photoalefbe

 

عکاسی از گل

عکاسی از گل

 

تقریباً همه ی کسانیکه دوربین بدست گرفته‌اند، با دیدن رنگ و فرم و جذابیت گل‌های جذاب یک عکسی از آنها انداخته‌اند ولی با دیدن نتیجه کار متوجه تفاوت‌ها و اشکالاتی شده‌اند. اینکه سوژه کوچک و ثابت است و بآسانی هر طوریکه دلمان بخواهد میتوانیم عکس گل‌ها را بیاندازیم کافی نیست باید مطالبی را یاد گرفت و قوانین مخصوص را رعایت کرد.

اینکه یک گل را از بالا عکس بیاندازیم یا از پهلو هر چقدر هم که رعایت زیبائی زمینه پشت آنرا هم کرده باشیم باز متوجه میشویم از نظر عکاسی گل‌هائی که از بالا عکاسی میشوند معمولی و آماتوری است.

برای عکاسی حرفه‌ای از گل چند مسئله اهمیت دارد. داشتن یک لنز زوم، کادربندی از گل را آسانتر میکند. ماکرو بودن لنز تنوع و خلاقیت عکس از گل را خیلی بیشتر میکند.

مشکل اصلی در عکاسی از گل مخصوصاً در عکسی دیجیتال آن است که انعکاس نور در سی سی دی (ccd) به یک لایه خاکستری تبدیل میشود در ضمن وضوح آن قسمت را نیز کم میکند و عکس گل شفافیت و کنتراست طبیعی رنگ‌ها را بخصوص در قسمت‌های روشن از دست میدهد.

برای عکاسی گل‌ها از پهلو مجبور خواهید شد کنار گل زانو بزنید و دوربین را به اندازه کافی پائین بیاورید. بهترین ابتکار زانوبند تشک‌دار است که اگر با سه پایه کار میکنید و مدت طولانی روی زانو قرار گرفته‌اید خسته در نتیجه عصبانی و بی حوصله نمیشوید و با یک عکس معمولی کار عکاسی را سمبل نمی‌کنید. مخصوصاً هنگام تغییر زاویه و حتی دیافراگم بخاطر بدست آورن زمینه‌ی مناسب و بدون نقص برای نیمرخ گلی که گرفتارش شده‌اید. اگر لنز شما زوم-ماکرو نباشد متاسفانه مجبورید محل دوربین و سه پایه و زانوبند را مرتباً تغییر دهید تا زاویه‌ی مورد پسند خود را بدست بیاورید که بعضی مواقع حوصله‌ی هر عکاسی سر میرود و واقعاً خسته میشود.

اگر لنز ماکرو ندارید و پولش را هم ندارید حداقل فیلتر ماکرو که بمراتب ارزانتر است روی لنز زوم نصب کنید. امیدوارم دهانه لنز خیلی گل و گشاد نباشد که مجبور شوید فیلتر پهن‌تر و قدری گرانتر تهیه کنید. نور مستقیم و شدید خورشید کار عکسبرداری از گل‌ها رامشکل میکند. هوای روشن با ابر نرم سفید مشکل کنتراست و تغییرات ناپسند سایه‌های قسمت تاریک گل‌ها را بر طرف میکند.

گل‌ها بلافاصله بعد از یک بارندگی ضعیف بهترین وضعیت رنگ و نور و کنتراست را همراه قطرات جذاب آب روی گلبرگ خواهند داشت. البته وضع کفش و شلوار و زانوبند شما در یک چنین هوائی چندان جذاب نیست ولی در عوض عکس‌های زیبا شما جبران آنرا خواهد کرد.

اگر روز آفتابی و نور شدید خورشید میتابد بهتر است صبح زود یا بعد از ظهر دیر وقت عکاسی کنید در چنین وضعیت نوری حتی این شانس را دارید که نور از پشت گل‌ها بتابد و با یک زوم بلند عکس‌های متفاوتی خواهید داشت. همراه داشتن یک قطره چکان و اسپری آب در عکاسی از گل‌های ماکرو حالت زیبای قطرات باران را خودتان بوجود بیاورید مسلماً به به و چه چه علاقمندان به عکس گل را خواهید شنید.

بسیاری مواقع محل عکسبرداری شما از گل در حیاط منزل داخل اطاق یا یک گل‌فروشی است. تغییر دادن رنگ زمینه‌ گل و تبدیل زمینه سیاه برای گل سفید مخصوصاً در مواقع عکسبرداری‌های ماکروی شدید که فقط قسمتی از گل را عکسبرداری میکنید، زمینه‌ی سیاه یا یک رنگ تیره زمینه‌ی عکس گل متفاوتی بدست خواهید آورد. فراموش نکنید پارچه سیاه یا تیره‌ی شما کاملاً مات و حتی مخمل باشد که در زمینه‌ی تصویر گل، انعکاس نور نداشته باشید.

بعضی مواقع زمینه‌ی سفید هم فرم و شکل زیبای یک گل را بهتر نشان میدهد به کاغذ یا پارچه سفید باید باندازه کافی نور بتابد وگرنه کاملاً سفید نخواهد شد. اگر کاغذ سفید زمینه خیلی ضخیم نباشد، اگر پشت آن نیز یک گل قرار بدهید، فرم و شکل رنگی ولی کاملاً محو یک گل دیگر خواهید داشت که با جابجائی و انتخاب محل مناسب گل ماکروی جلو و گل محو پشت کاغذ سفید، فرم ابتکاری و خلاقه‌ای بدست خواهید آورد.

دکور سازی یک گل با سوژه‌های دیگر مانند پروانه و زنبور و سایر سوژه‌ها، داستان عکاسی فقط گل نیست بیشتر جنبه تبلیغاتی و کارت تبریک خواهد داشت که درس دیگری است.

موفق باشید

نوشته: مسعود معصومی

 

 

پيام هاي ديگران ()        link        چهارشنبه ٢٠ امرداد ۱۳۸٩ - مسعود معصومی

داستان فتوژنیک

داستان فتوژنیک

همه دوست دارند در عکس جذاب و خوشگل بیافتند هر چند میدانند که زیبا و خوشگل نیستند. معمولاً وقتی از پرتره‌هائی که میاندازیم ایراد میگیرند میگوئیم ما که جراح پلاستیک نیستیم، آرایشگر و گریمر هم که نیستیم شما هم که بلانسبت شبیه مادر فولاد زره هستید. این تند ترین و زننده‌ترین گفتگوئی است که بین مشتری و عکاس موقع خوب در نیامدن پرتره رد و بدل میشود.

از شروع عکاسی پرتره باید یکایک تکینک‌ها و کلک‌هائی را که به زیباتر شدن پرتره کمک میکند یاد بگیریم.

در درس‌های پرتره و نور تا اندازه‌ای به اشکالات عکاسی پرتره اشاره کرده‌ایم. بد نیست یک جمع‌بندی از همه‌ی مسائل مربوط به انداختن عکس خوب از آدمیزاد داشته باشیم.

۱ - کادربندی: افقی بهتر است یا عمودی و هر کدام که انتخاب کردیم فاصله‌ی سر مدل تا بالای کادر زیاده از حد نشود. فضای خالی اضافی بین سر مدل و کادر بالائی تصویر باعث زیاده از حد کوچک جلوه کردن مدل میشود.

۲ - زاویه نشستن: کاملاً از روبرو و یا کاملاً از پهلو، هم باعث تغییر ابعاد و اندازه‌ی بدن مدل میشود که در مورد بعضی از مدل‌هائی که زیادی پت و پهن هستند اگر کاملاً از روبرو عکاسی کنیم واقعاً از حد و اندازه یک آدم معمولی خارج میشود و اگر فحش بدهند و متلک بگن حق دارند. کاملاً از پهلو هم برعکس بیمارگونه و باریک دیده خواهند شد که فحش نثارتان میکنند؛ مخصوصاً بعضی از چانه‌ها و دماغ‌ها کاملاً از پهلو به کاریکاتور آدمیزاد بیشتر شباهت پیدا میکند تا پرتره‌ی خود انسان.

باید ابعاد و اندازه و پهنای هر انسان را یاد بگیریم با چه درجه و زاویه‌ای بنشانیم تا در زیباترین عرض و پهنا دیده شود.

۳ - ارتفاع دوربین: اگر زیادی از بالا عکاسی کنیم و لنز را بطرف کله مدل کج کنیم و اندازه سر مدل نسبت به بقیه بدن مخصوصاً در عکاسی تمام قد در رابطه با ابعاد پاها واقعاً خنده‌دار خواهد شد و متلک‌ها شروع میشوند.

۴ - وضوح: یک عکاس حرفه‌ای باید با تمرین مداوم و عکاسی از آدم‌های مختلف بیاموزد چه لنز و چه فاصله‌ای را انتخاب کند که مدل کاملاً واضح باشد وگرنه اگر انگشتان دست، گوش‌ها و چانه از وضوح خارج شده باشند پرتره را در حد تمرین آماتوری مسخره خواهند کرد.

۵ - نگاه: چه فقط صورت در کادر باشد و چه نیم تنه باشد نگاه مدل در رابطه با فرم نشستن، ابعاد بدن مدل و فرم صورت قرینه چشم باید جذاب‌ترین فرم و نگاه را داشته باشد. این تجربه و تشخیص شماست که هر مدل آیا بهتر است به دوربین نکاه کند یا بعلت فرم نشستن و ژست بدن بهتر است به نقطه‌ای که شما تشخیص میدهید نگاه کند. در آخرین لحظات عکاسی با چند ثانیه صرف وقت و حرکت نگاه مدل به چهار جهت بدون اینکه ژست نشستن و بدن را تغییر دهید بهترین دیدگاه مدل را یاد میگیرید.

۶ - محل و تعداد چراغ‌ها: هر ژست و تصویری را که انتخاب کردید بترتیب یک به یک نورها را اضافه کنید و در ضمن محل تابیدن هر نور نه تنها باید نسبت به فرم قرار دادن مدل که شما آن ژست را انتخاب کرده‌اید بلکه از نظر شدت نور، زاویه تابش و نوع نور بهترین باشد. در مباحث نور باندازه کافی توضیح داده‌ایم. مهم ترین، به خاطر سپردن شما است که هر انسان با ابعاد و اجزاء بدنش و طرز قرار گرفتن جلوی دوربین به چند و چه نوری جلوی متلک‌های بعدی را خواهد گرفت.

۷ - نقش و رنگ لباس: هر چند در بسیاری مواقع متاسفانه این ما هستیم که باید خودمان را با انتخاب لباس مدل وفق بدهیم ولی بسیاری از عکاسان پرتره و قدری هم پر رو در آتلیه‌ی پرتره نمونه‌ها و رنگ‌های متنوع فراوانی برای جذاب‌تر شدن و نجات پرتره انسان از کاریکاتور شدن یا زننده شدن فرم و رنگ لباس مدل‌ها دارند. آشنا بودن با هارمونی رنگ و مد لباس و مدل‌های متنوع لباس به نجات تصویر و زیباتر شدن تصویر و کم شدن فحش‌ها و متلک‌ها کمک میکند. مطالعه و تماشای دائم مجلات مد، سواد و تجربه‌ی عکاس را بهتر میکند.

۸ - رفتار و اخلاق: لطفاً فضای استودیوی خود، انسانهای موجود در هنگام عکاسی، و رفتار خود را سریع با نوع کارآکترو اخلاق مدل وفق بدهید. هر چه مدل با گفتار و رفتار شما زودتر درست شود و هر چه سریع‌تر در محل کار احساس غربت و خجالت نکند مسلماً کار شما برای انجام تجربیات پرتره‌ی خوب آسانتر میشود. فقط لطفاً این تست را سریع تشخیص و انجام دهید وگرنه تعدادی از عکس‌های آخر چرت زدن و یا اخم کردن مشتری است. معمولاً همراهان مدل هم بعضی مواقع نقش کمکی بزرگی بحساب میایند که میتوانید از آنها استفاده کنید. درنگاه کردن به آنها  صحبت کردن با آنها غیر از لحظه عکاسی شما مسلماً تصویر بهتر و دوستانه‌ای خواهید انداخت این تاکتیک بهترین راه بازاریابی و رونق کار پرتره در عکاسی است.

موفق باشید

نوشته: مسعود معصومی

 

 

پيام هاي ديگران ()        link        چهارشنبه ٢٠ امرداد ۱۳۸٩ - مسعود معصومی