photoalefbe

 

عکاسی حیوانات

عکاسی حیوانات

فقط تکنیک و وسائل نیست که در عکاسی از جانداران باعث بوجود آمدن یک عکس خوب می‌شود، شرایط زمان و مکان و جور شدن وضعیت شما در لحظه‌ی برخورد با جاندار اهمیت دارد. چه بسا شرایط طوری نامناسب می‌شود که شانس حتی آماده کردن دوربین را هم نمی‌دهد.

سرعت عمل از یک طرف، تمرکز و صبر از طرف دیگر لازم است. شناخت زمان و مکان در یک لحظه کوتاه اهمیت دارد. عکاسی از جانداران اگر در حد سگ و گربه و یا قناری منزلتان باشد و همه چیز را بشود از قبل آماده کرد کار سختی نیست.

اگر ناگهان کنار دریاچه بختگان به سوسمار یازده متری برخورد کردید چکار می‌کنید؟ یا اگر در یک دشت یا جنگل لحظه‌ی شیرجه‌ی عقاب برای خوردن یک خرگوش سر رسیدید چه کار می‌کنید؟

اینکه گفتیم سرعت عمل منظور اینستکه احتمالاً منتظر دیدن ناگهانی جانداران هستید و مانند شکارچی‌ها که انگشت روی ماشه دارند و فقط تفنگ را باید بالا بیاورند، شما نیز همه چیز دوربین را آماده کرده‌اید و فقط باید آن را جلوی چشم خود قرار بدهید و صحنه را شکار کنید. اینگونه عکس‌ها از حیوانات بیشتر خبری و ژورنالیستی خواهد شد و شما شانس چندانی در رفع اشکالات صحنه، وضوح و غیره نخواهید داشت. غیر از حیوانات خانگی و اهلی عکاسی از وحوش چند مشکل اساسی دارد اول اینکه مانند عکاسی توریستی باید به نقاط دوردست و مشکلی سفر کنید. افریقا، هند، برزیل از مراکز عکاسی از حیواناتی هستند که شما در حیاط منزلتان به آنها دسترسی ندارید. پس فصل، هوا، تحمل مخارج و احتمالاً یک جفت پای سالم و قوی از ضروریات این عکسبرداری‌ها است البته ظاهراً شرکت‌های توریستی جدیداً تورهای فراوانی به منظور تماشا و مخصوصاً عکاسی از وحوش تدارک دیده‌اند حتی کیلومترها پارک‌های طبیعی و حفاظت شده‌ای ساخته‌اند که خطر عکاسی از وحوش را به حداقل رسانده‌اند تا دوربین شما توسط مثلاً یک سوسمار بلعیده نشود و فیل‌ها از روی لجبازی وسائل شما را زیر پاهای بزرگ خود خرد و خمیر نکنند. در یک چنین تورهایی به تله‌های قوی، فیلم حساسیت بالا و صبر و بردباری بالاتر نیاز دارید. مسلماً تورلیدر یا راهنمای شما خط سیر، محل تجمع یا زندگی مدلهای شما را نشان خواهد داد و آنچه را باید از قبل دقیقاً بدانید اینستکه: وسائل شما باید کامل باشد از واید تا تله‌های قوی مصرف پیدا می‌کنند، آماده بودن دائم و همیشگی، صبر و تحمل و منتظر لحظه مناسب نشستن، شناخت خلاف جهت باد، امکان استتار یا از سطح زمین بالاتر قرار گرفتن بخاطر دید و زاویه بهتر و عدم احتیاج به فرار و یا جیغ و از داد و ترس دویدن.  با گسترش کامپیوتر و فتوشاپ تعدادی از شاگردان عکاسی در موزه‌ی دار آباد از حیوانات خشک شده از چندین زاویه عکاسی کرده و بعد زمینه‌ی آنرا در فتوشاپ با استفاده از عکس‌های طبیعت، و دشت و جنگل مونتاژ کرده‌اند که بعضی از آنها واقعاً طبیعی و جذاب شده‌اند در ضمن با تماس با مجله‌ی توریستی و ایرانگردی با استاد محمد علی اینانلو تماس بگیرید و محل تجمع و نگهداری و حفاظت وحوش ایران را از ایشان سؤال کنید مسلماً بخاطر تجربه و علاقه‌ی ایشان به طبیعت و حیوانات ایران شما را راهنمائی خواهند کرد. در ضمن نمونه‌های عکاسی شده خود را نیز برای استفاده در مجلات حرفه‌ای ایران عرضه کنید. با شروع عکاسی از حیوانات مسلماً با علاقمندان این رشته آشنا خواهید شد و مطمئن باشید بصورت گروهی برای این رشته‌ی عکاسی کار کنید هم زحمت شما کمتر شده و هم نتایج بهتری خواهید گرفت.

شانس و وقت برای تعویض لنز و فیلم، استفاده از طعمه برای سرگرم کردن مدل و احتمالاً کلوزآپ‌تر عکاسی کردن مانند قسمتی از سر و کله یک آفتاب‌پرست یا فقط صورت یک شیر نر یا کشتی کردن دو بچه شیر را عکاسی کردن احتیاج به مکان مناسب خواهید داشت.

کاملاً واضح بودن حیوان اجباری است، پس محاسبه‌ی نور و شانس استفاده از سرعت‌های بالا ضروری است.

چادر استتار در خلاف جهت باد و در نزدیک‌ترین فاصله با طعمه یا محل تجمع و زندگی حیوانات شانس شما را در نت‌کردن مدل زیاد می‌کند. در ضمن با لنزهای غیر تله و ضوح بیشتری علیرغم کادر بسته خواهید داشت.

در بعضی از پارک‌ها یا پارک‌های جنگلی یا دشت‌های حفاظت شده با کمک متصدیان پارک و احتمالاً پرداخت پول مدل‌های رام‌تر و قابل عکاسی را در زوایا و نقاطی که انتخاب کرده‌اید قرار خواهند داد. در چنین مواقعی فضای اطراف حیوانات و دکور را طوری انتخاب کنید که با باغ‌وحش شهر خودتان عوضی گرفته نشود و هیجان فضای وحشی و دلهره‌آور عکس‌های شما از بین نرود.

در کلوزآپ‌های سر حیوانات سعی کنید با فلاش‌رینگ عکاسی کنید تا صورت حیوان تیره و تار نشود اگر کسی حیوانات را بطرف شما کیش کند و نزدیک شما بیاورد بمراتب بهتر و ساده‌تر است تا شما حرکت کنید و بطرف مدل بروید.

از باغ‌وحش‌ها حتی در شهرهای توریستی حتماً دیدن کنید. بعضی از کشورها آکواریوم‌های عظیم و دیدنی از مناظر کف دریا با ماهی‌ها و حیوانات دریائی ساخته‌اند در نهایت دقت لنز را که بهتر است آفتابگیر لاستیکی و نرم داشته باشد به شیشه آکواریوم تقریباً بچسبانید و با این کار از انعکاس نورهای سالن به لنز جلوگیری کنید.

از پشت توری‌های قفس با کمک دیافراگم باز توری و میله‌ها را در تصویر حذف خواهید کرد و در بعضی از فواصل و با استفاده از لنزهای تله و عکاسی با دیافراگم باز مانند این است که از داخل قفس عکاسی کرده‌اید.

در سرزمین غریبه و دوردست شاید پیدا کردن فیلم مورد علاقه شما ممکن نباشد، به اندازه کافی فیلم همراه داشته باشید.

اگر بخواهید عکاس حرفه‌ای حیوانات شوید با سیستم کنترل از راه دور و دوربین موتوردار و دوربین اتومات فوکوس و آماده کردن فضای مورد نظر خودتان از قبل و یا با قرار دادن چشم‌های حساس در خط سیر حرکت حیوان و همه چیز را از قبل آماده کردن به عکس‌های جذاب و نمونه‌ای دست پیدا خواهید کرد. حتی سر راه پرندگان وحشی نیز می‌توان از تکنیک‌های فوق استفاده کرد.

نوشته: مسعود معصومی

 

پيام هاي ديگران ()        link        پنجشنبه ٢٧ تیر ۱۳۸٧ - مسعود معصومی

سوژه یابی در عکاسی

سوژه یابی در عکاسی

هنگام تماشا و مطالعه کتاب و مجلات به عکس‌هایی برمی‌خوریم که فوراً این سؤال را پیش می‌کشیم که عکاس چگونه و کجا این موضوع را پیدا کرده؟! آیا فقط تصادف باید ما را در لحظه سرنوشت ساز کنار یک سوژه برساند یا اینکه راه‌ها و شانس‌هائی وجود دارد که بتوانیم صحنه‌های نادر و بسیار مهم تاریخی را شناسائی کنیم و با برنامه ریزی قبلی آماده عکاسی از یک چنین سوژه‌هائی باشیم.

یک عکاس حرفه‌ای باید در اطراف سوژه‌ی مورد نظر خود مطالعه و تحقیقات لازم را از قبل انجام داده باشد و کاملاً مطلع باشد که آن سوژه کجا و در چه زمان و مکانی قابل ثبت کردن توسط دوربین است.

فرق بین یک عکاس حرفه‌ای و آماتور در این است که یک عکاسی حرفه‌ای باید به ارزش مادی سوژه، شانس فروش یا چاپ، شانس بازار عکس فکر کند در ضمن نمی‌تواند برای هر عکس هفته‌ها معطل بماند بلکه به دلیل شغل و حرفه‌ی عکاسی ِ باصطلاح تجاری سریع‌تر از مطالعه تا اجراء، عمل کند. برعکس یک عکاس آماتور برای خلق یک عکس جذاب بدون سود و مخارج آن می‌تواند مدت‌ها وقت بگذارد بیشتر به این دلیل است که بعضی از عکس‌های آماتورها گویاتر از حرفه‌ای‌ها در می‌آید وقتی مسئله فروش یک عکس به میان می‌آید مگر چند بار می‌توان یک غروب خورشید یا ساحل زیبا و ابرهای سفید عکاسی کرد؟ یک عکاس حرفه‌ای باید سریعاً در فکر سوژه‌های جدید و خلاقیت تازه باشد و نمی‌تواند سال‌ها با چند عکس بازی بازی کند و وقت بگذارد.

آدرس جاهای زیبا و جذاب را از توریست‌ها بپرسید آن هم نه فقط آدرس بلکه اطلاعات دقیق درباره‌ی فضاهای قابل عکاسی و مهم فصل و زمان مناسب آن.

از کتاب‌ها مجلات بروشورها و آنچه که مربوط به نقاط جذاب می‌شود استفاده کنید.

راهنماهای محلی را که نقاط بخصوص و دور دست را می‌دانند شناسائی کنید و اگر پروژه ارزش مادی و یا هنری بالائی دارد آنها را اجیر کنید. بسیاری از عکس‌های نادر و به یاد ماندنی آفریقا، آمازون و هندوستان توسط همین راهنمایان شناسائی و به عکاسان حرفه‌ای نشان داده شده‌اند.

در مورد محل اقامت خود نیز در شهرهای قدیمی معروف رم، پاریس، مادرید، آتن، یزد و اصفهان مطالعه کنید بسیاری از عکس‌هائی که از فضای بام‌های شهرها به افق گرفته شده و زاویه و محل آن شما را شگفت زده کرده از ایوان یا بام محل اقامت عکاسان عکاسی شده است.

نقشه شهر نه فقط نقشه‌های استاندارد سازمان‌های توریستی بلکه علامت گذاری اضافه‌ی اماکنی که توریست‌ها نمی‌روند ولی شانس عکاسی را دارد را نیز روی نقشه‌ی خود علامت گذاری کنید.

مانند بسیاری از دیگر رشته‌های عکاسی از خلاقیت خود برای مونتاژ و استفاده از لوازم و وسائل ابزار آدم‌ها و چهره‌ها را که به رابطه و اصالت خلاقیت شما و سوژه شما کمک می‌کند بهره ببرید.

روی نقشه‌های خود حتماً زاویه مساحت تابش خورشید را یادداشت کنید که بیخودی وقت تلف نکنید و دست خالی بر نگردید.

درباره‌ی تاثیرات هوا در بسیاری از شهرهای توریستی که ثبات ندارد باید اطلاعات دقیق داشته باشید یک عکاس حرفه‌ای که حداکثر یک الی دو روز در یک دهکده یا شهر کوچک توقف می‌کند حتماً باید وضعیت نور و زاویه‌ی تابش خورشید را بر روی درب عظیم و بی‌همتای یک مسجد یا کلیسا که مثلاً در شرق یک خیابان شمال-‌ جنوبی قرار دارد دقیقاً بداند و اگر زمان و نور را از قبل معین نکرده باشد وقت برای عکاسی را از دست داده است. شاید در یک چنین وضعیتی بهترین شانس برای شما سواری کرایه دربست است که ارزش کار را دارد.

ممکن است بطور اتفاقی و شانسی یک عکاس آماتور در یک لحظه‌ی مناسب موفق به ثبت یک تصویر استثنائی شود ولی کار یک عکاس حرفه‌ای فرق می‌کند و باید دقیقاًٌ مطابق آنچه که توضیح دادیم عمل کند. عکس از اجزاء یک سوژه بزرگ فراموش نشود چندین زاویه‌ی بسته‌تر از سوژه‌های باز و وسیع انتخاب کنید و بیاندازید آمادگی تکنیکی (لنز، فیلم، سه‌پایه و فیلتر) داشته باشید چون ممکن است ناگهان با یک صحنه‌ی اجتماعی، پرتره‌ی محلی یا سوژه‌ی ژورنالیستی نیز برخورد کنید باید کاملاً آماده باشید که اینگونه عکس‌های منحصر بفرد را از دست ندهید اگر در مقابل سوژه‌ها و حوادث ناگهانی قرار بگیرید و وسیله‌ی لازم را نداشته باشید واقعاً پشیمان خواهید شد.

کاراکتر و ارزش بعضی از صحنه‌ها در آن است که متوجه شما نشوند فوراً یک در نیمه باز، دیوار، ماشین‌های کنار خیابان از پشت مردم سرکشیدن هر ابتکاری را که با مخفی کردن شما و سریعاً کار کردن شما را به هدف می‌رساند بکار ببندید سرعت عمل آنهم در نهایت خونسردی با هول و دست‌پاچه شدن و دقت نکردن و فراموش کردن تکنیک و وسیله‌ی ضروری فرق دارد. مانند هر عکاس خبری دیگر تمرین کنید هنر خونسرد و دقیق بودن را در لحظات بحرانی یاد بگیرید. در چنین لحظاتی در مصرف فیلم صرفه جوئی نکنید چندین فریم بیاندازید؛ و از همه مهم‌تر دوربین مانند چشم و گوش و دست شما باید عنصری از بدن شما بشود که از مغز شما فرمان می‌گیرد. باید به همان سرعت و دقت واکنش طبیعی بدن شما عمل کند.

می‌دانیم حمل بر پرروئی و توقع زیادی و بیجایی است که بگویم لطفاً مواظب پشت سوژه هم باشید!! با انتخاب زاویه‌ی مناسب و محل مناسب، دیافراگم مناسب، شانس اصلاح زمینه را نیز بدست می‌آورید، هر چه در یک فضای انتخاب شده و کشف یک سوژه زوایا و سوژه‌های جنبی و زیبای دیگری به تعداد عکس‌ها اضافه کنید نشان دهنده‌ی تمرکز فکری خونسردی و خلاقیت و شناخت اجتماعی بیشتر شما در کشف رابطه بین یک سوژه و اصل خلاقیت از قبل و گسترش آن خلاقیت در جهت درست در محل است.

 نوشته: مسعود معصومی

 

 

پيام هاي ديگران ()        link        جمعه ۱٤ تیر ۱۳۸٧ - مسعود معصومی

عکاسی با فلاش

عکاسی با فلاش

 استفاده از فلاش در عکاسی مخصوصاً پرتره سبب می‌شود عکس شما حرفه‌ای‌تر بنظر بیاید دلیل آن این است که:

  • 1. رنگ‌ها کاملاً طبیعی دیده می‌شوند.
  • 2. وضوح عکس‌ها بسیار بالاست چون شانس عکاس برای دسترسی به دیافراگم‌های بسته‌تر بیشتر است.
  • 3. سرعت بالا از تکان خوردن دست و کشیده شدن و محو شدن صورت جلوگیری می‌کند.
  • 4. در هوای آزاد رنگ سوژه مورد نظر طبیعی و زمینه‌ی پشت به فراخور تکنیک ما تیره و سیاه یا سفید و روشن خواهد شد البته در لنزهای کمپور که با هر سرعتی فلاش آن عمل می‌کند (سرعت روی لنز قرار دارد).
  • 5. مدت زمان نوردهی کوتاه است و از حرارت لامپ که عرق مدل را در می‌آورد خبری نیست.
  • 6. فقط در عکاسی با فلاش قادر هستید سوژه یا مدل در حال حرکت یا ورزش را ثابت و واضح نشان بدهید.
  • 7. اگر با چند فلاش عکاسی می‌کنید، با قرار دادن فیلترهای رنگی جلوی بعضی فلاش‌ها هر چه را که سر راه نور آن باشد همان رنگ خواهد شد.
  • 8. با بکار بردن فلاش‌های متناسب که با فاصله‌ی زمانی کوتاه پشت سر هم عمل می‌کند می‌توانید حرکت، راه رفتن، تکان دادن صورت و دست‌ها و یا هر دو را متناوب ثبت کنید. مخصوصاً در عکاسی از مسابقات ماشین سواری و موتور و دوچرخه نجات بخش است.

تنها زمانی عکاسی با فلاش مسئله ساز می‌شود که فضای دید شما بازتر و وسیع‌تر از زاویه‌ی تابش فلاش شما باشد، در این صورت چهار گوشه‌ی تصویر نور نتابیده و سیاه خواهد شد. در این مواقع یا باید دو فلاش بکار برد یا از فلاشی استفاده کرد که زاویه‌ی تابش آن برابر یا وایدتر از زاویه‌ی لنز شما باشد، یا کادر خود را توسط لنز زوم بسته‌تر کنید.

استفاده از فلاش در هوای آزاد زمانی جذاب خواهد شد که شما رابطه‌ی مناسب و شدت و ضعف صحیح بین نور روز و نور فلاش خودتان را پیدا کنید. غروب خورشید در افق دریا و انعکاس روی آب از روبرو ظاهراً باید همه‌ی اشیاء در ساحل ضد‌نور و سیاه شوند، در صورتی که با فلاش میتوان سوژه‌های جذاب ساحل را شفاف و روشن نشان داد. اینکه افق چقدر روشن یا تیره و یاسوژه و مدل شما در جلوی صحنه چقدر نسبت به افق روشن باشد سلیقه و دیدگاه شماست که می‌توانید تنظیم کنید.

اگر در یک فضای تاریک مدل شما جای خود را تغییر دهد و دوربین شما روی سه‌پایه محکم شده باشد و زمان هم روی B باشد و شما از فاصله‌ای که فلاش با مدل از نظر شدت نور برابر دیافراگم انتخابی شما باشد هر بار که مدل جای خود را در فضای تاریک صحنه تغییر می‌دهد و شما فلاش می‌زنید تصویر او ثبت می‌شود و اینطور به نظر می‌آید که شما از چند‌قلوها عکاسی کرده‌اید.

حال اگر اشیاء، درخت‌ها، نیمکت یا هر سوژه‌ی جذاب دیگری نیز که در زمینه پشت یا گوشه‌ای از تصویر شما وجود دارد را نیزمی‌توانید با زدن یک فلاش ضعیف به آن در تصویر خود قابل دیدن کنید آنوقت یک پرتره کاملاً سوررئال بدست آورده‌اید.

فلاش‌های کوچکی که روی دوربین سوار می‌شوند و بدون سیم یا با یک سیم کوتاه از طریق بدنه دوربین و زدن دکلانشور روشن می‌شوند اینگونه فلاش‌ها مخصوص خبرنگاران و عکاسانی هستند که فقط به یک سوژه مثلاً سخنران- هنرپیشه و یا هر سوژه‌ی خبری و روزنامه‌ای که در رابطه با یک مقاله باید عکاسی شود. قدرت و برد این فلاش‌ها حداکثر تا دو سه متر بیشتر نیست. در ضمن زاویه تابش بسته و مستقیمی دارند و نمی‌توانند بجز آرتیست مقاله و سوژه مورد نظر شما بقیه سالن یا فضای اطراف را روشن کند. محاسبه‌ی نور توسط خود دوربین TTL الکترونیک انجام می‌گیرد و شما به جز کادره کردن احتمالاً با یک زوم مناسب کار دیگری نمی‌کنید و مسلماً عکس مناسب و قابل قبولی نیز بدست خواهید آورد.

ولی اگر عکاسی با فلاش، مقصود سیستم نورپردازی با فلاش همانند چراغ و پروژکتور باشد، گاوتان باصطلاح معروف زائیده است و باید داستان نورپردازی را  کاملاً یاد بگیرید و شدیداً تمرین کنید تا اثرات نور ناگهانی و شدید فلاش‌ها را در رابطه با هر سوژه‌ای بشناسید.

تقریباً بیشتر رشته‌های عکاسی که با نورپردازی سر و کار دارند می‌توانند توسط فلاش الکترونیک هم عکاسی شوند که نکات مهم و دقیقی را باید بخاطر داشته باشید.

  • 1) نور فلاش از نظر رنگ شبیه نور روز است، پس هم فیلم نور روز باید بکار ببرید و هم اگر نورهای دیگری در تصویر شما وجود دارد و بر روی دکور و شخص و یا فضای کادربندی شده شما اثر می‌گذارند باید همگی 5500 کلوین یعنی از نوع daylight باشند. مثلاً اگر از صورت یک مدل که با فلاش خود نورپردازی کرده‌اید و در زمینه‌ی پشت با چراغ‌های نئون روشن است، توقع رنگ صحیح در زمینه‌ی پشت مدل نداشته باشید بلکه پشت او همه چیز یک رنگ سبز کدر خواهد شد یا اگر کنار یک چراغ خواب و آباژور از یک مدل پرتره بیاندازید و از یک طرف دیگر با فلاش الکترونیک صورت او را روشن کنید، یک طرف صورت او رنگ طبیعی و خوشرنگ و طرف دیگر که به طرف آباژور است زردچوبه‌ای خواهد شد.
  • 2) آنچه را که شما با لامپ و چراغ عادت داشته‌اید عکاسی کنید همان سوژه‌ها با فلاش مسلماً کنتراست شدیدتر خواهد شد در ضمن در کلوزآپ و فواصل نزدیک صورت سفیدک خواهد زد و زمینه که دورتر است شدیداً سیاه و تیره خواهد شد مگر اینکه زمینه هم مانند خود مدل نورپردازی شود.
  • 3) بر روی اشیاء شفاف و براق انعکاس شدید خواهید داشت با فیلتر پولار و تغییر زاویه تابش معایب انعکاس شدید روی قسمت‌های براق را باید برطرف کنید، البته چون فلاش‌های الکترونیک شما مدلینگ لایت هم دارد کار سختی نیست.
  • 4) مواظب سایه‌های مدل روی دیوار یا در قسمت‌هایی از صورت او باشید یا در اشیاء مواظب باشید سایه‌های خوفناکی بوجود می‌آید در معماری نیز قسمت‌های سایه و تاریک باید جداگانه نورپردازی شود.
  • 5) بعضی مواقع نور را نیز باید پولاریزه کنید که در بخش‌های دیگر مفصلاً صحبت کرده‌ایم. دقت داشته باشید نشان دادن حرکت محو هیچ سوژه‌ای چه انسان و جانداران و چه سوژه‌های در حال حرکت در عکاسی با فلاش عملی نیست ولی برعکس تکرار واضح ولی جابجا شده‌ی سوژه کار آسانی است که با فلاش‌های متناوب روی سرعت B عملی است. برای نشان دادن حرکت با کمک از B و یا سرعت‌های آهسته و لامپ نور روز یا لامپ نور مصنوعی باضافه فیلتر 80 می‌توانید حرکت سوژه‌ی مورد نظر خود را نشان بدهید، در ضمن بقیه سوژه‌های ثابت و پس زمینه و غیره را با فلاش البته بعد از برداشتن فیلتر 80 روی همان فـِـرِم فیلم عکاسی کنید.
  • 6) محاسبه نور زوم‌بک و استفاده از زمان آهسته تمام تصویری را از وسط به کنار محو و کشیده خواهد کرد. حال اگر در طول مدت کوتاهی که زوم را حرکت می‌دهید به یک سوژه در تصویر نور فلاش بتابد فقط آن سوژه واضح شده و محو و کشیده نخواهد شد که خود تصویر سوررئال و جذابی است.
  • 7) وسیله‌ای وجود دارد بنام فلاش پروژکتور باضافه آئینه 50 درصد و پرده‌ی جیوه‌ای مخصوص که انسان یا هر سوژه‌ای را جلو پرده قرار می‌دهید که از داخل پروژکتور یک اسلاید بر روی پرده تابیده است، از درون لنز دوربین که با زاویه‌ی 45 درجه پشت آئینه 50 درصد قرار گرفته، شما سوژه‌ی خود را داخل تصویر اسلاید مشاهده خواهید کرد که در تبلیغات و بعضی مواقع پرتره‌های استودیویی کاربرد دارد.
  • 8) با استفاده از فلاش‌های لنزدار یا اسپات که خشاب و جای مخصوص برای اسلاید دارد نیز می‌توان اسلاید را روی صورت، بدن یا هر سوژه‌ی غیر سیاه پروژکت کرده و با نور همان پروژکتور عکاسی کرد. نوع لامپی و غیر فلاش آن با سه‌پایه و با نوع اسپات آن قابل عکاسی بدون سه‌پایه می‌باشد، کار ساده‌ای است فقط آنچه که اهمیت دارد انتخاب اسلاید مناسب در تلفیق با سوژه و مدل شما است وگرنه عکس بازاری احمقانه‌ای خواهد شد. البته این کار جدیداً با مونتاژ فیلم‌ها در هنگام چاپ عکس و یا توسط کامپیوتر نیز عملی است که تقریباً مانند عکاسی طبیعی و مناسب در می‌آید، باید مقیاس- فرم اسلاید و زاویه تابش را کنترل کنید که سوژه‌ی مورد نظر شما در لابلای شلوغی صحنه اسلاید گم نشود.

 نوشته: مسعود معصومی

 

 

 

مطالب مرتبط:

خلاقیت تصویر با نور

نور دادن طولانی در عکاسی

ماکروفتوگرافی 

 

 

پيام هاي ديگران ()        link        جمعه ٧ تیر ۱۳۸٧ - مسعود معصومی