photoalefbe

 

عکاسی نرم و مه آلود یا ملکوتی

عکاسی نرم و مه آلود یا ملکوتی

 

 

در عکاسی پرتره، بدن انسان و همچنین طبیعت می‌توان با کمک فیلترهای نرم‌کننده و یا مه آلودکننده یک شفافیت و روشنی و نرمی بخصوصی به تصویر داد و با رعایت فرم و کمپوزیسیون مناسب عکس‌های کاملاً متفاوت و جذابی بوجود آورد.

 

در عکاسی سیاه و سفید بعضی از فیلترهای رنگ‌دار می‌توانند سوژه‌ها را نرم و شفاف کنند، در عکاسی رنگی می‌توانند با تغییرات در رنگ‌های سوژه و عکس باعث نرم شدن تصویر گردند.

 

تاکتیک و نحوه استفاده از نور و فیلتر ِبجا و درست در هر یک از راه‌های فوق شما را به نتیجه‌ی مشترک که نرم شدن و مه‌آلود شدن تصویر است می‌رساند.

 

اگر از لحظه انتخاب سوژه و مدل، زمینه‌ی پشت و رنگ‌های آن، دقت در لباس و دکور هدفتان ملکوتی کردن تصویر باشد، عوامل دیگری نیز هستند که خیلی بهتر و دقیق‌تر شما را به هدف نرم‌کنندگی تصویری می‌رساند.

 

1- فیلترهای اِفِکت نرم‌کننده یا فاگی یا مه‌آلود‌کننده  2- لنزهای نرم‌کننده‌ی خطوط تیز و پرکنتراست  3- فیلتر مخصوص که از ذرات بلوری بسیار ریز تشکیل گردیده  4- ستاره‌ای کننده‌ها و رویائی کننده‌ها  5- شیشه‌های چرب تا نیمه مات شده.

 

یکایک وسائل فوق کارشان رؤیایی کردن یا مه‌آلود کردن تصویر است که تفاوت‌های آنها در نوع و یا شدت اثر آنها است که بفراخور سلیقه و ایده‌ی خود می‌توانید انتخاب کنید.

 

در اصل کار فیزیکی تمام شیشه‌های فوق کم‌کردن کنتراست، هاله‌ نوری ایجاد کردن در نقاط روشن نورپردازی شده و بسیار ناچیز حالت محو کردگی در وضوح تصویر است.

 

باید دقیقاً بیاموزید که کاربرد و اثرگذاری هر کدام از فیلترها روی هر سوژه و عکسی چگونه است که کاملاً خودآگاه نسبت به سوژه‌ای که عکاسی می‌کنید بهترین را برای هدف انتخاب کنید.

 

اگر سوژه انتخابی شما بطری و ظروف کریستال است که نورپردازی مستقیم شده مسلماً باید فیلتری انتخاب کنید که بر روی تمام سطح بطری و کریستال اثر نگذارد بلکه فقط نقاطی را که نور منعکس شده، هاله‌دار کند که یک فیلتر "اِستار" کاربرد دارد و بقیه تصویر را خراب خواهد کرد و برعکس اگر در نور شدید ظهر کنار دریا (که ابری است) و مدل شما با لباس حریر و کلاه سفید در حال دویدن است فقط یک فیلتر فاگی است که می‌تواند سیستم ملکوتی کردن کل تصویر شما را ضمانت کند و سایر فیلترها یا غلط هستند یا زیاده از حد شدت محو شدن تصویر را بالا می‌برند.

 

در ضمن باید بدانید چه عواملی بجز فیلترها و شیشه‌ها در تصمیم‌گیری شما نقش خواهند داشت:

 

1-     هارمونی متناسب نوع نورپردازی با نوع سوژه و صحنه‌ی انتخابی شما از نظر مساحت خالی ِتصویری، مساحت مدل و شدت هارمونی سوژه با زمینه‌ی آن.

 

2-     انتخاب دیافراگم صحیح برای شدت نرم‌کنندگی، هر چه دیافراگم بازتر باشد، شدت روشنی و نرمی شدیدتر خواهد شد تا حدی که در بعضی از سوژه‌ها که کنتراست سوژه اصلی با زمینه زیاد است در دیافراگم کاملاً بسته از نرم بودن و ملکوتی شدن خبری نیست.

 

3-     استفاده از تکنیک نرم کنندگی در موقع چاپ که با انتخاب لنز آگراندیسمان و دیافراگم و فیلتر می‌توان نوع نرمی و شدت آن را تغییر داد.

 

4-     نورپردازی نرم از پشت ورقه‌های  پی-وی-سی سفید و عکاسی با دیافراگم باز شدیداً تصویر را تغییر می‌دهد.

 

5-     تجربه و شناخت ایده‌ی شما به انواع وسائل و نحوه‌ی نورپردازی شما مربوط می‌شود، یک مدل با لباس سفید جلوی یک زمینه‌ی تیره با فیلتر قوی و شدید مه‌آلود‌کننده یک هاله درخشان در تمام محل تلاقی نوری نیز خواهد داشت، البته هر چه دیافراگم بازترباشد ضخامت هاله‌ی نوری پهن‌تر و رنگ‌های سفید و روشن در تصویر مه‌آلود‌تر خواهد شد.

 

6-     در تصاویری که منابع نوری مانند شمع، چلچراغ‌ها یا پنجره‌های مشبک نورانی دیده می‌شوند حتماً با فیلتر استار یا ستاره‌ای شکل عکاسی کنید شدت مه‌آلود کردن تمام صفحه شدید نیست ولی در عوض هاله‌ی منابع نوری دیدنی است. برای مه‌آلود شدن تمام صفحه می‌توانید یک نرم‌کننده ضعیف اضافه کنید تا به هر دو هدف دست پیدا کنید.

 

7-     باید دقت کنید در تمام عکس‌هایی که هدف شما مه‌آلود کردن و ملکوتی کردن تصویر است باید به فیلم خود حدلاقل یک واحد نوری بیشتر نور بدهید و چون دیافراگم را جهت شدت و ضعف نرم‌کنندگی انتخاب کرده‌ایم  فاکتور نور را در سرعت منظور کنید.

 

8-     در عکاسی با فیلم اسلاید یک‌سوم تا یک‌دوم دیافراگم بیشتر نور بدهید. دقت کنید سوژه‌های کنتراست در اسلاید کمتر مه‌آلود می‌شوند.

 

9-     بسیاری از لنزهای حرفه‌ای گران‌قیمت که سازنده تمام سعی خود را برای وضوح و کنتراست شدید عدسی‌های لنز بکار برده است، در اهداف ملکوتی کردن تصاویر مشکلات ایجاد می‌کنند حتماً بهتر است اگر چنین لنزهایی را استفاده می‌کنید، چند بار با فیلترها و شیشه‌های نرم کننده مختلف تست کنید تا موفق به پیدا کردن وسیله مناسب برای هدف خود بشوید.

 

10-  با تمرینات مکرر می‌توانید بدون فیلترهای مخصوص با حرکت خیلی کم در عکاسی با لنزهای زوم و انتخاب زمان‌های طولانی حالت نقاشی‌های امپرسیونیسم به عکس خود بدهید که نرمی و مه‌آلودی مخصوص خود را بدون فیلتر بدست بیاورید.

 

11- بعضی مواقع با ها کردن روی شیشه لنز یا خیلی کم، چرب کردن عدسی لنز نیز به هدف ملکوتی کردن تصویر می‌رسید.

 

12- از پشت شیشه ماشین یا مغازه که بخار گرفته نیز می‌توان عکس‌های مه‌آلود و نرم شده تهیه کرد، آنچه که مهم است انتخاب سوژه و محل است که جذاب باشند و یا خود شما مدل‌ها را پشت شیشه قرار داده‌اید.

 

13- هاله‌های ملکوتی در اسلاید از قسمت سفید و روشن به داخل تاریکی‌ها نفوذ می‌کنند و در نگاتیو برعکس است؛ هاله‌ها و نور نرم از قسمت تاریک به داخل قسمت‌های روشن نفوذ خواهند کرد که دو حالت کاملاً مختلف هستند.

 

14- در موقع چاپ عکس پنجاه درصد مدت زمان نوردهی کاغذ که به انتها رسید، خیلی آهسته قدری متراژ لنز دستگاه را حرکت دهید تصاویر سوررئال ملکوتی بخصوصی تولید خواهد شد که با نتایج فیلترها متفاوت است.

 

15- به ساندویچ کردن فویل نرم‌کننده بالا یا زیر نگاتیو موقع چاپ نیز به نوعی از مه‌آلود بودن تصویر دست پیدا می‌کنید.

 

16- می‌توانید موقع چاپ زمینه‌ی پشت کار را کاملاً واضح صد در صد زمان را نور داده و مدل خود را که در وسط تصویر است 50٪ واضح و 50٪ محو کنید، در خاتمه سوژه‌ی شما مه‌آلود و بقیه تصویر طبیعی باقی مانده‌است.

 

نوشته: مسعود معصومی

 

 

 

 

پيام هاي ديگران ()        link        جمعه ٤ آبان ۱۳۸٦ - مسعود معصومی