photoalefbe

 

خلق یک تصویر

خلق یک تصویر

 

 

بسیاری از مواقع که با صبر و حوصله و با آرامی از داخل ویزور دوربین و از وسط یک لنز تله اطراف را تماشا می‌کنیم، با قطع‌ها، برش‌ها و تداخل فرم‌هائی برخورد می‌کنیم که ارزش عکاسی دارند.

 

اینکه شما یک فرم را بصورت کلاسیک می‌پسندید یا برش مدرن و سوررئالی از دنیای اطراف را ثبت کنید فرقی نمی‌کند مهم این است که شما با این کار یک تصویر خلق کرده‌اید.

 

حال اگر در این حرکت آرام سوژه‌ای را بخاطر می‌سپارید و تصمیم می‌گیرید آنرا در کنار فرم دیگری که پسند کرده‌اید قرار دهید و خلاقیت خود را عینی‌تر یا ذهنی‌تر جلوه بدهید، این کار نشان‌دهنده تجریه شما و فرار از کار کلیشه‌ای و تکراری است. هر چند این کار مشکل و نفس‌گیر است ولی به تقلا و سعی شما می‌ارزد، چون مهم نتیجه‌ای است که بدست خواهید آورد.

 

مثلاً اگر کنار پنجره بزرگ و قدی یک ویترین ایستاده‌اید و لکه بزرگ ابر در آن منعکس شده و حال شما منتظر مدل خاصی با فرم شنل، روپوش، بارانی و چتر و کلاه یا پیر خمیده یا یک جوان می‌شوید که هر سه سوژه را در هم ادغام کنید، نشان‌دهنده شناخت شما و تجربه شما در کامل کردن خلاقیت تصویر است. مخصوصاً اگر با انتخاب لنز زاویه خاصی از تصویر ِتخیلی فوق را کادره می‌کنید و قبل از عکاسی کادر خود را نیز انتخاب کرده‌اید.

 

در خلق یک تصویر، افقی بودن، آرامش و هماهنگی بیشتری بوجود خواهد آورد، در فرم‌های عمودی همان تصویر هیجانی‌تر و گرم‌تر خواهد شد.

 

مساحت رنگ‌های بزرگ، مثلاً سفید وسیع آسمان، بدنه ساختمان یا دیوار سفید را باید در تقسیم‌بندی فرم‌های افقی دقت کنید در تصویر نهائی زیادی بنظر نیاید. تقسیم‌بندی لکه‌های رنگ اهمیت فراوانی در خلق تصویری افقی دارند.

 

محل توقف، و زاویه و ارتفاع شما در خلق فرم و مساحت رنگ‌ها سرنوشت‌ساز است.

 

به علت عجله و بی‌حوصلگی معمولاً بعضی از سوژه‌های ضروری از کادر بیرون رفته‌اند و برعکس سوژه‌هایی که چیزی برای گفتن ندارند بیخودی و زیادی چشم را اذیت می‌کنند. علی‌رغم سرعت عمل باید با یک گردش قرینه در طول و عرض صحنه رابطه‌ی مساحت رنگ و فرم‌ها را تشخیص داده باشید و با حرکت و جابجائی خودتان و دوربین و احتمالاً انتخاب لنز بهتر کادر ایده‌آل را در رابطه با خلق تصویری خود مشخص کنید، آنچه را که باید دقت کنید این است که:

 

۱-     چه تغییری در رابطه‌ی فرم سوژه اصلی با زمینه‌ی پشت بوجود می‌آید اگر شما قدری به طرف راست یا طرف چپ حرکت کنید.

 

۲-     شاید بالای یک چهارپایه یا نردبان رفتن ضروری باشد.

 

۳-     و حتی شاید از بالای یک دیوار یا ایوان مشرف به صحنه کادربندی کنید جذاب‌تر شود.

 

۴-     شما با تجربه‌ی پرسپکتیو تصویری در همان لحظه اول متوجه ارتفاع ایده‌آل خود در صحنه خواهید شد.

 

۵-  بریدن هر یک اضلاع با حرکت دادن لنز به طرفین در قطع فرم‌ها باید دلیل تصویری داشته باشد. نور با شدت و نوع و زاویه‌ی تابش خود باید همانند نور محراب ما را به مرکز ثقل انتخاب و تفکر تصویری شما راهنمائی کند.

 

۶- مواظب عادت‌های خود و تکرارهای خود باشید که در خلق تصویر به هر صحنه‌ای کاملاً با نگاه کشف و نوآوری تمرکز کنید و از کلیشه کاری خودتان و دیگران بپرهیزید.

 

۷- در همان لحظه به امکانات و تغییرات تصویری توسط ظهور و چاپ نیز فکر کنید و فکر کنید تجربیات بعدی چه کمکی به لحظه‌ی خلق تصویری شما می‌کند. چه بسا تشخیص می‌دهید یک برش غیراستاندارد افقی خیلی باریک مثلاً یک به پنج 1:5 افقی چاپ خواهید کرد.

 

مثلاً در قبرستان ماشین‌های قراضه و کهنه توجه کنید که چگونه با برش تصویری توام با صبر و حوصله عکس‌های خلاقه جذابی بوجود خواهید آورد. با لنز تله و یک واید شدید تماشا کنید تا یک سوژه با دو حالت و کاراکتر کاملاً متفاوت را کشف کنید.

 

حال اگر بجای سوژه و محل بسته‌ی فوق از یک جشن محلی یا تعزیه عکاسی می‌کنید. خلاقیت شما روی حرکت ماسک‌ها، رنگ‌ها، فیگورهای بدن، انسان و اسب، خوب و بد و آنچه که بصورت سری در یک مجموعه خلاقیت خود را امتحان می‌کنید. در یک چنین صحنه‌ای تعویض بسرعت لنز از تله به واید و نزدیک شدن به سوژه‌ها و حرکت از نزدیک در لابلای آنان و قرار دادن آسمان در زمینه‌ی پشت مدل‌ها چه متوجه شما باشند، چه نباشند تصاویر سوررئال زیبائی ثبت خواهید کرد. مواظب وضوح باشید که از دست نرود. شاید صلاح باشد از حساسیت بالاتر تا حدود800 ASA استفاده کنید. تنوع در یک سری تصویری اهمیت دارد.

 

1-     معماری اطراف اگر از نظر قدمت و زمینه‌ی پشت با صورت‌ها هارمونی دارد.

 

2-     کوچه‌های تنگ و باریک (مانند کوچه کاه‌گلی‌های یزد و ابیانه و کاشان و مشابه)

 

3-     انتخاب رنگ‌های قرمز و سبز و سیاه پرچم‌ها در مساحتی از تصویر و تداخل صورت‌ها یا فضا با یکایک این لکه‌های پارچه‌های رنگی.

 

4-     تغییر ارتفاع در نتیجه زاویه دید شما ناگهان فضای جدیدی جلوی چشم شما بوجود می‌آورد، از زیر ِزیر یا بالای بالا تضاد آرامش و هیجان شدید را نشان خواهد داد.

 

5-     بدون هول شدن محل خود و دوربین را با زاویه تابش خورشید حساب کنید نورهایی‌ که از پهلو بتابد بمراتب جذاب‌تر و خوش کنتراست‌تر از نورهایی است که از پشت شما به سوژه بتابد و آنها را شدیداً بدون حجم و مسطح خواهد کرد.

 

6-     دقت کنید سایه خود شما در تصاویر نیافتد بعضی مواقع کنتراست سایه‌های دیگران یا اشیاء بازی جالبی بوجود می‌آورد.

 

7-     در صورت امکان از علامت، بیرق‌ها تیغ‌های علامت و سوژه‌هایی مثل زنجیر سنج و طبل با یک مساحت سوررئال در تصویر استفاده کنید.

 

8-     پرتره‌هایی که کاراکتر جذاب تصویری دارند و وینچرسواری‌های شاد و خندان پیرمردهای در حال گریه، کودکان هیجان‌زده سقاهای سبز‌پوش کوچک، دختران با لباس‌های محلی، در خلق یک رپرتاژ سری کمک می‌کنند.

 

9-     استفاده از فیلترهای حالت دهنده یا نیمه‌رنگی بعضی مواقع یک دو عکس متنوع بوجود بیاورند البته زیاده‌روی نکنید. خون، قربانی، قمه‌زدن و سوژه‌هایی شبیه آن را امتحان کنید به خلاقیت تصویری کمک چندانی نمی‌کنند و مشمئز کننده خواهند شد. مگر اینکه ژورنالیسم و در حالت دسته عزاداران عکاسی شوند.

 

بعد از پایان یک مراسم با وسائل موجود و مصنوعی تنظیم کردن صحنه‌ها با پارچه و مدل‌ها و سوژه‌های باقیمانده و چیدن آنها البته خیلی دقیق، تعجب خواهید کرد که به نتایج بمراتب بهتر و خلاق‌تری دست پیدا کرده‌اید، امتحان کنید.

نوشته: مسعود معصومی

 

 

 

پيام هاي ديگران ()        link        جمعه ٤ آبان ۱۳۸٦ - مسعود معصومی