photoalefbe

 

عکاسی عروس و داماد کسر شأن نیست

عکاسی عروس و داماد کسر شأن نیست

 

اگر فک و فامیل و دوستان، شما را دوربین به دست در مهمانی‌های فامیلی دیده باشند؛ مخصوصاً اگر یک لنز تله دراز دویست تا سیصد میلیمتر هم سوار دوربین کرده باشید، مسلماً همگان توقع دارند که عکس نامزدی یا عروس دامادی اونها را شما بیاندازید. ممکنه رشته‌ٔ عکاسی شما نباشه یا اینکه عکاسی پرتره آدمیزاد را اونهم با لباس عروسی اصلاً دوست نداشته باشید ولی آنقدر سخت نگیرید کار سخت و مشکلی نیست فقط بعضی مسائل مربوط به این عکاسی را باید در نظر بگیرید.

قبل از شروع برنامه تا شلوغ نشده پرتره دو نفره را بیاندازید. بعد از هدیه‌ها و گل‌ها در جلوی کادر و دو زوج جوان پشت هدایا مخصوصاً گل‌ها عکس دوم را بیاندازید. حالا نوبت یکی دو تا عکس دسته‌جمعی میرسد اگر بزرگترها، پدر مادرها هستند آنها را خیلی مرتب بنشانید. و زوج جوان پشت سر آنها بایستند و حداکثر در چپ و راست آنها خواهر و برادرها ایستاده باشند. ولی اگر فقط دوستان و جوان‌ها در عکس هستند میتوانید نامزدها را در وسط بنشانید و به فراخور مرتب بودن سر و وضع و لباس و شیک بودن جوان‌ها آنها را چپ و راست نامزدها نشانده و جوان‌ترها پشت سر آنها بایستند. دختر بچه‌ها و پسر بچه‌ها را جلوی پای آنها روی زمین بنشانید، یکی دو عکس از کلوزآپ صورت نامزدها با نگاه و ژست عاشقانه کافی است. در صورت امکان درحیاط - ایوان- هوای آزاد با دکور طبیعت پرتره نیم تنه بدون توجه آنها به دوربین هم مناسب است.

برای عکسبرداری از رقص‌های دسته‌جمعی مهمانان حتماً سعی کنید از ارتفاع بالاتر مانند نردبان یا پله‌ها و ایوان مشرف به سالن و امثال آن استفاده کنید. اگر هم سطح زمین عکاسی کنید یکی دو نفر جلوی تصویر پت و پهن و هیولا میافتند و بقیه مدعوین هم پشت آنها گم خواهند شد. عکس از ارتفاع موقع رقص را با سرعت آهسته هم عکاسی کنید حال اگر به نامزد‌ها بگوئید حرکت نکنند و در وسط میدان همدیگر را بغل کرده باشند و بقیه دور و بر آنها برقصند با سرعت آهسته یک عکس متفاوت و جذابی انداخته‌اید.

تمام توضیحات فوق در مورد عکاسی مراسم عروس و دامادی هم جواب میدهد فقط به علت لباس عروس لطفاً مرکزیت تصویر را در عکس‌ها به عروس و داماد بدهید. از اول مهمانی و تشریفات در لابلای عکسبرداریهای‌تان هر وقت موقعیت مناسب بود یک پرتره، چه کلوزآپ و چه نیم تنه از عروس با اِعمال سلیقه در ژست او بیاندازید. پرتره پدر بزرگ با عروس و مادر بزرگ با داماد یادگاری مهم و با ارزشی است.

اگر عکاسی از عروس و داماد رشته شغلی و تخصص شما باشد مسلماً پرتره‌های عروس جزو سفارشات چاپی خواهد بود. اگر لباس عروس دکولته است مواظب باشید دست‌ها و پنجه عروس در تصویر بریده نشود و نسبت پهنای شانه و فرم بدن و بازوها اندازه و ژست زیبائی داشته باشد.

از دوستان و هم‌دوره‌ای‌های عروس با عروس و از جوانان هم دوره داماد با داماد حتماً یک عکس یادگاری شبیه عکس‌های دوران تحصیلی بیاندازید. حتی بعضی‌ها جلوی عروس و داماد دراز خواهند کشید. در پرتره‌های کلوزآپ و نیم‌تنه عروس و داماد مواظب سوژه‌های پشت آنها در تصویر باشید. کمد لباس، قاب‌های دیواری، در و پنجره، وسائل موجود در اطاق و ... همه و همه تصویر را زشت خواهند کرد. تا حد ممکن با تله متوسط و دیافراگم بازتر عکاسی کنید تا در زمینه پشت آنها چیزی با فــُرمی واضح دیده نشود. کلوزآپ دست عروس با انگشتر و دست‌بند و دسته گل عروس هم باید جزو عکس‌های آلبوم یادگاری باشد. امروزه تغییر دکور و زمینه در عکاسی دیجیتال کار ساده‌ای است.

در مورد نور برای پرتره‌ها و کلوزآپ‌ها حتماً نور موجود کافی نیست و باید یکی دو منبع متفاوت نور یا فلاش همراه داشته باشید. دقت در نورپردازی حرفه‌ای بهتر از کار و زحمت بعدی در فتوشاپ است.

معمولاً نور پنجره‌ی شمالی مخصوصاً اگر بزرگ هم باشد بسیار جذاب است ولی باید یک نور اضافی از پهلو یا پشت عروس، توری بالای سر و کنار صورت را روشن‌تر کند. البته آنقدر شدید نباشد که نقش و خطوط توی صورت عروس را راه راه کند. اگر ابعاد پنجره شمالی بزرگ باشد پرتره عروس با والدین سه نفری یا با تک‌تک آنها بسیار طبیعی و لطیف خواهد شد.

در بعضی از منازل اطاق یا سالن نسبت به انبوه جمعیت کوچک است. با نگاه در ویزور متوجه مشکل کار میشوید اگر یک لنز واید ضعیف داشته باشید و صورت و هیکل مهمانان خیلی به دوربین نزدیک نباشد؛ هم فضا قدری وسیع‌تر دیده میشود و هم تعداد چهره‌هائی که در تصویرها جا میگیرند و دیده میشوند بیشتر خواهد شد. شاید از بالای یک صندلی فضا را تماشا کنید کارتان آسانتر شود.

خوشبختانه در دوران فراوانی و تنوع سلیقه‌ها هستیم. چه از عروس و داماد جوان با ژست‌های جدی و رسمی دوران پدر و مادر بزرگ‌مان عکس بیاندازید  و چه ژست‌های هالیودی سینمای مدرن را تقلید کنید از هفت دولت آزاد هستید و حق دارید هر جور که می‌پسندید عکاسی کنید. فقط دقت کنید بین تکنیک و نوع نورپردازی شما و پرده یا دکور زمینه پشت آنها و هم چنین فـُرم نشستن یا ایستادن عروس و داماد حتماً هارمونی تصویری بوجود بیاورید. اگر دکور روی دیوار عکس کودکی عروس پابرهنه کنار دریا روی شن‌های ساحل است، لطفاً پرتره تکی عروس یا داماد را حتماً خیلی شاد و سرحال و با ژست‌های سرزنده و حتی کودکانه عکاسی کنید و درست این ژست شاد در جلوی عکس برادر یا خواهر تصادف کرده و یا مادر بزرگ مرحوم شده بسیار زشت و نامناسب است.

چیدمان دو نفره عروس و داماد چه نشسته روی زمین یا با چهار پایه و صندلی یا ایستاده با دکور و مبلمان به دیدگاه و سلیقه و تجربه شما مربوط میشود. تا میتوانید کتاب و مجلات عکاسی مخصوصاً عکس‌های مربوط به مـُد و لوازم زندگی همراه با انسان‌ها را مطالعه و تماشا کنید.

در آخر اشاره کنم اگر به علت اصرار فک و فامیل؛ عکاس عروس و داماد شدید به من و عکاسی فحش ندهید. این نوع عکاسی را به مجموعه‌ی کارهای خودتان اضافه کنید در ضمن لطفاً اجرت و قیمت روز را هم بپرسید و سعی کنید از کیسه‌ی خودتان نپردازید بعضی از رفقا چند سالی است از عکاسی عروس و داماد مخارج زندگی و خانواده و لوازم عکاسی خودشان را تامین کرده‌اند. گناه که نکرده‌اند؟ نوآوری و تنوع در عکس‌ها و تصاویر پشت عروس و داماد چه آنالوگ و چه فتوشاپ اسم شما را سر زبان‌ها خواهد انداخت. از خرابه‌های تخت‌جمشید تا دشت شقایق و غروب خورشید تا چهل‌ستون میتوانند زمینه‌های ابتکاری جذابی باشند.

موفق باشید

نوشته: مسعود معصومی

 

 

پيام هاي ديگران ()        link        جمعه ۱۳ آذر ۱۳۸۸ - مسعود معصومی

نمایش حرکت در عکاسی

نمایش حرکت در عکاسی

تنوع و ابتکار در عکسبرداری از سوژه‌های در حال حرکت مخصوصاً اگر حرکت کردن آن سوژه قابل رؤیت در تصویر شما باشد عکس هم جذاب است و هم تکنیکی است. نوع دیگر این نوع عکسبرداری عکاسی از یک سوژه ساکن و ایستاده است که شما با دوز و کلک‌های تکنیکی آنرا در حال حرکت نشان میدهید. اگر سوژه‌ی شما متحرک باشد ماننده پرنده‌ی در حال پرواز یا ورزشکار در حال دویدن و اسب‌سواری و شیرجه زدن و یا مانور هوائی یک هواپیما، برای عکسبرداری از این نوع سوژه‌ها، دوربین را روی سه‌پایه محکم کنید، بعد کادر و زاویه‌ای را که سوژه وارد آن خواهد شد مشخص کنید حال در ثانیه‌ای که سوژه در حال حرکت وارد کادر شما می‌شود سرعت‌های آهسته به نسبت سریع یا آهسته‌بودن حرکت سوژه از سرعت بی B تا حداکثر یک سی‌ام ثانیه  حرکت سوژه را انتخاب کنید بشرط آنکه حواستان جمع باشد و دکلانشور را بعد از ورود سوژه به کادر دوربین و قبل از خارج شدن از کادر فشار داده باشید وگرنه قسمتی از سوژه یا هنوز وارد نشده یا متاسفانه از کادر شما خارج شده است.

این نوع عکسبرداری آسانترین نوع نمایش حرکت سوژه‌ٔ متحرک است فراموش نکنید مقدار اضافی نور را که با آهسته عکاسی کردن وارد دوربین شده با بستن به همان اندازه‌ی دیافراگم جبران کنید وگرنه عکس خراب و سیاه خواهد شد.

نوع دیگر ثبت حرکت سوژه این است که سوژه‌ی متحرک را در وسط کادر انتخابی خودتان ثابت کنید و همینطور که در دوربین سوژه را تعقیب میکنید بدون اینکه حرکت را متوقف کنید دکلانشور را فشار دهید و چون سرعت انتخابی شما آهسته است به حرکت دادن و تعقیب سوژه که حتی دیگر در ویزور بسته شده قابل رؤیت نیست ادامه دهید. با چند بار تمرین و تماشای هنرتان اشکالات و ضعف‌ها برطرف خواهد شد. بهترین این نوع عکاسی حرکت افقی دوربین است. بهیچ وجه نگذارید دوربین عمودی یعنی بالا و پائین شود وگرنه سوژه در حال حرکت فرم و شکل کشیده شده جذاب خود را  از دست خواهد داد. بعضی مواقع در عکاسی نوع دوم قسمت‌هائی از سوژه متحرک واضح‌تر میشود ولی در عوض زمینه‌ی پشت تصویر که ثابت است کاملاً کشیده و محو خواهد شد. حرکت مارپیچی یا دایره‌وار سوژه‌ی در حال حرکت تصویر متفاوت و شلوغی خواهد داشت. بر عکس آن هم ممکن است و عکس‌های زیبا و کاملاً متفاوتی میشوند مثلاً لحظه شکار یک پرنده توسط عقاب یا لحظه خروج مرغ ماهیخوار از آب با یک ماهی بزرگ لای منقار- یا لحظه شکار گربه‌ی سفید خانگی که یکی از ماهی‌ قرمز‌های حوض را سر پنجه خود گرفته است. این نوع عکسبرداری‌ها همه و همه باید با سرعت‌های یک هزارم ثانیه به بالا عکاسی شود و در عوض برای جبران نور کم باید دیافراگم را به همان نسبت باز کرد و اگر مشکل تکنیکی وجود داشت مثلاً نور ضعیف بود و باز کردن دیافراگم جواب نمیداد باید فیلم‌های با حساسیت 6400 ASA بکار برد. بسیاری از سوژه‌ها هم خودشان در تصویر حالت حرکت دارند و خود به خود جذاب میشوند و حرکت دادن دوربین لازم ندارد مانند آتش‌بازی در جشن‌ها یا عکاسی از فشفشه‌ی رنگی و روشن. البته اگر در این نوع سوژه‌ها هم کلک‌های حرکت دادن دوربین را روی سرعت بی B یا سرعت‌های آهسته انجام دهید حرکت جرقه‌ و شعله‌ها کشیده شده و بصورت خطوط رنگی و نورانی درمیایند برای تمرین یک فشفشه ثابت یا یک چراغ قوه قلمی را با زمینه‌ی کاملاً تیره در وسط کادر دوربین قرار دهید و با روشن کردن آن دوربین را دایره‌وار چند بار بچرخانید. و یا دوربین را افقی و یا بصورت مواج حرکت دهید تصاویر فشفشه روشن ِ شما از نظر فرم باعث تعجب نه فقط دوستان بلکه خودتان هم خواهد شد.

حال اگر شما دوربین را بصورت اولین تمرین یعنی روی سه‌پایه و ثابت با کادر مشخص آماده کرده و روی سرعت B یک نفر که با لباس کاملاً تیره و زمینه‌ی تیره فشفشه یا چراغ قوه را روشن کرده در کادر انتخابی شما بصورت دایره یا ضربدر یا موج‌وار حرکت دهد در این تصاویر هم مانند فـِرم‌های قبلی به علت ثابت بودن دوربین خطوط نور یا فشفشه مرتب‌تر و هندسی‌تر و واضح‌تر خواهند شد. اگر در طول چند ثانیه یا حتی یک دقیقه‌ای که دوربین باز است و فیلم شما در حال نور دیدن است، که البته به همان نسبت هم دیافراگم بسته‌تر است، حال اگر یک نور فلاش کوچک به صورت مدل بزنید در تصویر علاوه بر حرکت نور پرتره‌ی واضح او را هم خواهید داشت. بسیاری از عکسبرداری‌هایی که در مطالب گذشته نوشته‌ام حالت ثبت حرکت در تصویر دارد مانند انعکاس تصویر درختان و ابرهای آسمان در سطح آب با موج کم یا زیاد یا حرکت آهسته‌ و راه رفتن مدل در کادر افقی از چپ به راست و پشت سر هم فلاش زدن؛ تکرار و تداخل مدل حالت حرکت بوجود میاورد. چه یک کودک جلوی دوربین شما بازی کند یا برقصد بشرط آنکه از کادری که شما معین میکنید خارج نشود اگر سرعت روی B یا حداکثر یک چهارم ثانیه باشد تصاویر حرکت کرده کودک در کادر شما تماشائی است. یا اگر چند نوار رنگی را در نور روشن و مناسب آویزان کنید بعد از فاصله دورتر با باد زدن، نوارها را آهسته به حرکت در بیاورید باز هم با سرعت B یا آهسته‌تر؛ نوارهای محو رنگی و در هم آمیخته جذابی خواهید داشت. تمرینات اصلی و حرفه‌ای در نمایش حرکت در اصل همان دو نوع دوربین ثابت روی سه‌پایه و حرکت سوژه و یا با دوربین روی دست و تعقیب سوژه در حال حرکت. فرم خطی شده سوژه را نشان خواهید داد. به علت تفاوت صد و هشتاد درجه‌ای ثابت بودن و حرکت دادن دوربین بنظر پیچیده و مشکل بیاید ولی باور کنید ساده‌تر از آن است که فکرش را می‌کنید. با چند بار تمرین مطمئنم معایب کار را هم در عکسبرداری‌های بعدی برطرف خواهید کرد. مهم انتخاب و ابتکار در پیدا کردن سوژه‌هایی است که نمایش حرکت آن از نظر تصویری جذاب باشد.

موفق باشید

 مسعود معصومی

 

 

پيام هاي ديگران ()        link        شنبه ٧ آذر ۱۳۸۸ - مسعود معصومی