photoalefbe

 

ظهور اشتباهی برای عکاسی مدرن و خلاق

ظهور اشتباهی برای عکاسی مدرن و خلاق

 

 

از ابتدای پیدایش عکاسی رنگی رسم و عادت این بوده که عکاسان به دنبال هر چه طبیعی‌تر رنگ‌ها بگردند و تا سرحدّ امکان در مورد هر سوژه سعی کنند رنگ‌ها را واقعی نشان بدهند. در عکاسی مدرن و مخصوصاً تداخل هنر گرافیک با عکاسی از همه مهم‌تر نقش مؤثر و چند جانبه عکاسی در تبلیغات و کالا، قانون کلاسیک وفاداری به رنگِ واقعی تغییر کرد ولی باز در چهارچوب واقع‌نگری با قدری کنتراست بیشتر یا شدت و ضعف رنگ باقی ماند. سنت‌شکنی رنگ در نقاشی و جاافتادن رنگ‌های غیر معمول و کاملاً تکنیکی نیز مانند جیغ بنفش در ادبیات سبب شده که عکاسان نیز عقب تغییرات رنگ طبیعی در عکس بروند. امروزه راه‌های مختلفی برای تغییرات رنگ در عکاسی پیدا شده که با انجام آن می‌توانید به خلاقیت و نوآوری خود کمک کنید. این تکنیک آنقدر متداول شده که کم کم خود در هنر عکاسی جای مناسب و ارزنده‌ای پیدا کرده است.

 

دوران طبیعی نشان دادن رنگ‌ها سپری شده. امروز در عکاسی طبیعت میتوان آسمان را از آبی، به سرمه‌ای، سبز تا زرد یا نارنجی تعویض رنگ کرد، پوست صورت را می‌توان در پرتره به رنگ ماست درآورد و یا بنفش کرد ظاهراً اشکالی ندارد باز می‌تواند عکس خلاقه و زیبایی شود.

 

1-     اگر در عکاسی خصوصاً رشته‌هایی که رنگ در آن نقش بیشتری بازی می‌کند فیلم خود را 2 تا 3 واحد نوری کمتر نور بدهید و در داروی ظهور 3 برابر مدت استاندارد ظاهر کنید در چاپ عکس با رنگ‌های کاملاً جدید و عجیبی روبرو خواهید شد.

 

2-     اگر اسلاید رنگی با حساسیت بالا (400 تا 1600) استفاده کنید و 2 دیافراگم کمتر نور داده در داروی ظهور اسلاید طولانی‌تر ظاهر کنید گرین و دانه‌های رنگی درشتی فیلم شما را می‌پوشاند تصویر کاملاً جدیدی بدست می‌آورید که به تابلوی نقاشی مدرن بیشتر شباهت پیدا کرده است.

 

3-     اگر نگاتیو رنگی را به جای داروی نگاتیو در داروی اسلاید ظاهر کنید و بعد در چاپ عکس تغییراتی در تست رنگ‌ها بدهید به نتایج بسیار جذاب و زیبایی خواهید رسید که با تغییر فیلتر چاپ تنوع  بیشتری بدست می‌آورید و به قدری زیبا است که هنوز در تهیه پوسترهای تبلیغاتی از این تکنیک استفاده می‌کنند.

 

4-     اگر اسلاید رنگی را در داروی نگاتیو رنگی ظاهر کنید آنچه که بدست می‌آید دیگر یک اسلاید واقعی با رنگ‌های واقعی نیست حال اگر این فیلم روی کاغذ رنگی چاپ کنید چند نوع عکس رنگی متفاوت بدست می‌آورید: به علت اینکه فیلم شما فاقد قشر نارنجی نگاتیو است رنگ‌ها شدیدتر و کاملاً غیر طبیعی است. دیگر اینکه کنتراست عکس نسبت به فیلم‌های معمولی نه تنها به شدت بالاتر است بلکه رنگ‌ها نیز دارای کنتراست جدید و نشناخته‌ای هستند که در ضمن با تغییرات تست رنگ‌ها و اصلاح آن رنگ‌های الوان و متنوعی بدست می‌آورید.

 

آنچه که در تغییرات فوق اهمیت دارند این است که: انتخاب سوژه‌ها از نظر کنتراست خیلی شدید نباشند. رنگ سوژه اصلی در عکس مورد نظر شما از زمینه آن و سایر رنگ‌ها جدا باشد. محاسبه نور باید خیلی دقیق باشد دارو تمیز و تازه باشد که بتواند تغییرات کنتراست و رنگ را کامل انجام دهد.

 

چون شدت کنتراست در بیشتر پروسه‌های تعریف شده زیاد می‌شود بیشتر سوژه‌هایی را انتخاب کنید که تا سر حد امکان رنگ‌های خیلی ساده و خیلی سفید مخصوصاً در سطح بزرگ نداشته باشند. سعی کنید در نور روز ظهر و شدید که کنتراست بالاست عکاسی نکنید وگرنه خیلی از صحنه‌‌ها را از دست می‌دهید، سعی کنید رنگ‌ها شفاف باشند که در چاپ دچار کدری رنگ و خفگی تصویر نشوید.

 

هر چه حساسیت اسلاید‌ها نرم‌تر باشد کنتراست در عکس‌های شما جذاب‌تر می‌شود. اسلایدهای مخصوص پرتره اکتاکروم 64 یا 100 و یا مارک‌های مشابه با همان حساسیت ایده‌آل هستند. اگر سوژه شما پرتره است آرایش و گریم را به حداقل برسانید چون در پروسه ظهور و چاپ باندازه کافی کنتراست‌تر و رنگ‌ها شدید و تند خواهد شد.

 

اگر سوژه شما پرتره مد یا لباس الوان است از کشیدن چشم و ابرو و رنگ شدید ماتیک بپرهیزید در نورپردازی هم از نورهای نرم و وسیع استفاده کنید در ظهور و چاپ عکس رنگ‌های الوان لباس کنتراست‌تر خواهد شد و صورت سفید و تئآتری خواهند شد که این کنتراست اِفـِه و حالت کاملاً جدیدی به عکس خواهد داد اگر سوژه فوق را با نور شدید و مستقیم ازیک طرف بتابانید که سایه‌ای بلند و کاملاً سیاه بوجود بیاورد قسمت سایه در چاپ نهایی تغییری نخواهد کرد و سیاه خواهد شد در نتیجه یک کنتراست گرافیکی جذاب خواهیم داشت. باز اگر سوژه پرتره تمام قد باشد و این بار لباس نیز مانند آرایش مدل ساده و روشن باشد در عوض جلوی منابع نوری خود (فلاش‌ها یا چراغ‌ها) فیلتر رنگی قرار بدهید که بخشی از تصویر شما رنگی شود، در ظهور و چاپ نه تنها رنگ‌های مورد استفاده شما تغییر می‌کند بلکه شدت کنتراست سبب ایجاد یک عکس سوررئال می‌شود. عکس‌ها باید چاپ دستی بشوند. بعضی مواقع قسمت‌هایی از عکس باید دست گرفته شود و بعضی از قسمت‌ها نور اضافه داده شود با تست‌های مکرر باید زمان مناسب برای شدت رنگ‌های مناسب روشن یا تاریک را بدست بیاورید در ضمن فراموش نکنید به لابراتواری که فیلم را ظاهر می‌کند یادآوری کنید که فیلم شما را ماشینی و یا همراه فیلم‌های دیگران ظاهر نکند بلکه دقیقاً توضیح دهید که باید چه مدت زمان در داروی ظهور بیشتر یا کمتر ظاهر کند.

 

در مورد چاپ عکس نیز باید حضور داشته باشید و تست رنگ‌ها را نظر بدهید و آن رنگی را که از نظر رنگ و مخصوصاً کنتراست و روشن و تاریکی قسمت‌های مختلف پسندیده‌اید چاپ کنند حتی نوع کاغذ را نیز شما باید انتخاب کنید معمولاً حساسیت‌های کم تا متوسط نتایج بهتری در هنگام چاپ خواهند داشت چون کنتراست بیشتر قابل کنترل است. در ضمن با تکنولوژی جدید چاپ دیجیتالی نیز تغییرات رنگ و کنتراست عملی است مخصوصاً اگر وضوح فیلم شما خیلی خوب باشد گرین شدید دادن به تصویر و یا تغییرات موضعی رنگ‌ها با کامپیوتر عملی است و می‌توانید آنچه را که روی صفحه مونیتور مشاهده می‌کنید مطابق با نظریه در جهت خلاقیت و کادر نهایی خود برای چاپ تصمیم بگیرید حتی اگر چند نوع را متفاوت زیبا تشخیص می‌دهید هر چند نوع چاپ کنید.

نوشته: مسعود معصومی

 

پيام هاي ديگران ()        link        جمعه ٢٧ مهر ۱۳۸٦ - مسعود معصومی