photoalefbe

 

محل قرار گرفتن دوربین

محل قرار گرفتن دوربین

بیشتر عکاسان آماتور عادت دارند دوربین را تا مقابل چشمان خود بالا بیاورند و از این ارتفاع عکاسی کنند، بسیاری مواقع اینگونه عکس‌ها معمولی و ساده و بی‌روح خواهند شد. مخصوصاً اگر سوژه مقابل دوربین از نظر فرم و اندازه و زمینه با لنز انتخاب شده نیز هارمونی نداشته باشد. تغییر دادن ارتفاع دوربین و هم چنین انتخاب لنز مناسب در رابطه با عمل جدید دوربین، عکس‌های کاملاً متفاوتی بوجود میاورد، این موضوع شامل به چپ یا راست حرکت دادن دوربین نیز می‌شود مخصوصاً اگر بخاطر قرار دادن سوژه اصلی در یک زمینه متفاوت و کاملاً جدید دوربین را نیز پایین و بالا و چپ و راست جابجا نماییم و سوژه را مطالعه کنیم.

برای مثال اگر شخص کنار دریا ایستاده باشد شما می‌توانید با بالا و پایین آوردن زاویه دوربین نه تنها ابعاد صورت، بدن و پاهای مدل خود را به شدت تغییر دهید بلکه با قدری حرکت به طرفین سوژه می‌توانید زمینه پشت او را از ابر و آسمان به دریا و از دریا به ماسه و از ماسه به درخت و آنچه که در زمینه دور قرار دارد تغییر دهید.

در درس‌های گذشته این حرکات را برای تغییرات زاویه تابش نور نیز اشاره کردیم. ولی این بار با تغییر محل دوریبن همه چیز شدیداً تغییر خواهد کرد.

در یکایک رشته‌های متفاوت عکاسی مسئله ارتفاع دوربین در رابطه با سوژه و نوع آن اهمیت دارد، اگر کودکی روی شکم دراز کشیده و مثلاً یک بچه گربه نیز روبروی صورت او به او نظاره کرده مسلماً روی شکم دراز بکشید، لنز تله انتخاب کنید و از نیم‌رخ هر دو مدل با یک زمینه محدود و رنگی عکاسی کنید بخصوص اگر نور از پشت به آنها بتابد مطمئن باشید عکس کاملاً حرفه‌ای انداخته‌اید. در ضمن تغییر محل دوربین در اندازه و ابعاد سوژه تغییرات زیادی بوجود میاورد، برای نمونه یک میوه مثلاً گلابی را روی میز قرار بدهید و از پرسپکتیو عمود به گلابی و بعد موازی با لبه میز، گلابی را تماشا کنید. از تغییر فرم آن مخصوصاً تغییر زمینه پشت آن حتماً تعجب خواهید کرد. رابطه فرم سوژه شما با اضلاع تصویری شما نیز تغییر خواهد کرد و در بعضی از عکس‌ها سوژه کادر را کاملاً پر کرده و در بعضی دیگر به صورت یک شیار باریک دیده خواهد شد. با وجود اینکه دوربین‌های جدید کار را آسان کرده‌اند، از محاسبه نور تا واضح کردن و تعویض فیلم و محاسبه کنتراست و سایر مشکلات تکنیکی را خود دوربین انجام میدهد ولی هنوز دوربینی ساخته نشده که کادر مناسب و ارتفاع و زاویه درست و جذاب سوژه شما را نیز نشان بدهد.

عجله نکنید و با دقت تغییرات فرم و اندازه و شکل هر سوژه را زوایای بالا و پایین و چپ و راست مطالعه کنید و بخاطر بسپارید. شما باید با تمرین و دقت تغییرات اندازه یک سوژه را که نزدیک شما قرار گرفته در روابط با زمینه پشت آن کاملاً متوجه شوید و بعد زاویه و ارتفاع لنز و دوربین را انتخاب کنید. این دقت بخصوص شامل انتخاب لنز مناسب می‌شود.

اگر با ارتفاع معمولی مقابل چشم کاملاً قهر کنید مطمئن باشید انقلابی در کشف و ضبط تصاویر جدید خود بوجود آورده‌اید در این متد و عکاسی جدید چند مسئله را باید در نظر گرفته و انجام دهید.

  • 1. استاندارد را در عکاسی کنار بگذارید. بالا و پایین چپ و راست هر سوژه را با نوع استاندارد مقایسه کنید.
  • 2. از تجربیات ضد و نقیض نترسید، کادرهایی کاملاً متفاوت بیاندازید و مقایسه کنید.
  • 3. مرتباً با تمرین کشف جدید کنید. یک سری ِ متفاوت بیاندازید کنار هم بچینید مقایسه کنید.
  • 4. در حد عکس هوایی از بالا عکاسی کنید و کوچک شدن اشیاء را مشاهده کنید.
  • 5. اشکال و فرمهای کوچک و بزرگ را به صورت ضد نور سر راه دوربین و سوژه قرار دهید.
  • 6. سه‌پایه مجهزی که حداقل و حداکثر ارتفاع آن بسیار زیاد باشد انتخاب کنید تا هنگام کار کم نیاورید.
  • 7. کادربندی را بهم بزنید. عقب خلق فرم و تصویر گرافیکی باشید.
  • 8. از سوژه‌هایی که در برابر لنز سوپرواید، پرسپکتیوی آوانگارد بوجود میاورند استفاده کنید.

در یکایک تمرینات فوق آنچه را در آن وضوح اهمیت حیاتی دارد شدیداً واضح عکاسی کنید، فقط اگر محو شدن سوژه‌هائی در کادر به زیبایی رنگ و فرم سوژه اصلی کمک می‌کند با تله و دیافراگم باز عکاسی کنید که حتماً محو شود.

دقت کنید در عکاسی‌های معماری  و طبیعت رابطه بین سوژه‌های جلو و عقب تصویر اهمیت زیادی دارد، حتماً لازم نیست واقعی باشند، با جابجایی و انتخاب ابزار و سوژه‌های فرم‌دار به خلاقیت و افکار تصویری خود جامه عمل بپوشانید. در این نوع عکاسی اگر نیمی از صورت را فقط از زاویه خاص تلقی کنید و زمینه پشت نیز نیمه دیگر تصویر را معنی‌دار پر کرده باشد، کاری آوانگارد و مدرن است. نور و سایه و کنتراست و تضاد رنگ در کادربندی شما بمراتب مهم‌تر از قوانین استاندارد است.

نوشته: مسعود معصومی

 

 

 

پيام هاي ديگران ()        link        جمعه ۳۱ خرداد ۱۳۸٧ - مسعود معصومی

عکاسی سری از یک سوژه یا عکاسی دنباله‌دار

عکاسی سری از یک سوژه یا عکاسی دنباله‌دار

 

هر وقت در یک فضا و صحنه‌ای قرار گرفتید که یک سوژه را به عنوان اصل و مرکز خود انتخاب کردید و در همان محل و در رابطه با فضا با اضافات آن (Sequenzen) ولی بدون دور شدن از اصل خلاقیت خود عکس‌های متعدد و پشت سر هم انداختید که حالت عکس در عکس پیدا کرد این کار عکاسی دنباله‌دار است که حالت توالی دارد در اصل این نوع هنر عکاسی فرار از هنر دگم و استاندارد است که شما معتقدید اضافات و جزئیاتی در کنار هر سوژه قرار دارد که به اندازه خود آن سوژه جذاب و گویاست.

در ضمن وسعت فکری و اجتماعی هنر عکاسی در این نوع عکس‌ها وقتی یکایک آنها مخلوطی از خلاقیت و تسلط تکنیکی شما بشود خواهید دید این تسلسل و توالی و تکرار هنر ارزش بیشتری به کار عکاسی شما خواهد داد این عکاسی بصورت‌های کاملاً متفاوت به نتایج موفق و یکسانی خواهد رسید.

  • 1) چند کودک در یک ساحل مشغول بازی هستند عکس سوپرواید واضحی از فضای آسمان دریا و کودکان و خلاصه کل مجموعه‌ی موجود می‌اندازید.
  • 2) از دور با لنز تله توپ‌بازی دو کودک را که آنرا دینامیک (توسط زمان آهسته) کرده‌اید به تصویر فوق اضافه می‌شود.
  • 3) از دوربین با لنز نرمال دو کودک را از لابلای چند کودک تماشاگر اینبار واضح عکاسی می‌کنید.
  • 4) با لنز تله‌ی کلوزآپ صورت آنها را عکاسی کنید.
  • 5) سایه‌های آنها و انعکاس آنها را روی برکه‌ی ساحل و یا آب ساکن عکاسی می‌کنید.
  • 6) از نزدیک‌تر با لنز چشم‌ماهی فرم بدن آنها را هنگام بازی به پرسپکتیو می‌برید.
  • 7) یک عکس دسته جمعی شاد و حالت یادگاری که به شما توجه کرده‌اند می‌اندازید.
  • 8) در حال رفتن و دورشدن از شما که صورتشان را برگردانده‌اند و با دست همگی از شما خداحافظی می‌کنند و یا هر کس ژست مورد علاقه خود را گرفته است.
  • 9) یک سگ سیاه که در بعضی از عکس‌های فوق در گوشه و کنار بوده و در عکس آخر کنار شما ایستاده یا نشسته، رفتن کودکان را نظاره می‌کند.

مجموعه عکس‌های فوق باضافه سیلوئت بعضی از آنها در مقابل افق خورشید نه تنها یکایک عکس‌ها جذابیت هنری خلاقیت کافی و تکنیک موفقی دارد بلکه کنار همه یک تسلسل تصویری موفق و زیبا بدست آورده‌اید حال اگر سوژه شما بازی توام با کنجکاوی یک گربه و قورباغه در کنار یک برکه باشد باز همانند عکس‌های فوق اول با فضا بسته‌تر و باز بسته‌تر تا سر حد ماکرو مثلاً پنجه‌ی گربه و کله‌ی قورباغه و انواع و اقسام خلاقیت‌های داستانی و تداوم این در حیوان و استفاده از فرم کنتراست رنگ پرسپکتیو و تفاوت تکنیک عکاسی نمایش حرکت بزرگنمائی و جهش و سرعت آنها همه و همه باز یک عکاسی سوژه در سوژه جذابی خواهد شد بازی چرخ و فلک بچه‌ها با هیجان خنده و ترس و گریه و فریاد آنها با رنگ و فرم وسائل بازی یک کار هنری است.

اگر نور و زاویه تابش آنرا نیز در نمونه‌هائی که آوردیم وارد کنید و سوژه‌ها را با نوع نور خود دست‌کاری کنید کاراکتر مختلفی پیدا می‌کند مسلماً بیشتر از دو سیخ اضافه با گوجه کار کرده‌اید.

باید اضافه کنم مانند بسیاری از عکاسی‌های دیگر این نوع عکاسی نیز صبر و بردباری، عجول نبودن، تمرکز و فکر کردن، به سرعت کشف صحنه کردن و آماده دائمی بودن از قبیل دوربین و فیلم، محاسبه‌ی نور، سه پایه همه باید کاملاً آماده کار باشند فقط نگاه در ویزور و تیک... علت این است که بعضی از صحنه‌ها که با کاراکتر و صفت صورت و حرکت بدن انسان یا جانور بستگی دارد وقت برای آماده کردن وسائل ندارید و چون زمان ربطی به کار شما ندارد بهتر است اگر به یک سوژه جذاب برخورد کردید در صورت لزوم حتی تمام روز روی یک یا دو سوژه کار کنید. اگر عکاسی متوالی شما به مساحت خاصی از نور خورشید یا خود قرص خورشید بستگی دارد مجبورید آن لحظات را از دست ندهید و ثبت کنید.

یا اگر در حین کار تخیل و خلاقیت شما کشف جدیدی در رابطه با سوژه زمان بدست آورد مانند سوژه و ابر و مه یا صورت‌ها به صورت سیلوئت با خورشید یا نقش یک قطعه سنگ در بازی گربه و قورباغه با جابجائی اشیاء و محل عکاسی خلاقیت و کشف خود را جدی بگیرید و به آن عمل کنید.

بعضی مواقع دانش و تجربه‌ی شما درباره‌ی رنگ نور در ساعات غروب یا سپیده‌دم اگر به ایده انتخاب سوژه‌ی شما کمک می‌کند ساعت کار خود را نیز تنظیم نمائید.

مثلاً اگر یک قایق بادبانی در تلاطم دریا با سرنشینان آن سوژه‌ی انتخابی شماست. خوب می‌دانید ضد نور و استفاده از برق زدن سطح آب یا سیاه کردن فرم قایق در لابلای امواج الماس شکل دریا و یا در افق سرخ رنگ چه تصاویر متفاوت و زیبائی بوجود می‌آورد. اگر بین تصاویر شما چند ماه فاصله بیافتند ما خبردار نخواهیم شد، مهم این است که عکس‌های شما معنی‌دار و فکر شده باشند آنچه بینندگان را مسحور می‌کند و به تمجید وادار می‌کند نتیجه‌ی کار شماست.

زمان فقط نشان دهنده تحمل و صبر و حوصله و تشخیص هنری و روشن بودن خواست شماست اگر تشخیص داده‌اید که قایق بادبانی را هم در باد شدید روی امواج لازم دارید و هم در یک افق رمانتیک و آرام و شاعرانه باید صبورانه هر دو عکس را در زمان خودش عکاسی کنید. باید بدانید در عکاسی دنباله‌دار به ترتیب زمان بندی داشتن نقشه و فکر از قبل یک سوژه ده‌ها عکس مختلف -تمرکز روی یکایک عکس‌ها- عدم تکرار عکس‌های مشابه- سرعت عمل خود و وسائل- کشف جدید هنگام کار- بی‌حوصله‌ شدن از کوره در رفتن- انتخاب درست لنزها برای هر عکس-

بعد از چند بار که موفق به تهیه عکس‌های متوالی و دنباله‌دار شدید بفکر باشید که اصولاً یک داستان را همراه با مدل و قهرمان خودتان خلق کنید یک یا دو پرنده‌ی خشک شده را در فضاهای متنوع و جذاب زندگی‌ ببخشید و با عکس آنها را علیرغم فرم ثابت و خشک‌شده‌ای که دارند با رنگ و فضای سایر سوژه‌ها متحرک و زنده‌ نشان بدهید این کار حتی با یک مجسمه کوچک نیز عملی است.

در بعضی از اماکن و محل‌های بخصوص شانس این نوع عکاسی هم بیشتر و هم آسانتر است که در ضمن قدری تکراری است شما نیز حتماً سری عکس‌هائی که از سیرک- دنیای بازی- معرکه‌گیرها و رقصانندگان مار و میمون و خرس گرفته‌اید دیده‌اید.

در سوژه‌های فوق هم هنوز صدها عکس بکر و نینداخته وجود دارد استفاده از چشم ماهی و یا تله‌های قوی استفاده از زیر سوژه‌ها - سقف سوژه‌ها - و استفاده از فیلتر و نورهای ابتکاری عکس‌های جدید و تازه‌ای بدست می‌دهد - حتی می‌توانید خودتان یک بازیگر تماشاچی کوچک به صحنه‌ها اضافه کنید.

می‌توانید چند تکه پارچه رنگی یا پرچم، بین دوربین و سوژه‌های اصلی قرار دهید و عمق‌های رنگی مصنوعی بوجود بیاورید ما متوجه نخواهیم شد که پرچم‌ها کار شما است و با خود از منزل آورده‌اید ما فقط برای ایده و خلاقیت شما در رابطه با محل ایستادن مناسب شما هورا می‌کشیم.

بدقت داستان و سوژه‌ی خود را مطالعه کنید این بسیار اهمیت دارد که سوژه‌ی شما با عکاسی رنگی جذاب می‌شود یا به دلایل مختلف حرفه‌ای از قبیل کنتراست و فرم، سیاه و سفید آن جذاب‌تر می‌شود.

اگر گچ بری گل‌زنی نقش آفرینی یک پیرمرد هنرمند استاد‌ گچبری سوژه‌ی شماست مسلماً سیاه و سفید آن جذاب‌تر است. یا اگر داستان شما زندگی و تولد یک کره اسب سفید از یک مادیان سیاه است آن هم سیاه و سفیدش قشنگ‌تر خواهد شد. این شامل بازی یک کودک بومی بندری با یک گربه‌ی سفید در کوچه پس کوچه‌های جنوب هم می‌شود.

در عکاسی دنباله‌دار سیاه و سفید بیشتر باید در فکر تنوع فرم با استفاده از کنتراست در رنگ موجود باشید. هر سوژه‌ای را هم که به سوژه‌های اصلی اضافه می‌کنید سعی کنید در کنتراست شدید سیاه و سفید جای بگیرند. حال اگر از فیلم رنگی استفاده می‌کنید درب‌های رنگی، پرده‌های رنگی، دستمال رنگی، لباسهای رنگی، آسمان آبی در کنار سوژه‌های اصلی تنوع فرم زیبای رنگ و بازی آنها را بوجود می‌آورد. هر چه قدرت تخیل خود را بیشتر بکار بیاندازید و بیشتر فکر کنید و رابطه فرم رنگ را در داستان  تصویری خود بیشتر بگنجانید، عکس‌های زیباتری بدست خواهید آورد در سوژه‌ها و داستان‌هائی که داخلی است و فضای اطراف آن در اختیار شماست، نه همیشه بلکه کم و بیش بعضی مواقع فلاش ضعیف و نرم    (Hazy) یا رفلکتور به رنگ‌های شما جلا و شفافیت بیشتری می‌دهند چون معولاً در عکاسی داخلی بدون نورهای قوی (پنجره- خورشید- فلاش) خطر زیاده مسطح شدن و بی روح شدن تصویر وجود دارد که با کمک فلاش و آئینه می‌توان شدت نور را در بعضی از نقاط بالا برد و کنتراست مناسبی بوجود آورد دقت کنید نور در خلاقیت شما جای مناسبی در رابطه با سوژه‌ی انتخابی شما داشته باشد.

نوشته: مسعود معصومی

 

 مطلب مرتبط:

عکاسی رپرتاژ یا داستانی

 

پيام هاي ديگران ()        link        جمعه ٢٤ خرداد ۱۳۸٧ - مسعود معصومی

عکاسی جلوه‌های ویژه و انعکاس

عکاسی جلوه‌های ویژه و انعکاس

هر چه تفاوت رنگ و کنتراست سوژه اصلی و انعکاس آن بیشتر باشد عکس آنها جذاب‌تر خواهد شد در ضمن می‌توانید با انتخاب لنزهای واید و نزدیک شدن به سطح انعکاس ابعاد و پرسپکتیو دو تصویر مضاعف را کاملاً سوررئال و خلاق تغییر فرم دهید.

انعکاس پرتره صورت انسان یا اشیاء بر روی کره‌های براق طوری تغییر فرم خواهد داد که به یک کاریکاتور فکاهی شباهت پیدا خواهد کرد دقت کنید در چنین وضعیتی سوژه مناسب انتخاب کنید، انعکاس فرم‌های ساختمانی بر روی سطح آب یا بر روی شیشه‌های ساختمان دیگر مانند موج شن‌های کویر مخصوصاً اگر به کنتراست و تضاد رنگ نیز در تصویر دقت کنید سوژه‌های مناسبی هستند.

نِت کردن باید روی سوژه منعکس شده انجام شود مگر اینکه در خلق یک فرم دلیل خاصی برای واضح کردن سطح شفاف داشته باشید مانند قطرات چرب و یا آب روی سطح لاک ماشین که قطرات واضح و سوژه منعکس در قطرات محو شوند. اگر تشخیص اینکه کدامیک از دو نوع فوق جذاب‌تر است مشکل است می‌توانید هر دو را امتحان کنید و تجربه کنید که چه سوژه‌هائی واضح باشند جذاب می‌شوند و چه سوژه‌هائی محو شوند بهتر است.

انعکاس‌های قرینه که هم سوژه و هم انعکاس آن در تصویر دیده می‌شود هر چه سطح شفاف صاف‌تر و بدون شکست و موج باشد قرینه‌ها بهم شبیه‌تر و نزدیک‌تر خواهند شد و اگر سطح شفاف ناصاف و موج‌دار و مشجر باشد سوژه نامفهوم‌تر خواهد شد بهتر است در نوع دوم سوژه‌هائی را انتخاب کنید که بجای فرم، بیشتر لکه‌های رنگ و یا کنتراست باشند چون فرم آنها دیده نخواهد شد.

بعضی مواقع قرار دادن یک شیی‌ء یا سوژه‌ی کوچکی روی سطح شفاف، که با سوژه اصلی رابطه زیباتر و فرم داشته باشد و هر دو واضح شوند می‌تواند فرم و تصویر جدیدی بدست بیاید.

بعد از یک باران مفصل اگر در شهر حرکت کنید چه در سطح خیابان و آسفالت و چه روی ماشین‌ها و سوژه‌های براق مانند فلزات طلائی مسی یا برنزهای همراه قطرات و انعکاسات سوژه‌های مختلف تصاویر جالبی در انتظار شماست. برای اینکه از منعکس شدن تصویر خودتان در عکس جلوگیری کنید باید بیشتر با لنزهای تله کار کنید یا در زاویه‌ای بایستید که تصویر شما در روی سطح شفاف دیده نشود.

در شیشه‌هائی که بعضی از اشیاء در پشت آنها قرار گرفته مانند ویترین بوتیک‌ها و مغازه‌ها دکور رستورانها و غیره اگر ابر، خورشید و آسمان یا سوژه‌ی جذاب دیگری منعکس شده باشد معمولاً در کادر بسته و کلوزآپ سوژه‌های پشت شیشه قطرات خود شیشه و سوژه‌های منعکس در آن حتماً سوژه‌های جالبی برای خلاقیت جلوه‌های ویژه بوجود می‌آیند.

در دوربین‌هائی که اتومات فوکوس می‌کنند بهتر است آن را از اتومات خارج کنید و خودتان در مورد سطح مورد نظر تصمیم بگیرید و گرنه دوربین احتمالاًٌ فقط سطح شفاف را واضح خواهد کرد.

شاید در قدیم و عکاسی‌های کلاسیک در جلوه‌های ویژه کادربندی مشخص و فرم‌های استانداردی وجود داشته ولی امروزه ذهنی‌ترین و عینی‌ترین جلوه‌های ویژه انعکاس حرف خود را می‌زند و لازم نیست دست و بال خود را بیخود و بی‌جهت ببندید و فکر کنید فقط باید فرم خاصی را عکاسی کنید. بخاطر داشته باشید پرسپکتیو غیر واقعی، کش‌دادن تمام یا قسمتی از سطح شفاف یا سوژه‌ها تغییر دادن فرم و فضای تصویری باید هدف شما باشد و هیچ دلیلی ندارد به دنبال واقعیت متفاوتی بگردید.

اگر مساحت سطح شفاف کفاف کادربندی شما را نمی‌دهد فوراً یک دیوار و ایوان بلندتر یا سکو و محل مرتفع‌تری پیدا کنید که به مساحت بزرگتری از انعکاس دست پیدا کنید.

سایه‌ای وسیع در غروب همراه بخش روشنی از آسمان و خورشید سوژه‌ی جالبی است. انعکاس همان فضا بر روی سطح یک فنجان با قسمتی از خود فنجان در اطراف آن تصویری ذهنی و بسیار دیدنی برای عکاسی است. انتخاب لنز و زاویه‌ی دوربین نسبت به اشیاء کوچک که فرم آنها را شدیداً تغییر می‌دهد، عکس شما را جذاب‌تر خواهد کرد.

نوشته: مسعود معصومی

 

 

پيام هاي ديگران ()        link        جمعه ۱٧ خرداد ۱۳۸٧ - مسعود معصومی