photoalefbe

 

کمک از نقش دیگران در بهتر شدن کار عکاسی تبلیغاتی

کمک از نقش دیگران در بهتر شدن کار عکاسی تبلیغاتی

تمرکز کردن فکر در یکایک رشته‌های عکاسی ضروری است بفراخور نوع سوژه مدت زمان تفکر و تصمیم گیری و یا زمان، نوع و انتخاب وسائل مورد لزوم و یا زمان عکسبرداری متفاوت است. معمولاً در بیشتر رشته‌های عکاسی مجموعه‌ی ابتکارات و تصمیم‌گیری نهائی بعهده خود شماست. ولی در عکاسی صنعتی تبلیغاتی ممکن است عکاسی شما قدری با مشورت قبلی از تصمیم‌گیری نهائی بی‌ضرر نباشد.

در عکاسی از صنایع و یا وسائل صنعتی، نظریات کسانیکه در شغل خود با آن وسیله سر و کار دارند؛ حال چه مستقیم جهت بازار کار و چه بعلت معرف و تبلیغ کننده آن وسیله، شنیدن نظریات آنها و مشورت با آنان در تولید یک عکس جا افتاده و حرفه‌ای حتماً تصویر مناسب‌تری بوجود خواهد آمد. این شامل دخالت در طراحی هم میشود. انواع مصرف یک تصویر صنعتی در چیدمان ِ نورپردازی و زاویه عکاسی تفاوت خواهد داشت و بهتر است قبل از کار نظریات آنان را بشنوید. مخلوط کردن و پیشنهادات آنها با تصمیم‌گیری و خلاقیت هنری شما تصویر بهتری بوجود خواهد آورد. تهیه عکس هنری- فنی- حرفه‌ای از وسائل زندگی چه ظروف رنگی و دست‌ساز باشد و چه وسیله‌ی مدرن الکترونیکی وسائل زندگی، شنیدن نظریات و پیشنهادات طراحان و تولید کنندگان، حتماً تصویر شما را چند جانبه‌تر و حرفه‌ای‌تر نشان خواهد داد. البته تست مهم کار، نوع و فاصله‌ی نورهای ضروری و انتخاب و مساحت زمینه‌ی مورد نظر چه از نظر نقش و رنگ و چه از نظر زاویه نسبت به سوژه مورد نظر به خلاقیت و زیباساری تصویر شما کمک خواهد کرد. البته امروز بسیاری از عکاسان صنعتی تبلیغاتی بصورت گروهی یا مشاوره‌ای و یا حتی با کمک نظریات روابط عمومی‌ها عکاسی میکنند. ولی هر چه تمرینات و تجربیات شما در شناخت سوژه‌های صنعتی- تبلیغاتی بیشتر شود، مسلماً در این رشته‌ی عکاسی صاحب نظر و استاد خواهید شد و بمرور احتیاج شما به دیگران کمتر خواهد شد. مطالعه و تماشای تبلیغات و کارهای دیگران در جهان هم کمک بیشتری خواهد کرد.

با ورود تکنیک کامپیوتر و دیجیتال در عکاسی‌های این رشته‌ی بخصوص یعنی عکاسی تبلیغاتی و صنعتی واقعاً دگرگونی‌های باورنکردنی و جدیدی پدیدار شده و اگر مشاوران و آنهائیکه در مسائل صنعت و تبلیغات به این تکنیک جدید آشنا باشند، زبان یکدیگر را بهتر و سریع‌تر و آسانتر درک خواهید کرد و در زمان بسیار کوتاه نمونه‌ی خلاقه‌ی مدرن و جذاب صنعتی- تبلیغاتی بوجود خواهد آورد؛ در ضمن کامپیوتر و دیجیتال کمک بزرگی به تجدید نظر و نوآوری و تنوع ابتکارات تصویری شما خواهد داشت. در این سالهای جدید نمونه‌های باورنکردنی و بسیار خلاق و زیبائی از محصولات و تولیدات تبلیغاتی صنعتی را در رسانه‌ها و کاتالوگ‌ها شاهد هستیم. امکانات جدید در توام شدن با نظریات مشاوران هنری و از همه مهمتر تجربیات جدید استفاده از تکنیک‌های جدید در خلاقیت‌های هنری شما دنیای عکاسی صنعتی تبلیغاتی را دگرگون کرده‌است که البته از زاویه‌ی رقابت و نوآوری شما را به تماشا، مطالعه و خلاقیت بیشتری مجبور خواهد نمود که تنیجه آن موفقت، معروفیت ودرآمد بیشتر در عکاسی صنعتی تبلیغاتی شما خواهد شد.

دیدن واقعی ایده‌ی شما و تغییرات یکایک رنگ‌های سوژه‌ و یا زمینه‌ی تصویر- تغییرات ابعاد یکایک سوژه‌هائی که در خلاقیت خود از آن استفاده کرده و یا دچار شک و تردید شده‌اید؛ تغییرات کنتراست و وضوح و یا تداخل سیاه و سفید و رنگی در خلاقیت تصویری که در گذشته به علت وقت گیری و مشکلات تکنیکی از خیر آن میگذشتیم. امروز با بودن کامپیوتر و تکنیک‌های متنوع آن هر نوع مانع و سدی را از سر راه خلاقیت و ابتکارات عکاسی صنعتی- تبلیغاتی شما هر قدر هم که مشکل و پیچیده باشد برداشته و صدها امکانات به ابتکارات و نظریات هنری شما افزوده است، ولی در عوض این سرعت عمل و آسانی در کارهای تکنیکی و تغییرات فنی در رنگ و فرم، تصمیم گیری نهائی و نمایش آخرین خلق تصویر تبلیغاتی- صنعتی را مشکل‌تر کرده و عکاسان خلاق و هنرمند رشته‌های عکاسی مخصوصاً صنعتی تبلیغاتی را سخت‌گیر‌تر و ایرادی‌تر نموده است. که این خود باز باعث بالارفتن سطح کار خلاقه در عکاسی صنعتی تبلیغاتی جدید گردیده است.

موفق باشید

نوشته: مسعود معصومی

 

 

پيام هاي ديگران ()        link        شنبه ٢٦ تیر ۱۳۸٩ - مسعود معصومی

رنگ‌ها لبخندهای طبیعت است

رنگ‌ها لبخندهای طبیعت است

یکصد سال و اندی طول کشید تا عکاسان- طرح - ایده - سوژه و حوادث را بصورت سیاه و سفید نشان دهند. تمام نظریات و سلیقه‌های خود را توسط رنگ‌های سیاه و سفید و خاکستری مطرح کردند هنوز پس از گذشت این همه سال بسیاری از آنها به عنوان سمبل خلاقیت و کشف هنر اصیل عکاس مقام خود را حفظ کرده‌اند. نمایش کنتراست تعریف هنر و فرم بدون استفاده از رنگ‌های الوان خلوص و عمق بیشتر و اصیل عکاسی را صاحب مقام والائی در هنر زمان ساخت هنوز بسیاری از نمونه‌های سیاه و سفید در موزه‌ها جا و مکان ابدی و اصیل برای خود به ثبت رسانده‌اند. با پیدایش رنگ در عکاسی قرن جدید چیزی از اصالت عکاسی سیاه و سفید کاسته نشد فقط وسعت و دایره‌ی امکانات هنر عکاسی هر روز وسیع‌تر و چند جانبه‌تر شد و امروز با پیدایش و ظهور دیجیتال امکانات و خلاقیت هنر عکاسی در بیشتر رشته‌های نه فقط هنری بلکه علمی- تکنیکی و اجتماعی حتی سیاسی، جای خود را باز کرده‌است.

برای پیوستن به موج عظیم عکاسان هنرمند جهان امروز باید رنگ‌شناسی- دیدن جدید - شناخت کامل نور- کاربرد همه جانبه فیلترها در عکاسی مدرن را فراگرفت به علاوه ادامه تغییرات و ابتکارات فنی هنری بعد از ثبت اولیه یک عکس شامل تغییرات رنگ‌ها بعد از عکاسی و شناخت عکاسی مفهومی هنگام عکاسی و یا بعد از خلق یک تصویر وهمه و همه نشان دهنده وسعت دایره جدید هنر عکاسی امروزی است که با دنیای سده قبل کاملاً تغییر فرم و وسعت و تنوع خلاقیت بیشتری را می‌طلبد و برای موفقیت و نوآوری باید زحمات زیادی را تحمل کرد.

وقتی یک عکس را خوب میدانیم که بین طراحی و تکنیک تصویری آن فرم کامل نمایش داده شده باشد. آنچه که در خلق هر تصور توسط عکاس باید رعایت شده باشد و در حد کفایت بین آنها رابطه نمایش داده شده باشند عبارتند از با اولین نگاه بیننده سوژه‌ی مورد نظر عکاس را درک کند، این سوژه اصلی از نظر رعایت نقطه تمرکز- اندازه و ابعاد - رنگ - نمایش فرم و طرح و گویائی کاملاً سریع و ساده موفق شده باشد؛ انتخاب فضای تصویری در رابطه با موضوع اصلی حداقل فضای اضافی و بدون رابطه را اشغال کرده باشد. و بر عکس هر سوژه ی فرعی نقش هر قدر هم ناچیز در نمایش و توجه به سوژه ی اصلی داشته باشد لحظه ضبط تصویر درست انتخاب شده باشد و بیننده دچار این توهم که کاشکی زودتر و شاید دیرتر انداخته میشد نشود، زمان بندی ثبت تصویر از نظر بیننده کاملاً درست انتخاب شده باشد.

با حرکت نگاه و گردش روی تصویر- به همان اهداف و مقاصد عکاس نزدیک شود تا بتواند در صورت مناسب نبودن موضوع، انتقاد از عکس منطقی و علمی باشد. ثبت تصویر و دیدن توسط دوربین و چشم تفاوت بسیار دارد. چشم انسان متاسفانه با سرعت زیادتری یک صحنه را مشاهده و بخش مورد پسند خود را ثبت میکند؛ در صورتیکه دوربین نه تنها در لحظه تماشای یک صحنه بلکه تا اینکه آنچه را که انتخاب نموده به تصور نهائی تبدیل کند، بمراتب وقت بیشتری صرف میکند؛ حتی برای ثبت نهائی چندین بار تجدید نظر میکند و اجزاء صحنه را جابجا یا حذف یا اضافه میکند. حتی با امکانات تکنیکی در ابعاد اجزاء تصویر نیز تغییرات لازم را میدهید تا به یک صحنه‌ی نهائی و برگزیده شده برسد.

موفق باشید

نوشته: مسعود معصومی

 

پيام هاي ديگران ()        link        شنبه ٢٦ تیر ۱۳۸٩ - مسعود معصومی

تغییرات رنگ نور در طول روز

تغییرات رنگ نور در طول روز

کیفیت تصویری طبیعت هر لحظه تغییر میکند. تغییرات نور خورشید نه تنها از نظر زاویه دید تابش و شدت آن هر ساعت فرق میکند بلکه ساعت تابش آن نیز در تغییرات رنگ و کنتراست آن مؤثر است. سحرگاه که هنوز هاله‌ی خورشید از افق سر برنیاورده است، رنگ افق تا امتداد آسمان بالای سر دوربین از طلائی براق و شفاف تا بنفش روشن تغییر میکند و بمحض اینکه هلال خورشید در افق دیده شود حالت مه‌آلود زرد رنگ میشود و آسمان هم به رنگ آبی جذاب خود تغییر میکند.

ما بعنوان عکاس طبیعت با تماشای حالات و تغییرات نور و بخصوص رنگ آن باید هدف تصویری خود را بخاطر بسپاریم و در لحظه‌ی رنگ مورد دلخواه خود دست به دوربین آماده باشیم. هر نوع تغییرات موضعی وضعیت رنگ ِلحظه‌ی در مورد نظر ما، به دانش و تجربه‌ی عکاسی ما در رابطه با فیلم و فیلتر و لنز و تکنیک مربوط میشود. اگر در لحظه سحرگاه رنگ آسمان را پسندیدیم ولی از رنگ زمین راضی نیستیم باید از تجربیات تکنیکی مربوط به عکاسی طبیعت استفاده کنیم. به همین دلیل تعجب ندارد اگر برای یک عکس خاص که مورد نظر شما بوده یکی دو ساعت صبر کرده‌اید تا لحظه‌ی دلخواه شما برسد. متاسفانه بعضی مواقع بفراخور ساعت روز و زاویه‌ی عکاسی و حضور خورشید در تصویر مورد نظرتان، تمام نقشه‌ها و تصمیمات از قبل گرفته‌ی شما بهم میریزد و دیگر عکس آن چیزی نیست که قبلاً دیده و انتخاب کرده بودید. این مسئله متاسفانه بعلت در اختیار نداشتن لنزهای پوشش‌دار و یا فیلم‌های رنگی خاص است اتفاق میافتد که با یکی دوبار تجربه و قدری هم مطالعه‌ مطالب مربوط به رابطه نور و تکنیک، این اشکال هم برطرف میشود.

اینکه بعضی از عکس‌های طبیعت عکاسان معروف باعث تعجب توام با قدری حسرت ما میشود هیچ موضوع خاص و مهمی نیست فقط داشتن صبر و حوصله و وقت و علاقه به رفع عیب و اشکال رنگ و کنتراست و فرم تصویر طبیعت است. فراموش نکنید حتی در عکاسی طبیعت هم مانند عکاسی خبری، لحظه و زمان عکاسی سرنوشت ساز است.

اگر یکایک نصایح و پیشنهادات فوق را رعایت کردید و باز از عکس خود راضی نیستید ناراحت نشوید چون محل نیز در تغییرات نور و رنگ تاثیر گذار است. ممکن است محل ایستادن شما نسبت به رابطه‌ی نور با سوژه‌های موجود در عکس طبیعت اشکالاتی ایجاد کرده‌است. مثلاً یک کوه بلند و عمود طرف راست تصویر شما را پوشانده و این ارتفاع تیره و بلند دیدگاه شما را نسبت به طرف چپ تصویر بهم ریخته‌است. معمولاً در مواقعی که مانع طبیعی از قبیل کوه یا دره عمیق و قطعه ابر بزرگ تیره تعادل دیدگاه خلاقه شما را بهم ریخته‌است، بهترین کار تغییر و تمرین گرفتن همین عکس در ساعات دیگر است. تجربه ثابت کرده در بیشتر مواقع همین موانع دردسر ساز در ساعات دیگر نه تنها عیب و اشکالشان برطرف میشود بلکه بسیاری مواقع نور جدید و زاویه‌ی خلاقه جدیدی برایتان بوجود میاورد. مثلاً یک آبشار باریک و بلند که از لابلای یک کوه سنگی به پایان میریزد، فقط در لحظات خاص از روز حالت شفاف و مرواریدی‌شکل خود را نشان میدهند و در بسیاری از لحظات دیگر بعلت تاریکی موضعی، فرم زیبای شفاف و سفید خود را از دست میدهند.

 

موفق باشید

نوشته: مسعود معصومی

 

 

پيام هاي ديگران ()        link        شنبه ٢٦ تیر ۱۳۸٩ - مسعود معصومی