photoalefbe

 

خلاقیت تصویر با نور

خلاقیت تصویر با نور

 

 

در یکایک رشته‌های عکاسی، کاربرد نور و نورپردازی، زاویه و شدت تابش آن چه نور روز بصورت خورشید باشد و چه نور هوای ابری و حتی سایه و هم چنین تمام منابع نورهای مصنوعی و آخر از همه فلاش سرنوشت عکس مورد نظر را در دست دارد. اگر به شدت و زاویه تابش نور در رابطه با سوژه مورد عکاسی خود درک درست و از قبل فکر شده نداشته باشید نه تنها مدتهای طولانی پشت دوربین سردرگم و گیج می‌شوید، خانه آخر اینکه به یک تصویر دلخواه و مناسب هم دست پیدا نخواهید کرد.

 

برای این منظور بهتر است در رشته مورد علاقه خود دقیقاً کاربرد نور را مطالعه کنید، بشناسید، انتخاب کنید و بکار ببرید.

 

شما باید تاثیرات و اثرات مختلف نورها را در رابطه با زاویه تابش آنها و هم چنین شدت و نوع آنها کاملاً شناسایی کرده باشید.

 

اگر از نظر زمان بندی و امکانات در مضیقه هستید یک بار که مثلاً در پرتره مدل صبور و آشنائی بدست می‌آورید از روی جدول طبق نمونه‌هائی که می‌بینید شما نیز عکاسی کنید.

 

1-     نور متمرکز و شدید خورشید از زوایا و درجات مختلف در مقایسه همان حالت با فلاش متمرکز و مستقیم

 

2-     نور نرم و دقت در دایره تابش آن به مدل در هوای آزاد با نور خورشید و غیر مستقیم و در استودیو با نور نرم

 

3-     نور ابری یا بدون سایه و هم چنین نور فلاشHazy  دوبل با قدری دور بودن از سوژه کنتراست آن شبیه هوای ابری می‌شود. حال مجدداً یکایک انواع فوق را با یک رفلکتور جهت مخالف، سایه‌ها را روشن کنید در فلاش هم با فلاش نرم‌تر یا رفلکتور نرم کننده توسط یک آئینه از پشت و بالا در انواع فوق برای سفید کردن لبه‌های تصویر با فلاش هم همین کار را بکنید در مجموع 9 پرتره خواهد شد با تقریباً انواع کاربرد نورهای مختلف و اثرات آن که می‌توانید کنار هم گذارده و مطالعه کنید و بخاطر بسپارید اگر با مطالعه‌ی نمونه‌ها ابتکار سلیقه و خلاقیت جدیدی احساس کردید آنرا نیز به تعداد عکس‌ها انداخته و اضافه کنید. یاد گرفتن تکنیک نرم کردن نورهای مختلف مخصوصاً نور فلاش‌های معمولی کار ارزشمندی است.

 

باید با یکی دو بار عکاسی از سوژه‌های مورد علاقه‌ی خود با نورهای مختلف و تنوع اثرات کاربردی آن نورها تجربه عملی و ذهنی شما کامل شود. حال اگر موقع کار و عکاسی از هر سوژه‌ای با تماشای فرم، اندازه و ایده‌ی خود آنچه را که تجربه کرده‌اید بخاطر بیاورید مطمئن باشید هم سرعت کار شما بالاتر می‌رود و هم خیلی سریع به طرح خلاقه و مورد نظر خود جامه‌ی عمل می‌پوشانید.

 

در مورد اشیاء نیز مانند پرتره و یا عکس‌های آرتیستیک با دیدن فرم هر شیئی نور مناسب برای آن شی را انتخاب کنید. هر چه بیشتر تمرین کنید سرعت شما در قرار دادن نور (چه نور طبیعی و چه نورهای فلاش و مصنوعی) در جای مناسب و ارتفاع مناسب بالاتر خواهد رفت.

 

البته در عکس‌های ژورنالیستی و اجتماعی خلاقیت شما به نور احتیاج کمتری پیدا می‌کند وبیشتر باید متوجه حرکات فرم و کارآکتر باشید ولی در سوژه‌های پرتره، طبیعت بیجان، پرتره‌های خدماتی و اشیاء مصرفی مجبورید شدیداً مسئله خلاقیت با نور را، یاد بگیرید.

 

در مورد نورهای غیر مستقیم و رفلکتورها باید توجه داشته باشید رنگ آنها سفید یا خاکستری خیلی روشن باشد پرده و دیوار و سقف رنگی در سوژه‌ی شما تاثیر رنگ خواهد داشت رفلکتور رنگی نیز رنگ اضافی ایجاد خواهد کرد.

 

در پرتره برای گرم شدن قسمت تیره‌تر رفلکتورهای طلائی نیز بکار می‌برند که در مورد بعضی از اشیاء کاربرد دارد ولی مواظب باشید هر سوژه بیجان یا مدل جانداری را نمی‌شود با رفلکتور زرد و طلائی قسمت‌های تاریکش را روشن کرد. در محاسبه‌ نورهای کمک کننده و رفلکتورها دقت کنید از آنچه که چشم شما حس می‌کند تیره‌تر خواهد شد. در نتیجه تجربه کنید نور کم نیاورید. دیوارهای دور از سوژه و مدل سقف‌های بلند و رفلکتورهای مات خیلی اثرشان در روشن کردن قسمت‌های تاریک تصویر شما کم است.

 

خلاقیت تصویری شما و خواست شما به نوع نور و نورپردازی شما مربوط است نور باید در خدمت سلیقه و تصمیم شما باشد. اگر یک نور تآتری و کلاسیک را در یک پرتره‌ی شاد و جوان اشتباهاً استفاده کنید از خواست خود دور شده‌اید باید مانع تابیدن نورهای پهلو و بالا به زمینه پشت شوید.

 

اگر بصورت متمرکز تصویر با بخشی از زمینه در تصویر مورد نظرتان است جداگانه باید آن را با نورپردازی حساب شده روشن کنید. در روی خود سوژه و مدل نیز اگر باید قسمتی تیره‌تر شود با قرار دادن باریکه‌هایی از مقوای سیاه مانع تابیدن نور به تمام سوژه یا مدل شوید.

 

اگر در خلق تصویری شما خود منبع نوری نیز در تصویر وجود دارد و دیده می‌شود باید نوع آن نور اثرات آن بر روی مدل و سوژه مساحت آن و از همه مهم‌تر شدت آن در رابطه با مدل اصلی مناسب باشد وگرنه باعث سفیدک زدن یا مه آلود شدن قسمتی از فیلم شما خواهد شد.

 

اگر تصمیم دارید قسمتی از سوژه یا مدل را در حرکت نشان بدهید مجبورید فیلم خود را دوبار نور بدهید، یک‌ بار روی سه‌پایه با زمان آهسته و ثبت حرکت سوژه با مدل و بعد محاسبه‌ی بقیه نورها و عکاسی از سوژه‌ی ثابت را روی همان فیلم انجام دهید. دقت کنید کلوین منابع نوری شما در هر دو نورها باید مساوی باشد یا فیلتر بکار ببرید وگرنه یک طرف تصویر زرد خواهد شد.

 

 

نوشته: مسعود معصومی

 

 

 

پيام هاي ديگران ()        link        جمعه ٢٠ مهر ۱۳۸٦ - مسعود معصومی