photoalefbe

 

کادربندی

کادربندی  (عمودی- افقی- مربع)

انتخاب کادر عمودی یا افقی و حتی مربع در زیباتر جلوه دادن عکس تاثیر دارد. با تمرین در لحظه عکاسی کادر ایده‌آل در رابطه با آن سوژه را می‌توان پیدا کرد. بعضی مواقع تفاوت و تنوع کادربندی با سوژۀ انتخابی ما قدری زیاد می‌شود که بهتر است آن سوژه را در نقاط متفاوت کادر تصویری خود قرار داده و عکسبرداری کنیم. خوشبختانه دنیای عکاسی دیجیتال بدون بالارفتن مخارج فیلم و چاپ این کار را آسان کرده است و با قدری تمرین و دقت و تماشای تفاوت‌های کادربندی و سوژۀ اصلی یاد خواهیم گرفت که در بهترین محل سوژۀ اصلی خود را در کادر مورد نظرمان قرار دهیم. مطالعه و تماشای اثرات و تفاوت محل هر سوژه در کادر عکاسی نه تنها تصاویر ما را زیباتر می‌کند بلکه تعداد تنوع و جذاب کارهای عکاسی ما را نیز بالاتر می‌برد. درشت جلوه دادن، عمیق نشان دادن، هارمونی سوژه با فضای آن تماماً به شناخت و تجربه اندوزی ما در عکاسی از یک سوژه در کادرهای متنوع است علاوه بر آن با تغییر دادن محل ایستادن خود و یا تغییر لنز دوربین چشم ما استفاده از اجزاء دیگر در کادر و تصویر را در رابطه با سوژۀ اصلی سریع تر و بهتر تشخیص خواهد داد. دور و نزدیک کردن اشیاء به سوژه اصلی و تغییرات در ابعاد سوژۀ اصلی و سایر قسمت‌های توجه برانگیز در ابتدای شروع عکاسی تکنیکی به حساب میاید و با تمرینات مکرر تصاویر ما را زیباتر و خلاقه تر جلوه خواهند داد که هر بیننده این‌کار را به صورت هنر خلاقۀ ما خواهد شناخت و آنرا تکنیک نمی‌شناسند. در عکاسی‌های حرفه ای معماری و طبیعت رابطۀ سوژه اصلی با نوع کادربندی و محل سوژه در کادر سرنوشت عکاسی ما را تغییر خواهد داد و باید این فن و تکنیک را با تمرین یاد بگیریم.

دوربین‌هایی که دارای لنزهای SLR هستند در انتخاب کادربندی و محل سوژه اصلی و هم چنین تماشای رنگ و کنتراست سوژه و کادر به ما کمک میکنند. دوربین‌هایی که کادر آن‌ها مربع باشد این حسن را دارند که می‌توانیم در موقع چاپ تصویر را افقی یا عمودی چاپ کنیم. ولی اگر در موقع عکسبرداری انتخاب مناسب‌ترین محل برای سوژۀ اصلی را پیدا نکرده باشیم در مرحلۀ چاپ ممکن است با عمودی یا افقی کردن زیبایی سوژه اصلی چشم گیر نشود و بهتر است موقع عکسبرداری محل ایده آل سوژه اصلی را در رابطه با سایر سوژه‌ها در تصویر و در ضمن در رابطه با کادر عمودی یا افقی و حتی مربع تشخیص داده باشیم. عکاسانی که کادر دوربین آن‌ها مربع باشد در موقع عکسبرداری به مراتب بیشتر باید دقت کنند وگرنه متاسفانه علی رغم تنوع کادرها که در اختیار دارند به تصویر گویایی که سوژۀ اصلی حرف اول را بزند دست رسی پیدا نمیکنند.

خوشبختانه در دوربین‌های جدید توسط وسیله ای که در دوربین وجود دارد موقع عکاسی می‌توانیم تصویر مربع خود را توسط اهرم‌هایی به صورت عمودی یا افقی مستطیل نموده و محل سوژۀ اصلی را در هر سه کادری که در دسترس داریم تماشا کنیم و بهترین آنرا انتخاب کنیم. در عکاسی طبیعت و معماری بهتر است با تماشا و تمرین در مقابل هر سوژه ای که قرار بگیریم خیلی سریع بهترین کادر را برای سوژۀ مورد نظرمان پیدا کنیم. نمایش جذاب ابعاد- عمق و پرسپکتیو و فرم هر سوژه به انتخاب درست ما مربوط می‌شود. با تمرین و تماشای سوژه‌های مختلف در هر نوع کادربندی چشم و ذهن ما حرفه ای تر و هنرمندانه تر انتخاب خواهد کرد.

 

رعایت قوانین تعادل در یکایک اجزاء در تصویر

1-    رعایت بهترین نقطۀ نسبت اجزاء تصویر

2-    انتخاب مناسب‌ترین نقطه از نظر پرسپکتیو

3-    رعایت نسبت اجزاء سوژه‌های موجود در تصویر

4-    انتخاب بهترین زاویه در نمایش فرم، خطوط، رنگ‌ها همه در جهت جلب توجه به سوژه اصلی

5-    توازن اجزاء تصویر. بهترین نقطۀ نمایش و توجه سوژه اصلی

6-    ابتکار و خلاقیت در استفاده از یکایک اجزاء موجود در تصویر برای بهتر نشان دادن و زیباترین نقطه در جلب توجه مستقیم هر بیننده به سوژۀ مورد نظر

7-    تنوع در خلاقیت تصاویر. عدم تکرار مکرر سوژه‌ها در تصاویر. سعی در نوآوری در عکس‌ها. ابتکار و یادگیری در متنوع بودن ایده‌ها در هر عکس مخصوصاً سوژۀ مشترک

8-    استفاده از امکانات و تجربیات تکنیکی در تغییر دادن ایده و سوژه‌ها در هر رشتۀ عکاسی

 

موفق باشید

نویسنده: مسعود معصومی


پيام هاي ديگران ()        link        دوشنبه ۳ تیر ۱۳٩٢ - مسعود معصومی