photoalefbe

 

نقش جزئیات در کاسبی عکاس

اهمیت و نقش سازندۀ جزئیات عکاسی در کاسبی عکاس

 

همکاران و دوستان گله‌مندند سطح پائین کار و عکس انداخته شده هستند و نوشته‌ها و آموزش و تماشای نمونه‌ها و خواندن مطالب من آنها را از نتیجه کار راضی نکرده است. با شنیدن انتقادها و عدم موفقیت آنها در تهیه عکس‌های حرفه‌ای مورد سفارش لازم است راه رسیدن از آماتور به حرفه‌ای را با نگارش مطالب ضروری برای دوستان کوتاه‌تر و شاید قدری هم ساده‌تر کنم. با تماشای نمونه‌های موفق و پسندیده عکاسان چه مسائل به ظاهر ساده آسان را متوجه نشده‌ایم و از کارهای خودمان ناراضی شده و توقع منطقی و بجا داریم. رعایت محل مناسب اجزاء ضروری هر سوژه از نظر رنگ و اندازه و ابعاد آنها نسبت به یکدیگر با جابجایی و انتخاب مناسب‌ترین نقطه در عکس برای هر جزء در رابطه با سوژه اصلی مورد نظر، انتخاب صحیح اندازۀ سوژه‌ها نسبت بهم با تغییر دادن محل قرار گرفتن آنها، میزان مناسب و ضروری نمایش جزئیات عکس، نمایش باندازه و ضروری هر فرم از نظر فرم هندسی، جهت قابل دید آنه سوژه‌ها و زیاده از حد کوچک یا بزرگ نبودن آنها نسبت به سوژه اصلی در عکس، میزان روشنی یا تاریک بودن یکایک آنها باندازه لازم و ضروری که به نمایش سوژۀ اصلی ما لطمه نزند. رعایت نقوش کنده‌کاری یا نقش و طرح هر سوژه که به سوژه اصلی کمک کند نه اینکه جای سوژه اصلی را بگیرد و بیشتر از اندازه نظر بیننده‌ها را جلب کند. نقش و رنگ یکایک اجزاء هر سوژه کمکی، در چهار طرف سوژه، باید فقط در حدی که نگاه و توجه ما را به سوژه اصلی بکشاند باشد و نکته مهم دیگر رنگ و اثرات سطوح زیبای هر سوژه‌ای، چشم و نگاه ما را از سوژه اصلی دور میکند. رنگ جذاب و بهترین نقطه در تصویر باعث ندیده گرفتن و بی ارزش شدن سوژه اصلی و باصطلاح آرتیست صحنۀ ما خواهد شد. در عکاسی‌های دینامیک و متحرک لحظه انداختن عکس سرنوشت سوژه ما را معین خواهد کرد. بهتر است درباره این سوژه‌ها در عکس مورد انتخاب عکاس با سفارش دهنده قدری بیشتر توضیح بدهیم؛ نقش رنگ در عکس عکاسی‌های مختلف سرنوشت عکس را تغییر میدهد. برای تمرینات و یادگیری مثبت یا منفی بودن، کوچک یا بزرگ بودن ابعاد رنگی در عکاسی امتحان کنید. استفاده از گل‌های رنگی فکر و چشم ما اول به اثرات رنگ‌ها آشنا میشود و در دفعات در موقع انجام سفارشات خیلی بهتر و سریع‌تر نوع رنگ، ابعاد و اندازه آن رنگ و محل قرار دادن آن رنگ نسبت به محل قرار گرفتن سوژه مورد سفارش و ابعاد آن براحتی مشخص میشود. البته بسیاری از عکاسان برای لذت بردن در این شغل که به آنها عکاس آماتور میگوییم که احتمالاً اکثراً وضع مالی مناسب نیز دارند، خوش به حالشان با یادگیری در کلاسهای حرفه‌ای در فاصلۀ چند سال اگر راه را درست رفته باشند عکس‌های حرفه‌ای زیبائی از آنها میبینیم که باعث خوشحالی توام با قدری حسادت ما میشود و ما که عکاسان حرفه ای هستیم و باید خرج زندگی خود و زن و بچه را نیز بدست آوریم، با وضع بازار امروز بیشترمان دچار مشکلات فراوان شده‌ایم بطوریکه بعضی از همکاران خوب ما همه وسائل و محل کار خود را فروخته و یا شغل دیگری انتخاب کرده‌اند. ولی بسیاری از ما نمی‌خواهیم راننده تاکسی یا نامه‌رسان وزارت خانه‌ها و شرکت‌های مختلف شویم، باید برای ما و شغل ما فکری کرد و از همه همکاران و علاقمندان تقاضا دارم هر ابتکار و نظریات قابل اجرای مناسب دارند برایم بفرستید تا همه با کمک همدیگر وضع نامناسب مالی عکاسان را تغییر دهیم، شاید هم وضع زندگی دوستان و همکاران بهتر شود و هم سطح کار بالاتر برود . من آنچه را سهم خودم فکر کرده‌ام مینویسم پیشنهادات خود را برایم بفرستید تا یک پروژه اجرائی مناسب بدست بیاوریم و اینهم نظریات و پیشنهادات من در رابطه با پول درآوردن عکاسان:

هنر عکاسی و عکس بعد از سالها زحمت و پشتکار عکاسان بالاخره مانند مطرب‌ها و نوازندگان، نقاشان و مجسمه‌سازان پس از گذشت یک قرن دیرتر از سایرین، مورد لطف و گذشت پولدارها و دلالان و روزنامه‌ها قرار گرفت و از صندوق پاک ویا ناپاک خودشان در گالریها و نمایشگاه‌ها به عکاسان پیر و جوان لطف فرمودند و طبق عادت و سنت با اعلان مقدار آن پول در مطبوعات، درجه و مقام هنر عکاسی را در کشور ما نیز قیمت گذاری و ارزش گذاری کردند. گالری‌داران نیز همراه دلالان هنر در این برنامه شرکت کردند و اگر عکس شما توسط این قوم تایید نشود زحمت شما برای نمایش هنر و خلق کار هنر عکاسی شما سخت‌تر خواهد شد. آیا این عادت و برنامه ریزی از ما بهتران، لطمه به هنر واقعی عکاسی و پیشرفت آن خواهد زد.

خواهش من از انجمن‌ها و عکاسان حرفه‌ای و آماتور اینست که ابتکار و راه حلی برای قرار دادن عکس و عکاسان درمقام و جایگاه واقعی آنان فکر کنند و با نگارش مقالات در روزنامه‌های بیطرف و غیر دلال این هنر جوان را که واقعاً باید جایگاه والائی داشته باشد در یکایک رشته‌های عکاسی معرفی کرده و نشان دهند. با این زحمت، هم درجه و اعتبار عکاسان هنرمند معلوم میگردد و هم باعث رشد و امیدواری جوانان علاقمند به عکاسی خواهد شد. امروزه چهره‌های معروف بازیگران، ورزشکاران قدیم و جدید در دنیای قیمت گذاری عکس و هنر عکاسی مقام بالاتری را بدست آورده‌اند و جوانان عکاس هر روز یا بردۀ بازاریها گشته‌اند و یا آویزان گالری‌دارها و روزنامه نویسان شده‌اند.

امیدوارم جوانان و علاقمندان عکس و عکاسی و هم چنین هزاران جوانی که چندین سال در دانشکده‌ها زحمت فراگیری این هنر را بخود داده‌اند در انجمن و یا در یک نشست همگانی راه حل مناسب و بومی برای رفع این مشکل پیدا کنند. در بعضی از رشته‌های عکاسی عمومی مانند پرتره و طبیعت، هم تعداد نفرات عکاس بیشتر هستند و هم تفکیک آنان مشکل است ولی در رشته های تکنیکی مانند معماری، صنعتی- تبلیغاتی در استودیو، آسان‌تر است. امیدوارم بزرگان و هنرمندان عکاس که مطالب و مشکلات عکاسان را بهتر درک میکنند جمع شوند و عکاسان ایران را نه تنها درجات واقعی آنان را در ایران بلکه در مقام ارگانهای هنر جهان معرفی کرده و با برپایی چند نمایشگاه از کارها و خلاقیت‌های هنری-فنی این دوستان هم ارزشمندی واقعی عکس روشن خواهد شد بلکه در پیشرفت و رشد جوانان عکاس هم تاثیر مثبت و موفقی خواهد داشت.

1-    نمایش یک صحنۀ نقاشی یا رلیف هندسی یا غیر هندسی، واقعی یا تخیلی با اجزاء طبیعت. سنگ‌ریزه، گل‌های رنگی، گل‌ها یا برگ‌های خشک شده، پوست یا الیاف یا ریشۀ درخت.

2-    نمایش یک فرم کنتراست؛ واقعی یا رؤیایی با چیدمان اشیاء طبیعت.

3-    نمایش یک فرم طبیعی رنگی با چیدمان دتای اشیاء تخیلی و غیر واقعی طبیعت.

4-    نمایش یک فرم انسان یا موجود زنده بصورت کنتراست رنگی یا سیاه و سفید با چیدمان تخیلی اشیاء متفاوت.

5-    چیدمان چند سوژه بطوریکه در هر دو فرم هندسی افقی یا عمودی، تصاویر متفاوت و جذابیت متفاوت بوجود بیاورد.

6-    چیدمان چند فرم متفاوت با رنگ‌های متفاوت که در کادرهای افقی یا عمودی مستطیل زیبائی و فرم جذاب ولی کاملاً متفاوت بوجود آمده باشد.

7-    قرار دادن دو یا چند فرم متفاوت که زیباترین فرم توام با کنتراست بوجود بیاورد.

8-    چند سوژه که با محو کردن یکی از سوژه‌ها فرم و هارمونی رنگ و فرم جذاب بوجود بیاید.

9-    چیدمان تعداد شمع با یک فرم حساب شده خاموش و روشن کردن آنها توام با فیلترهای رنگی با زمانهای مختلف و بوجود آوردن فرم‌های رنگی و با حرکت دادن بعضی از شمع‌های فیلتر رنگی‌دار، خطوط متحرک و محو رنگارنگ در تقاطع با یکدیگر بوجود آورد.

10-                       حرکت دادن نور رنگی روی نقاشی‌ها و طرح‌های هندسی و بوجود آوردن فرم‌های هندسی رنگی دینامیک و یا یک طرح بخصوص که هر بیننده‌ای دیدگاه و حدس متفاوت داشته باشد. در این نوع عکاسی در هر صورت باید سلیقه و خلاقیت عکاس در تصویر موجود باشد وگرنه مردم زحمت هنرمند را مسخره خواهند کرد و با حجم جدید جوانان عکاس هر روز در نمایشگاه و گالریها تصاویر فراوانی چیده شده که عکاسان هنرمند را عصبانی و علاقمندان به هنر عکاسی را وادار به مسخره کردن آن عکس کرده است. باید با تخیل و تجربۀ فنی تصویری را خلق کرد که آنقدر مفهومی باشد که بجای مسخره کردن عکس و عکاس، همکاران با تماشای عکس به کشف جذابیت‌های متنوع و متفاوت برسند که چنین عکسی مسلماً از بازار تجاری و پول علاقمندان هم بی بهره نخواهد بود.

 

در خاتمه امیدوارم ما عکاسان بتوانیم نه تنها انفرادی بلکه گروهی نیز با هم کارهای تبلیغاتی-صنعتی- هنری و معماری سطح بالا انجام دهیم تا بازار ملی و دولتی ایران متوجه سطح کار بالا و حرفه ای بودن ما در یکایک رشته ها بشوند شاید سری هم به استودیوها و محل کار همگی بزنند و با امید فراوان بما سفارش عکاسی بدهند.

ان شاء الله

 

موفق باشید

مسعود معصومی


پيام هاي ديگران ()        link        پنجشنبه ٥ اردیبهشت ۱۳٩٢ - مسعود معصومی

بازی با نور و رنگ

بازی با نور و رنگ و شیشه و کریستال و اشیاء هندسی

(راههایی برای پول درآوردن1)

 

در مواقعی به ما سفارش عکسبرداری تبلیغاتی از اشیاء شفاف و شیشه‌ای، از جواهرات تراش‌خورده مانند الماس و برلیان با قاب و زنجیر از طلا میدهند که  دو نوع نور و نورپردازی کاملاً متضاد لازم داریم. برای نمایش نوع تراش و فرم سنگ‌های شفاف (الماس و برلیان  یاقوت و غیره) به نور متمرکز و اختصاصی برای نمایش فرم و شفافیت الماس احتیاج داریم که برای قاب طلائی یا فلزی غیر ضروری است و احتیاج به نور نرم و یکسان و نرم داریم و در یک گل سینه یا گردن‌بند با زنجیر طلا این دو نور متفاوت اثر یکدیگر را خنثی نموده و هدف ما که نمایش هم الماس و هم طلا است تقریباً غیر ممکن میسازد که باید با تغییر زاویه‌ی تابش نورها و دقت در زاویه‌ی دوربین و استفاده از رفلکتور و سایر وسائل کمکی هر دو جنس متضاد الماس و طلا را با بهترین روشنایی و انعکاس نشان بدهیم.

چیدمان گردن‌بند در رابطه با زمینه‌ی پشت آن و هم چنین انتخاب نوع خاص زمینه‌ از نظر فرم و رنگ میتواند به زیبایی تصویر کمک کند که با انتخاب غلط مسلماً سفارش دهنده کار ما را قبول نخواهد کرد. تمرینات متعدد و یادگیری نورپردازی اشیاء متضاد به فراگیری و حرفه‌ای شدن ما کمک خواهد کرد. استفاده از فتوشاپ برای نجات دادن انعکاس و نور نامناسب یکی از سوژه‌ها قدری عکس ما را نجات خواهد داد ولی بعضی مواقع جلا و شفافیت سوژه‌های طلایی و شفاف کمتر خواهد شد.

شیشه و موادی که نور از آن عبور میکند و در موقع عکسبرداری چندین مشکل مخصوص بخود دارد که باید هم مطالعه کرد و آنها را شناخت و هم نور و چراغ مورد لزوم را برای عکسبرداری حرفه‌ای از این نوع اشیاء با تمرین و تجربه  یاد گرفت مثلاً شیشه‌های مسطح بصورت پنجره یا پوشش اشیاء و قاب محافظ در ضخامت‌های مختلف با تفاوت جنس و قدری هم تفاوت سنگ بکار برده میشود. نمایش این تنوع و تفاوت در عکاسی کار آسانی نیست. در ضمن مواد مصرف جنس شیشه‌ای تنوع فراوانی دارد و اگر در عکسبرداری ما باید جنس، ضخامت و رنگ شیشه همراه هر شیئی دیگر نشان داده شود؛ عکسبرداری از اینگونه اشیاء هم منابع نورهای اختصاصی  و هم زوایای مخصوص بخود را دارد. بسیاری از شیشه‌ها با ضخامت زیاد رنگ سبز کدری بوجود میاورد که با چشم قابل دیدن نیست. در دیجیتال هم در مراحل فتوشاپ باید به جنگ اصلاح این رنگ کدر رفت. مساحت وسیع‌تر و یکنواخت‌تر منابع نور باید شیشه را کاملاً روشن کرد و در همان زاویه باید نور قوی و موضعی قسمت مناسب شیشه را که مشکل و عیب جنس و رنگ نامناسب شیشه را برطرف کند انتخاب نمود. مثلاً کپی از تابلوهایی که در قاب شیشه‌دار قرار گرفته باید زوایای نور را طوری انتخاب کرد که انعکاس آن در شیشه دیده نشود ولی شفافیت و جلای شیشه نمایش داده شود که فقط میتوان با نور از پهلو و بعضی مواقع با کمک فیلتر ضد انعکاس (پلار) این جلای مورد نظر را بدست آورد. اگر روی شیشه نوشته یا یک تصویر کنده‌کاری شده باشد و قسمت‌های کار شده مات و سفید باشد همان نورپردازی فوق مشکل را برطرف میکند ولی اگر  این کنده‌کاری شفاف شده باشد یعنی بعد از تراش آنرا جلا داده باشند آنوقت نشان دادن آن نقش یا نوشته کار بسیار مشکلی است و نور موضعی و قوی باید قسمت‌های کار شده را جداگانه نورپردازی کرد با تغییر دادن زوایه نور و استفاده از انواع نورافکن‌ها و فیلترها با زحمت زیاد میتوان نوشته شفاف روی شیشه شفاف را تفکیک کرده و در تصویر نشان داد. ولی اگر شیشه از صورت مسطح خارج شده باشد و یک فرم برجسته و مجسمه یا کتیبه‌وار با شیشه بوجود آورده باشند باید با تمرین مخلوط کردن نورپردازی اشیاء و نورپردازی و کمک فیلترهای مورد لزوم در عکاسی از شیشه، فرم دست‌ساز و هنر شیشه‌کار یا مجسمه ساز را نشان داد. حال اگر وسط این شیشه یک قطعه طلا یا شیشه‌ای الماسی‌شکل مونتاژ کرده باشند همان تغییر دادن نورپردازی نوع دوم با تغییر دادن محل نورهای سری دوم تا حد زیادی این جنس زیبا و مزاحم را هم نشان داد. هرچه تراش و نقوش روی شیشه بیشتر باشد کار عکاسی ما با تغییرات نورپردازی‌های نورهای سری دوم قابل نجات دادن است. باید دقت کنید کوچکترین رنگ یا جنس رنگی که در کنار یا زیر شیشه قرار گرفته باشد تمام زحمات ما را از بین خواهد برد و عکس ما بیشتر به پلاستیک رنگی شباهت پیدا خواهد کرد. در عکسبرداری از چند فرم متنوع شیشه‌ای کنار هم در یک تصویر باید از تجربه‌های خود در عکاسی از جواهرات توام با تجربیات عکاسی از شیشه عکس را نجات داد.

موفق باشید

مسعود معصومی

 

 

پيام هاي ديگران ()        link        چهارشنبه ٤ اردیبهشت ۱۳٩٢ - مسعود معصومی