photoalefbe

 

تفاوت عکاسی معمولی با عکاسی تجاری

تفاوت عکاسی معمولی با عکاسی تجاری

 

طراحی در عکاسی تبلیغاتی با دیگر عکاسی‌ها تفاوت کامل دارد. در عکسبرداری‌های تبلیغاتی باید مورد مصرف عکس را بدانیم و بفراخور محل مصرف عکس مجبوریم طراحی آنرا بکلی تغییر بدهیم.

  •  آیا زیر عکس مطلب و شعار نوشته خواهد آمد یا نه؟
  •  آیا عکس‌ ما در کنار یک عکس دیگر قرار خواهد گرفت یا نه؟
  •  آیا عکس ما همراه یک مقاله چاپ خواهد شد یا نه؟
  •  آیا عکس ما از طریق اینترنت پخش خواهد شد یا نه؟

نسبت به سرنوشت عکس تبلیغاتی که انداخته‌ایم، از نوع دوربین (بزرگ یا کوچک)، پرسپکتیو، عمق میدان، عمودی یا افقی، کم و زیاد کردن شدت رنگ در عکس یا تغییر دادن کنتراست تصویر، انتخاب فضای بسته و کوچک یا فضای باز و بی انتها؛ یکایک تفاوت‌ها در نوع عکسبرداری و چاپ عکس تبلیغاتی ما سرنوشت ساز است و انتخاب نادرست طرح، مسلماً اثر و ارزش کار ما را کم خواهد کرد. باید بفراخور نوع مصرف عکس فضای سوژه عکاسی را خالی و سوژه اصلی را کوچک جلوه بدهیم. حتی محل سوژه در تصویر هم باید بفراخور نوع و مقدار نوشته‌ها و شعار تغییر کند.

این شامل نوع و شدت نورپردازی سوژه اصلی هم میشود. اگر سفارش عکسبرداری پرتره تبلیغاتی برای مثلاً پماد ضد جوش یا چین و چروک صورت باشد، پرتره‌ی جذاب و سینمائی که در آرشیو نگه‌داشته‌اید بدرد نمی‌خورد. یا اگر برای یک کلینیک جراحی دماغ و فک پت و پهن عکاسی میکنید مسلماً باز آرشیو عکس‌های زیبای شما بدرد این کلینیک نمی‌خورد و باید صورت و چهره‌ای پیدا کنید که بر عکس، خیلی هم زشت باشد با شعار اینکه کلینیک مجهز و مدرن ما صورت شما را تغییر خواهد داد عکس شما بدرد سفارش دهنده میخورد این شامل مواد دفع آفات نباتی یا رنگ‌های ترک خورده یا چوب‌های شکاف برداشته هم میشود و باید با هم فکری با طراح یا سفارش دهنده عکس بدرد خور را خیلی حرفه‌ای تحویل دهید.

در بسیاری از عکس‌های تبلیغاتی سیاسی، زیبائی حروف و نوشته‌ها، شعارها، اندازه و ابعاد آنها و خوانائی و نظم آنها بمراتب از تصویر منظره یا ساختمان یا پرتره‌ای که برای این پوستر انداخته‌ایم مهمتر است و این کار باید با مشورت و کمک یک طراح حرفه‌ای انجام گیرد وگرنه ممکن است حتی از فاصله نزدیک کار ما را با یک پوستر کنسرت آواز یک خواننده، عوضی بگیرند. در یک عکس تبلیغاتی توریستی ایرانی برای جلب سیاحان اروپائی تهیه میکنیم؛ انتخاب محل، اندازه‌ی بزرگ نمائی معماری نمای قدیمی و یا مثلاً فقط قسمتی از کاشی‌کاری یا درب چوبی یک ساختمان کاملاً فرق میکند. در هر نوع عکسبرداری که مورد مصرف تبلیغاتی پیدا خواهد کرد باید یکایک نکاتی را که اشاره کردم رعایت کنید. ممکن است تعداد کمی از بینندگان از یک عکس معما گونه و پیچیده بیشتر خوششان بیاید. ولی فراموش نکنید عکس شما در خدمت تبلیغ یک محل یا یک محصول است و عموم باید آنرا درک کنند و بپسندند حتی اگر با سلیقه شخصی شما هم جور نباشد. برای قبول مشتری و فروش عکس خودتان مجبورید رعایت مسائل تجربی فوق را بدقت مطالعه و رعایت کنید. البته در جشن‌ها و یادبودها‌ی سالانه که بدلیل خاص انجام میشود و هر سال احتیاج به پوستر و عکس پیدا میکنند ابتکارات، نوآوری و مطالعات جدید عکاس، هر سال باید بفراخور وضع اجتماعی و فرهنگی و مخصوصاً بازار رقابت داخلی و خارجی رشد کرده و بهتر شود.

 

موفق باشید

نوشته: مسعود معصومی

 

 

پيام هاي ديگران ()        link        چهارشنبه ۳ شهریور ۱۳۸٩ - مسعود معصومی

عکاسی دیجیتال آره یا نه؟

عکاسی دیجیتال آره یا نه؟

 

اگر تا به حال با هازلبلاد یا لایکا عکاسی میکردیم و بعد از مدتها مطالعه و استخاره بالاخره تصمیم گرفتیم ما هم مانند بعضی از دوستان دیجیتالی بشویم، باید بعضی از مسائل و مشکلات را حتماً مطالعه کنیم.

اگر توقع ما از دوربین و وسائل جدید در حد کیفیت وسائل دوران آنالوگ ما باشد، یعنی رقم قابل ملاحظه‌ای پول مایه گذاشتیم حالا یا کلک پس‌اندازها را کنده‌ایم یا فرش زیر پایمان را فروخته‌ایم و یا از فک و فامیل و دوستان قرض کرده‌ایم؛ علت آنهم فقط و فقط توقع ما رضایت از کیفیت کار و هنر عکاسی با وسائل جدیدمان است. رساندن کیفیت عکس دیجیتال به عکاسی با دوربین هازلبلاد مخصوصاً وقتی بحث لنزهای واید باشد متاسفانه باید ملیونها تومن مایه بگذاریم.

گرفتاری بعدی موضوع صرف وقت برای رسیدن به یک عکس حرفه‌ای است. چون در عمل متوجه خواهیم شد مشکل با فشار دادن دکلانشور حل نشده و ساعت‌ها باید پای فتوشاپ وقت صرف کنیم تا کنتراست و رنگ و پرسپکتیو همانی شود که موقع عکاسی بآن فکر کرده بودیم.

ممکن است صدای زن و بچه و دوستان از غیبت‌های طولانی ما در لابراتوآر (ببخشید پای مونیتور و کامپیوتر) دربیاد باز برگردیم به بحث غم انگیز همیشگی که اگر پول و پله کافی نداریم و در ضمن از راه‌ عکاسی هم باید خرج خودمان و وسائل و زن و بچه را در بیاوریم، واقعاً باید سعی و مطالعه و دقت کنیم تا هر چه زودتر راه بیافتیم در ضمن در بازار وسیع رقابت هم موفق شویم و جای خود را باز کنیم.

البته بعد از گذراندن دوران سخت اولیه چون مخارج فیلم عکاسی نداریم با قدری سعی و علاقه روی غلطک میافتیم و سریع و راحت‌تر خواهیم شد.

البته در همان شروع کار متوجه میشویم که بیشتر یا بلکه تمام مشکلات و عدم کیفیت حرفه‌ای کارهای عکاسی ما بهمان مشکلات فنی و هنری آنالوگ بر میگردد و باید همان قوانین اصلی و سنتی را رعایت کنیم. حسن و لذت قضیه در این است که دیگر مانند سابق به لابراتوآرها و چاپ‌چی‌ها بدهکار نیستیم و با وسائل خودمان مشکلات را برطرف کرده‌ایم. و با کمترین خرج به درآمدهای سابق دست پیدا کرده‌ایم.

از استادان و دوستانی که سال‌هاست دیجیتال کار میکنند در مورد لوازم صد در صد ضروری برای رسیدن به کیفیت خیلی خوب سؤال کنید. تا امروز بیشتر مشکلات ما را مشورت با آنها در ضمن مطالعه‌ی مطالب حرفه‌ای عکاسی دیجیتال جهانی حل کرده البته بعضی مواقع آنقدر دردسر پیدا کرده بودیم که عکاسی را تجدید کردیم (کاری که در عکاسی آنالوگ هر روزه و اجباری است) بما نصیحت کردند یک ال سی دی (LCD) مونیتور حرفه‌ای داشته باشیم تا از مشکلات بعدی جلوگیری کنیم.

آموختن و پیدا کردن راه نجات از نور مستقیم و شدید و نحوه‌ی محاسبه‌ی آن در عکاسی دیجیتال.

تغییر دادن حساسیت ISO در رابطه با تنوع و نوع تابش نور در صحنه همراه داشتن یک کارت حافظه‌ی اضافی مخصوصاً وقتی در حالت Raw مشغول عکاسی هستید(یاد تمام شدن فیلم و نداشتن یدک در عکاسی آنالوگ بیافتید مخصوصاً در طبیعت غیر قابل دسترسی و استتثنائی بسیار جذاب منحصر به فرد که متاسفانه فیلم‌تان تمام شده باشد).

در نقاط دور از شهر و زندگی، داشتن باطری اضافه جلوی حرص خوردن و عصبانی شدن شما را خواهد گرفت. در خاتمه مواظب کارت‌های حافظه‌ی خود باشید که قاطی نشود در ضمن جای مناسب و محکمی از همه نظر داشته باشید.

از حالا به بعد عکاسی دیجیتال شما شروع میشود و چون همه چیز را رعایت کرده و البته از لنز سوپرواید تا تله‌ی قوی هم همراه دارید. لطفاً اگر صحنه‌ها بشدت متنوع و در ضمن فراوان است و در تماشای مونیتور کار را نمی‌ِپسندید بلافاصله آنرا پاک کنید تا جا برای صحنه‌های بعدی داشته باشید. در صحنه‌هائی که تنوع کنتراست نور زیاد است اولاً حتماً روی سه پایه کار کنید و در ضمن بدون حرکت دادن دوربین با چند سرعت متفاوت یک صحنه را عکاسی کنید تا در فتوشاپ به هدف مورد نظر خود دست پیدا کنید سه پایه و دیافراگم ثابت و محل ثابت دوربین فراموش نشود.

 

موفق باشید

نوشته : مسعود معصومی

 

 

پيام هاي ديگران ()        link        سه‌شنبه ٢ شهریور ۱۳۸٩ - مسعود معصومی