photoalefbe

 

رنگ در عکاسی

رنگ در عکاسی

 

 

فقط با فیلم رنگی کار کردن کافی نیست. رنگی بودن تصویر برای خلق یک عکس زنده و گویا و متفاوت، سند نیست. رنگ باید دلیل و معنا داشته باشد و با خلاقیت و هدف شما در عکس رابطه داشته باشد.

 

چشمان ما در نورهای ضعیف و یا شدید رنگ‌ها را تمیز می‌دهد و حتی کنتراست و شدت تضاد آنها با یکدیگر را نیز می‌بینید فراموش نکنید فیلم و دوربین شما برای رسیدن به حد و امکان چشم شما حداقل سه برابر نور لازم دارند به عبارتی در عکاسی، بدون نور کافی، از رنگ خبری نیست.

 

ما اگر چند رنگ مختلف را کنار هم قرار بدهیم شدت و نوع رنگ‌ها را تفکیک شده از یکدیگر و به رنگ‌های طبیعی از یکدیگر تمیز میدهیم. در صورتیکه اگر شما چند رنگ متضاد را کنار هم داشته باشید و عکاسی کنید درصدی از رنگ‌ها در هم دیگر تداخل پیدا می‌کنند و طبیعی در نمی آید مثلاً اگر شما از خانمی که لباس سبز و روسری لیمویی روی سر دارد و رنگ صورت او نیز سفید-صورتی است، عکاسی پرتره از این خانم اشکالات زیر را در اسلاید رنگی یا در چاپ عکس رنگی بوجود میاورد: اگر رنگ سبز پیراهن او را درست کنیم روسری از زرد به سبز و پوست صورت او هم کبود خواهد شد و اگر رنگ روسری را دقیقاً لیمویی چاپ کنیم لباس او سبز چمنی روشن خواهد شد و رنگ صورتش هم مهتابی‌تر و سفید‌تر خواهد شد. دویدن رنگ‌ها در یکدیگر در فیلم‌های ارزان قیمت بیشتر است. در ضمن لنزهای ارزان قیمت که خاصیت اس.ام.سی ندارند نیز نمی‌توانند رنگ‌ها را درست در بیاورند. با لنزهای اس.ام.سی و اسلاید با حساسیت حداکثر 100 آ.اس.آ و نور کافی، نه صد‌ در صد ولی تا حد رضایت بخشی به رنگ‌های واقعی دست پیدا خواهید کرد.

 

عکاسی با نور روز بخاطر کلوین ثابت فیلم (5500 کلوین) فقط از 9 صبح تا 2 بعد از ظهر اعتبار دارد، در ساعات دیگر یا در هوای ابری و ارتفاعات و یا سایه و غیره حتماً رنگ‌ها تغییر خواهند کرد. آنچه در رنگ در عکاسی اهمیت دارند عبارتند از: 1- زمینه رنگ. 2- نوع سطح سوژه رنگی. 3- غلظت رنگ. 4- روشنی رنگ. 5- شدت نوری که به سطح رنگی میتابد. 6- نوع فیلم و دقت در داروی ظهور. سایه نیز نقش بزرگی در تغییر رنگ بازی می‌کند مثلاً اگر از یک سطح پارچه رنگی طوری عکاسی کنید که قسمتی از پارچه در زیر نور خورشید و قسمتی در سایه قرار گرفته باشد در عکس و اسلاید شما فقط روشنی و تیرگی دو قسمت نیست که بوجود میاید بلکه نوع رنگ نیز در دو قسمت کاملاً متفاوت خواهند شد؛ هر چه شدت کنتراست نور در یک سطح رنگی کمتر و یکنواخت باشد دو قسمت رنگشان بهم نزدیک‌تر و شبیه‌تر خواهد شد. این شدت تضاد در رنگ‌های مختلف کم و زیاد خواهند شد.

 

اگر از سوژه‌ای عکاسی می‌کنید که حتماً باید رنگ‌ها را واقعی و نزدیک به حقیقت در بیاورید باید اولاً به تمام سطح رنگی نوری یکنواخت با قدرت‌های مساوی از هر طرف بتابد، نوع هر چراغ هم یک شکل و حتی‌الامکان شدت آنها خیلی متفاوت نباشد. در ضمن بخاطر داشته باشید در رنگ‌های الوان و شلوغ و سوژه‌های رنگی خیلی اجق وجق از نظر رنگ، کار شما آسان‌تر است تا یک سطح یک دست پوشیده با رنگی ثابت و استاندارد. مثلاً در کپی از نقاشی آبرنگ که زمینه کاغذ شِکری‌ رنگ است، احتمال دارد رنگ‌ها را درست در بیاورید ولی مسلماً کاغذ شما سفید شکری نخواهد شد بلکه قدری خاکستری‌تر و کثیف‌تر دیده خواهد شد که در تابلوهای رنگ روغن آنقدر توی ذوق نمی‌زند و آسانتر چاپ خواهد شد.

 

در هوای ابری و مخصوصاً در عکاسی در هوای مه‌آلود هر چه تغییرات کلوین و نور بالاتر باشد رنگ مه‌ آبی‌تر و سردتر و هر چه قدرت نفوذ نور خورشید در مه بیشتر باشد رنگ مه صورتی یا حتی قهوه‌ای و گرم‌تر خواهد شد. در اسلاید اگر رنگ دقیق و خاصی مورد نظر شما باشد باید کلوین-متر داشته باشید و محاسبه کرده و فیلتر سری 82 را برای آبی‌تر کردن (سردتر) و سری 81 را برای صورتی کردن (گرم‌تر) همراه داشته باشید اگر سوژه شما از نظر رنگ در شرایط کنتراست شدید رنگ باشد مثلاً یک تک درخت پاییزی مثلاً توسکا با برگ‌های زرد- قرمز و زمینه‌ای از چمن یشمی هنگام عکاسی تمرین کنید تا حد کنتراست رنگ برگ‌ها با زمینه را بالا ببرید جذاب‌تر می‌شود در ضمن دقت کنید کدام یک از سوژه‌ها را ارجحیت بدهید مهم‌تر است و عکس شما زیباتر می‌شود. واقعیت این است که خانه آخر خلاقیت و تفکر شما است که باید در مورد شدت، نوع و کنتراست رنگ‌ها در یک عکس تصمیم بگیرید. باید به فراخور سوژه یا رنگ‌های نرم و هارمونی یا تند و شدید را انتخاب کنید. در مورد معماری و طبیعت از جدول‌های کلوین و فیلتر استفاده کنید ولی در مورد پرتره یا اشیاء یا سوژه‌های تبلیغاتی انتخاب رنگ‌ها و زمینه پشت آنها و نحوه انتخاب مساحت رنگ و نور دست شما است، هر چه بیشتر تمرین کنید و به دقت تماشا کنید و روی رنگ‌ها بخصوص در کنار هم قرار دادن دو یا سه رنگ تجربه کنید. با عکس‌های معمولی تفاوت پیدا کرده و رنگ در عکس‌های شما هم معنی پیدا می‌کند و هم در جای درست قرار خواهند گرفت.

 

باید تمرین کنید و تجربه نمایید که برای عکس‌های آرام و رمانتیک چه نور و چه رنگی ضروری است و برای عکس‌های دینامیک و مهیج چه رنگ‌ها و چه کنتراستی بهتر است.

 

بطور مثال اگر یک لیوان کریستال با نوشیدنی نارنجی رنگ روی میزی که مثلاً رنگ لعابی قرمز دارد همه چیز در یک چنین صحنه‌ای اهمیت دارد و با جزیی‌ترین تغییرات، زبان تصویر شما تغییر خواهد کرد اینکه ارتفاع شما نسبت به سطح میز کجا باشد؟ تا مساحت رنگ قرمز میز که پس زمینه شما در عکس است چقدر کوچک یا وسیع شود؟ فاصله شما از لیوان چقدر باشد و ازکل مساحت تصویر شما چقدر باید به لیوان تعلق پیدا کند که رنگ لیمویی و حتی فرم لیوان گویاتر شود؟ نور شما از کدام زاویه به لیوان و میز بتابد تا به انتخاب و خلاقیت شما لطمه نزند بلکه بر عکس به زیبایی تصویر کمک کند؟ آیا یک سایه بلند و شدید لیوان روی میز ضروری است و به فرم خدمت بیشتری خواهد کرد یا خیر؟ آیا بهتر است دوربین را پایین بیاوریم و به لب میز عمود شویم و مساحت قرمز میز را به صفر سانتی‌متر نزدیک کنیم در عوض خورشید و آسمان غروب را پشت لیوان بیاوریم؟ دقت کنید چقدر تفاوت رنگ و تغییرات رنگ در یکایک ایده‌های فوق وجود دارد و از کجا به کجا کشیده خواهید شد ده‌ها ایده جدید دیگر اضافه شود مثلاً آیا یک سوژه سفید مثلاً یک نرگس یا یک عینک آفتابی کنار لیوان اضافه کنیم و جای پای خود را در عکس بیشتر کنیم. یا یک بطری نوشابه بیاوریم و عکس را تجارتی و قابل فروش به شرکت تولید کننده آن نوشابه کنیم. شاید یک پروانه خوش رنگ لبه لیوان قرار بدهیم و ضن نور (نور خورشید پشت لیوان در کادر) عکاسی کنیم احتمالاً چند هزار تومانی هم کاسب شده‌ایم نه فقط رنگ در طبیعت بلکه رنگ در اسلاید و عکس را حتماً باید بشناسید و تفاوت آنها را با یکدیگر کاملاً بدانید چند رنگ را کنار هم باید خیلی سریع و راحت مقایسه کنید برای این کار از نمونه رنگ‌های چاپی چاپخانه‌ها یا شرکت‌های دارویی که بصورت دو دایره گردان مقابل هم قرار داده شده‌اند که تجسم شما بالا رفته و برای انتخاب رنگ‌های سوژه و زمینه معطل نشوید. شناخت کامل نسبت به رنگ‌های سرد و گرم پیدا کنید دو رنگ بسیار مهم در کنار رنگ‌های سیاه و سفید و نسبت مساحت آن دو با رنگ است که می‌تواند عکس‌های جذابی بوجود بیاورد.

 

بعضی مواقع با یک سطح رنگی روبرو می‌شوید که بصورت کتیبه علاوه بر رنگ، حجم نیز در سوژه وجود دارد و شما باید صبورانه با حرکت دادن نور و تماشای کتیبه لحظه مناسب و زاویه ایده‌آل نور و نوع آن را با سطح رنگی پیدا کنید. رنگ‌هایی که در مقابل نور برق می‌زنند و شدیداً سفید می‌شوند باید از فیلتر پولار کمک بگیرید. در مورد رنگ‌های ترکیبی و فلزی در درس فلز اشاره خواهیم کرد. در مورد رنگ‌های صد در صد مات بعضی مواقع بهتر است با خیس کردن یا چرب کردن نقاطی از سوژه را براق کنید.

 

بعضی مواقع برای بالا بردن کنتراست شاید صلاح باشد یک خط روشن نور منعکس شده روی سطح رنگی همانند انعکاس نور غروب خورشید روی سطح دریا بوجود بیاورید شدت و زاویه تابش آن نور در رابطه با نوع رنگ شما که روشن و سرد است یا تیره و گرم فرق خواهد کرد با قدری تمرین و تماشا در کادر متوجه می‌شوید که کدام انعکاس از کدام زاویه با چه شدتی جذاب‌تر است. تمرین صحنه‌های مصنوعی مثلاً پَـــرِ شکری‌رنگ شتر‌مرغ روی زمینه لیمویی یا کرم روشن و انتخاب نور مناسب سایه دار یا مطلقاً بدون سایه. صحنه یک پر طاووس روی زمینه سیاه یا یشمی تیره باز با انتخاب نور مناسب آن و زاویه تابش نور و محل و شدت سایه آن اهمیت دارد.

 

نمایش رنگ سفید در عکس رنگی آسان نیست چون اگر شدت نور را زیاد کنید رنگ‌های دیگر پریده رنگ و آبکی خواهند شد و اگر نور را کم کنید رنگ سفید خاکستری چرک خواهد شد. این‌ است که باید دقت کنید محاسبه نور شما در وضعیت سفید دقیق باشد. اگر یک شیئ رنگی در طبیعت و در زمستان روی برف‌ها قرار گرفته باشد؛ زوایه تابش نور باید آنقدر مایل بتابد تا سطح سفید کادر شما بافت خود را نشان بدهد در غیر این صورت برف را نشان نداده‌اید. مساحت و شدت رنگ آبی در طبیعت یا هر عکاسی دیگری سردی بوجود میاورد. اگر سردی رنگ آبی را به دلیلی در تصویر خود نمی‌پسندید با تیره کردن آسمان تا مرز سرمه‌ای آنرا تغییر دهید. اگر خورشید در کادر شما وجود داشته باشد باید قدری زرد دیده شود وگرنه به اندازه کافی گرم نخواهد شد. خورشید و شن‌های کویر باید قدری تیره‌تر و گرم‌تر و زرد- قرمزتر نشان داده شوند.

 

سبز، رنگی آرام بخش است. شدت نور، رنگ سبز شما را از سبز چمنی تا یشمی تیره می‌تواند تغییر دهد حال اگر یک سوژه رنگی دیگر در کادر است (صورت- گل- آسمان- خورشید) دقت کنید به رنگ سبز مورد نظر خود برسید و طوری نور بدهید و محاسبه کنید و چاپ کنید که رنگ سبز انتخاب شده شما از  بین نرود.

 

رنگ قرمز گرم و جذاب است و در بیشتر تصاویر شما مرکزیت نگاه را به خود جلب می‌کند در مساحت و شدت آن دقت کنید در بیشتر عکس‌های تبلیغاتی رنگ قرمز چه به صورت سوژه و چه زمینه به شدت چشم را نزند. قرار دادن منبعی از رنگ‌ها کنار قرمز بالاترین کنتراست‌های زیبای تصویری را بوجود می‌آورد. در کنار یا همراه فرم‌ها نیز کمک زیادی به جذابیت تصویر می‌کند.

 

نوشته: مسعود معصومی

 

 

 

پيام هاي ديگران ()        link        جمعه ۳٠ آذر ۱۳۸٦ - مسعود معصومی

نور دادن طولانی در عکاسی

نور دادن طولانی در عکاسی

 

 

معمولاً همیشه سعی می‌کنیم با رعایت انتخاب سرعت مناسب در هر نوع عکاسی مخصوصاً سه پایه نیز همراه نداریم سوژه‌ی مورد انتخاب و نظر ما واضح و مشخص در عکس بیافتد. حال اگر سوژه‌ای را انتخاب کنیم که زیبائی و جذابیت آن موقعی بدست بیاید که اصلاً واضح نباشد بلکه بر عکس شدیداً به اصطلاح کش آمده باشد و حرکت را نشان بدهد آنوقت باید بر عکس عمل کنیم و با انتخاب زمان‌های طولانی (البته با رعایت دیافراگم بسته که فیلم زیاد نور نخورد) آنوقت عکس‌های دینامیک و منحصر به فردی خواهیم داشت که با نور دادن طولانی بدست آمده است. معمولاً در شب و بعد از غروب که نور کم است و به ما اجازه می‌دهد به زمان‌های چند ثانیه یا حتی چند دقیقه دست پیدا کنیم، کار آسان‌تر است. فراموش نکنید باید یک سه‌پایه‌ی محکم و قابل اطمینان داشته باشید.

 

تکرار یک سوژه بصورت مکرر در یک تصویر حرکت یک سوژه در تصویر، حرکت نقطه یا سوژه‌ای روشن و نورانی در تصویر هم دینامیک و ثبت حرکت را بوجود خواهد آورد.

 

1-     اگر در یک صحنه مثلاً فضای یک پارک را با نیمکت‌های چپ و راست در تصویر دارید حال دوربین را بر روی سه پایه قرار داده دیافراگم را کاملاً ببندید (هر چه بسته‌تر که به زمان‌های طولانی احتیاج پیدا کنید بهتر) و حال مدل شما از روی یکایک نیمکت‌ها جا عوض کند و روی هر نیمکت که می‌نشیند، شما از یک فاصله ثابت و مشخص (برابر با نور لازم برای دیافراگم انتخابی شما) بصورت و یا تمام فیگور او بدون اینکه به شما نور اصابت کند فلاش بزنید حال که عکس را چاپ کنید مدل شما روی یکایک نیمکت‌ها با ژست‌های مختلف در تصویر دیده خواهد شد مانند این است که از پنج قلوها عکاسی کرده‌اید. چون پارک تاریک است و مثلاً یکی دو دقیقه‌ای درب دوربین باز است فقط لحظاتی که شما فلاش می‌زنید تصویر آن صحنه‌ی نور داده شده در عکس بوجود خواهد آمد.

 

2-     یک بچه یا حیوان خانگی یا هر سوژه متحرک دیگر از جلوی دوربین شما رد می‌شود و شما با فواصل مشخصی به او نور تابانده فوراً خاموش می‌کنید (فلاش بسیار ساده‌تر است) در تصویری که بدست می‌آورید آن شخص در یک تصویر با ژست‌های مختلف تکرار خواهد شد که البته اگر از فلاش استفاده کنید در تمام تصاویر واضح و شفاف است حال اگر ژست و لباس عوض کند بیننده‌ها مبهوت خواهند شد.

 

3-     در شب‌های چهاردهم ماه، دوربین را روی سه‌پایه قرار دهید و افق شرق و آسمان را تا بالای سر خود در تصویر کادر بندی کنید حال هر نیم الی یک ساعت که ماه از افق بیرون می‌آید با سرعت مثلاً (125/1) یا (60/1) یک بار عکس ماه را بیاندازید و این کار را مثلاً چهار پنج بار که ماه در کادر شما حرکت کرده روی همان فیلم قبلی عکاسی کنید اگر فواصل ماه در تصویر شما حدوداً مساوی باشد در یک تصویر چهار الی پنج ماه شب چهارده خواهید داشت که همه‌ی آنها داغ و جذاب است.  می‌توانید در مدت زمانی که بین دو حرکت ماه از نقطه اول به دوم است با یک مقوای سیاه جلوی لنز را بپوشانید که آسمان چند بار یا طولانی نور نخورد و خود سرانه روشن نشود.

 

4-     دوربین را روی سه پایه قرار داده و یک خیابان چراغانی شده را در کادر انتخاب کنید حال توسط یک وسیله‌ی نقلیه آهسته با دوربین باز حرکت کنید. این بار چراغ‌ها بصورت خطوط رنگ و وارنگ در تصویر شما منعکس خواهند شد.

 

5-     دوربین را روی دست گرفته و با انتخاب زمان (بی) و دیافراگم بسته مثلاً یک الی دو دقیقه دوربین را بصورت نیم هلالی یا ضرب‌در رو به لامپ‌ها گرفته و دورانی یا ضرب‌دری حرکت می‌دهید فراموش نکنید در تمام مدت این کار باید درب دوربین باز باشد.

 

6-     دوربین را مقابل یک صفحه‌ی تاریک روی سه‌پایه قرار دهید حال یک چراغ قوه کوچک را که فاصله آن را با دوربین از نظر متراژ حساب و واضح کرده‌اید درب دوربین را باز بگذارید و نور چراغ قوه بطرف لنز یک تصویر یک شکل تخیلی رسم کنید (محاسبه‌ی دیافراگم را با روشن کردن چراغ قوه در رابطه با فاصله آن با لنز بدست آورید) در طول مدت کار به شما یا کسی که چراغ قوه را حرکت می‌دهد نور نخورد.

 

7-     در شب در کنار گل‌کاریهای یک پارک دوربین را روی سه‌پایه قرار دهید زمان روی (بی) و دیافراگم برابر فاصله نور تا گل. حال در بین گل‌ها حرکت کرده از فاصله‌ی ثابت برای گل‌ها بعضی از آنها را روشن کنید تصویر سوررئال خوش رنگ و زیبائی بوجود آورده‌اید.

 

8-     در جلوی زمینه‌ی تیره مدل لباس توری سفید و از چپ به راست چرخان و رقص کنان آهسته حرکت کنید و شما تمام مدت نور ممتد به او بتابانید و رویB (بی) عکاسی کنید مانند این است که از یک روح یا شبح در حال حرکت عکس انداخته‌اید می‌توانید در یکی از حرکت‌ها بایستید تا صورتش واضح نشود. مدت زمانی که توقف می‌کنید باید از نظر مدت نور دهی درست باشد و بعد دوباره حرکت کند، مخلوطی از شبه و روح و یک چهره واضح (چه بهتر ماسک بگذارد) خواهید داشت.

 

9-     بالای پل بزرگ‌راه بایستید و از وسط با زمان طولانی و دیافراگم بسته عکاسی کنید یک سری خطوط ضعیف‌تر قرمز در اطراف راست خواهید داشت که نشانه رفت و آمد ماشین‌ها است، سه‌پایه و کادر ثابت فراموش نشود.

 

10-  یک فواره را در شب با زمان باز طولانی عکاسی کنید کوهی از برف یا مه بدست خواهید آورد؛ کنار فواره اگر به قوی سفید داخل حوض یک فلاش بزنید پرنده واضح و شفاف و در مقابل آب حرکت کرده و به شکل پشمک خواهد افتاد.

 

11-  یک اسب سوار در شب از روی مانع بپرد و شما با لامپ مثلاً هزار وات یا بیشتر موقع پریدن از روی مانع او را نورپردازی کرده روی (بی) عکاسی کنید؛ تصویر اسب و اسب‌سوار شبیه شوالیه ارواح خواهد شد که در فضا به پرواز درآورده‌اید.

 

12-  از فشفشه یا آتش‌بازی با سرعت آهسته عکاسی کنید (مانند همیشه سه‌پایه و دیافراگم بسته فراموش نشود) چندین حرکت فشفشه را روی یک صحنه ثابت بیاندازید زیباتر خواهد شد.

 

13-  در شب‌های بارانی که رعد و برق در افق تکرار می‌شود، روی سه‌پایه طولانی درب دوربین را باز بگذارید (البته مقصود دیافراگم و لنز است) و چندین رعد و برق را روی همان فیلم ثبت کنید، البته افق روشن خواهد شد تمرین کنید یاد خواهید گرفت که در مدت زمانی که از رعد و برق خبری نیست جلوی لنز را با مقوای سیاه بپوشانید و فقط زمانی که رعد و برق زده می‌شود مقوا را کنار ببرید.

 

محاسبه‌ی نور در بیشتر عکاسی‌هائی که توضیح دادیم تجربی است ولی بخاطر داشته باشید معمولاً خطر سفید شدن یا باصطلاح زیاد نور خوردن کمتر اتفاق خواهد افتاد؛ بلکه برعکس نسبت تاریک بودن صحنه فیلم شما بطرف under شدن میل دارد اینستکه حتی اگر چند واحد نوری اضافه هم محاسبه کنید تصاویر شما خراب نخواهد شد. اگر در موقع عکاسی و تمرینات اولیه زمان و دیافراگم را یادداشت کرده باشید به سرعت یاد خواهید گرفت که چه زمانی درست است.

نوشته: مسعود معصومی        

 

پيام هاي ديگران ()        link        جمعه ٢ آذر ۱۳۸٦ - مسعود معصومی

عکاسی رپرتاژ یا داستانی

عکاسی رپرتاژ یا داستانی

 

 

هر عکس مشخصات یک سوژه را نشان می‌دهد حال اگر چندین عکس لحظات و مشخصات مختلف یک سوژه را از زوایا و فضاهای مختلف نشان دهند این عکس‌ها در کنار هم یک رپرتاژ یا داستان تصویری را بوجود می‌آورند. مثلاً اگر از فرمان، داشبورد، سر دنده، دستگیره، سپر، آرم و مجسمه‌ی جلوی موتور یک ماشین خیلی قدیمی همراه چند عکس کامل آن ماشین کنار یک ساختمان قدیمی و کهنه و بخصوص با مدل یا راننده‌ای با لباس و کلاه همان دوران عکس بیاندازیم، یکایک عکس‌ها، کلاسیک قدیمی بودن و کهنگی و همه عکس‌ها کنار هم رپرتاژ یک ماشین قدیمی را نشان داده و تعریف می‌کند.

 

ممکن است این کار را با کپی از عکس‌های جوانی یک زن و شوهر شروع کنید و با عکس‌های ازدواج و مخلوط کردن آن عکس‌ها با زندگی امروز آنها در منزل رپرتاژ گذر عمر در انسان را تعریف کنید.

 

دایره و ابتکار سوژه‌ها در عکاسی ژورنالیستی فراوان است. دیروز تا امروز یک شهر، کودکی تا بازنشستگی یک شخصیت ورزشی، هنری، سیاسی، تولد، رشد، زایمان تا پیری یک حیوان خانگی همه و همه رپرتاژ عکاسی نامیده می‌شوند. در عکاسی رپرتاژ باید دقت کنید رابطه‌ی تصاویر با یکدیگر قطع نشود. در ضمن در یکایک آنها قوانین مربوط به نوع همکاری همان سوژه کاملاً رعایت شود، که در مجموع دقت زیاد رعایت قوانین فنی و درک خود موضوع بسیار اهمیت دارد.

 

در بعضی از عکس‌ها شکار لحظه مانند خنده، گریه تعجب، ترس به کامل شدن رپرتاژ کمک می‌کند. زمان و مکان سن پیری و جوانی، تازگی و کهنگی سلامت و خرابی، به عبارتی نمایش تضاد از مشخصات بعضی از رپرتاژها است. به دلایل فوق داشتن دوربین و لنزهای سریع‌العمل کار شما را آسان‌تر می‌کند. محاسبه‌ی اتومات نور تعویض اتومات فیلم سه پایه کوچک، فیلم یدک و اضافه، دو فلاش کوچک برای نورپردازی‌های خاص در هوای آزاد؛ در بعضی از عکس‌های رپرتاژ بهتر است فلاش بکار نبرید و با نور موجود عکاسی کنید در آنوقت به یک بدنه یا کاست جداگانه و فیلم با حساسیت بالا احتیاج پیدا خواهید کرد.

 

بسیاری از مواقع با یک عکس خبری و داستانی تصمیم دارید دیگران را آگاهی دهید. مثلاً بنایی منزلتان تمام شده و با یک عکس و جمله‌‌ی آخیش تموم شد دوستان را دعوت می‌کنند یا کودکی به دنیا می‌آید و با پرتره صورت او و از طرف او مهمانان را دعوت می‌کنند، یا دوستان را با عکسی از مزرعه، یا جنگل دعوت می‌کنید این شامل برگشتن از حج یا از مسافرت نیز می‌شود.

 

بعضی مواقع از شکار، ماهیگیری یا بازدید از یک شهر باستانی که انجام داده‌اید یک رپرتاژ مصور تهیه می‌کنید که در حد یک فیلم کوتاه برای دوستان شما و خود شما که حتماً داد سخن هم خواهید داد جذاب است.

 

اگر در یکایک عکس‌های داستانی رعایت زاویه، نور و سوژه را کرده باشید و در ضمن ارزش اجتماعی و تاریخی یا مذهبی داشته باشند همراه یک نوشته‌ی کوتاه شانس چاپ در مجلات و روزنامه را نیز بدست می‌آورند. مراسم تعزیه، مراسم قالی شویان اردهال، مراسم اقلیت‌های مذهبی، قره کلیسا، ازدواج‌های محلی، جشن‌ها با لباس‌های محلی و بسیاری سوژه‌های مشابه که دیدن رپرتاژ برای همگان جذاب و آموزنده است.

 

تولد کودک، ماکروی دست و پای کودک، عطسه‌ی کودک، گریه کودک، شکلات خوردن، شیر خوردن، اولین نشستن، اولین سعی در ایستادن تا بالاخره تاتی تاتی کردن و دست در دست مادر یا کنار گربه‌ی منزل مجموعه رپرتاژی است که برای خانواده ارزش تاریخی خواهد داشت. که البته ممکن است بین بعضی از عکس‌ها مدت زمانی فاصله پیدا کند.

 

یا مثلاً رپرتاژ مصور از ماهیگیری، یک لانگ‌شات از رودخانه با جنگل یا درخت و سنگ و حوضچه‌ی نیم ساکن آب و ماهیگیری که کنار رودخانه ایستاده یا روی یک تخته سنگ قلاب بدست یا تور بدست ایستاده، عکس بعدی ماهیگیر با هیجان سرپنجه بلند شده و چوب و قلاب را با نهایت قدرت و سرعت به سرعت به پشت سر کشیده و به قلاب او یک ماهی چاق و چله به دام افتاده عکس سوم کلوز‌آپ ماهی در ساحل کنار ماهی‌های قبلی افتاده یک کلوز‌آپ بسته‌تر از فقط صورت ماهی در داخل سبد این چند عکس رایج و طبیعی رپرتاژی از ماهیگیری است. حال اگر شما از نور و اشعه خورشید، ذرات و قطرات ریز و درشت آب که همراه ماهی در فضا بصورت واضح یا بارانی شکل نشان داده شوند، چهره‌ی خندان ماهیگیر با کلاه و لباس یا نشسته و منتظر تکان قلاب و در حال تقریباً چرت زدن، چند مرغ ماهیخوار در کناره دیگر رودخانه و ده‌ها زاویه و تصاویر دیگر که حتماً در محل پیدا خواهید کرد، به جذابیت کامل شدن و هیجان‌انگیز شدن رپرتاژ شما کمک خواهد کرد.

 

از یک بچه کوچک دختر یا پسر به صورت نوه‌ی ماهیگیر با قلاب کودکانه در حال تقلید از پدر بزرگ از به خواب رفتن نوه قلاب بدست کنار رودخانه و نگاه مهربان پدر بزرگ به نوه تماماً در رپرتاژ شما معنی و جای خود را دارند. اینکه واقعی است یا شما تنظیم کرده‌اید اصلاً فرقی نمی‌کند، مهم این است که شما یک رپرتاژ مهیج و کامل و جذاب تهیه کرده‌اید. هر سوژه‌ای قابل برنامه ریزی کردن برای عکاسی رپرتاژی و داستانی است. قایق‌رانی‌ها، پیاده‌روی در جنگل، جنگل‌بانان در حال کار حتی چوب‌برها چه به صورت مجاز و قانونی و خیانت به طبیعت هر دو رپرتاژهای جذاب و زیبای عکاسی با معانی و دیدگاه فرهنگی- هنری مختلف تلقی خواهد شد.

 

شنا یا یک ورزش یاد گرفتن یک کودک؛ با ثبت لحظات هیجان انگیز تصادفات ترس شادی کودکی، مواظبت و احتیاط، دلهره و مواظبت مادر یا پدرها همکاری یا مخالفت برادر یا خواهر بزرگتر تماماً مجموعه‌های جذاب و مناسبی است که می‌تواند به عنوان رپرتاژ عکاسی تهیه کنید. مهم گسترش، خلاقیت و کشف صحنه‌هائی است که به داستان مصور شما روح و جذابیتی تصویری ببخشد. تسلط به تکنیک، نور با تله‌های مناسب، انتخاب فیلم درست و ثبت لحظات از همه مهمتر سرعت عمل شما بخصوص خلق صحنه‌هائی که رپرتاژ را متنوع‌تر و درازتر کند اهمیت دارد با تخیل و رویاپردازی توام با تسلط به تکنیک و داشتن وسائل حتماً شما را موفق خواهد کرد. در خرج چند فرم نگاتیو خسیس نباشید. ممکن است بعضی مواقع داستان و رپرتاژی را شروع کنید که به تغییرات فصل، محل و شاید آدم‌ها داشته باشد آنوقت صبورانه یاید یادداشت کنید و هر صحنه‌ی مورد نظر خود را در زمان و مکان مناسب عکاسی کنید، هر بیننده‌ای با دیدن سری عکس‌های شما متوجه حوصله و صبر و خلاقیت شما خواهد شد.

 

معمولاً در رپرتاژهای معماری ساختمانی، صنایع دستی کارگاه‌ها، کوره‌های شیشه‌گری یا سفال حفاریهای باستانی و باستان شناسی، اعیاد و مراسم تعزیه‌ها و جشن‌ها، تماماً سوژه‌هائی هستند که تا صحنه‌ی آخر باید صبر کنید و حضور داشته باشید وگرنه رپرتاژ ناتمام و نیمه کاره است.

 

فرض کنید از لحظه ورود یک بازیگر به اطاق گریم تا لباس و کلاه و غیره و بعد صحنه‌های مختلف آن بازیگر تا لحظه افتادن پرده و تشویق تماشاگران و دسته گل و خداحافظی یک رپرتاژ کامل و جذاب عکاسی است. هر چه صحنه‌های داستان شما متنوع‌تر و در فضای متفاوت باشد، وقت و دقت و از همه مهمتر تکمیل بودن وسائل شما، لنزها چراغ‌ها فیلترها اهمیت و مصرف پیدا خواهد کرد. بعضی از رپرتاژها مثلاً از عکس صخره بزرگ و یک سنگ نتراشیده تا پایان کار یک مجسمه‌ساز و احتمالاً نصب آن در یک محل یا در مقابل دید تماشاگران یک نمایشگاه می‌توانند رپرتاژی صبورانه، خلاق و بسیار جذاب شود. ساخت سازهای زهی، بافت گلیم یا فرش، از جلگه با گوسفندان تا پشم و دوک و نخ و رنگ و بافت، نمایش اینگونه سوژه‌ها نه تنها بسیار جذاب و خلاقه است، مطمئن باشید تماماً قابل نمایش دادن و حتی فروختن است. از چاپ کتاب و پوستر گرفته تا کاتالوگ و مقاله اینگونه رپرتاژها مصرف حرفه‌ای دارد. در ضمن درآمد هم دارد. فکر نکنید اگر کارتان را فروختید یعنی تاجر شده‌اید و به هنر عکاسی خیانت کرده‌اید، اشتباه می‌کنید این موفقیت در فروش، نشانگر حرفه‌ای شدن شماست.

نوشته: مسعود معصومی

 

 

مطلب مرتبط:

عکاسی سری از یک سوژه یا عکاسی دنباله‌دار

 

پيام هاي ديگران ()        link        جمعه ٢ آذر ۱۳۸٦ - مسعود معصومی