photoalefbe

 

ماکروفتوگرافی

ماکروفتوگرافی  (عکاسی از سوژه‌های کوچک و ذره‌بینی)

 

 

آشنائی و درک عکاسی ماکرو فقط به دانش و تجربه‌ی عکاسی مربوط نمی‌شود ولی اگر یکی دو تا از وسائل ماکرو را تهیه کنید و با استفاده از آن به اشیاء کوچک و اجزاء ریز هر سوژه‌ای چه طبیعت و چه اشیاء زندگی نگاه کنید چشم شما با دنیای سحرانگیز و جذاب ماکرو آشنا خواهد شد. هر چه وسائل شما کامل‌تر و کنجکاوی شما بیشتر شود علاقه و کشف شما در دنیای اطراف و اشیاء ریز بیشتر خواهد شد، و اگر امکانات خود را با قدری خلاقیت توام کنید شاید مدت‌های طولانی سرگرم عکاسی ماکرو بشوید و به این زودی‌ها و سادگی‌ها دست از سر ماکروفتوگرافی برنخواهید داشت.

 

تا بحال بصورت (فول کادر) سر و چشم یک زنبور و یا ملخ را از روبرو در ویزور دوربین خود ندیده‌اید و یا تصویر کلبه‌ی چوبی، یک تک درخت یا یک گل را در یک قطره‌ی شبنم که نوک یک برگ سبز قرار گرفته بصورت فول کادر تماشا نکرده‌اید. و صدها سوژه‌ی کوچک و کوچک‌تر که اگر با ابتکار و خلاقیت شما توام شود و سوژه‌ی مورد نظر شما با اشیاء و سوژه‌های دیگر بصورت هارمونی یا کنتراست از نظر رنگ و یا فرم چیده شود با هیچ یک از رشته‌های عکاسی قابل مقایسه نیست و کاملاً اختصاصی و بهت‌آور است. بطوریکه بعضی از عکس‌های ماکرو را میتوانید بعنوان معمای تصویری به علاقمندان عکس و عکاسی نشان بدهید.

 

وسائل حرفه‌ای و ضروری در عکاسی ماکرو عبارتند از:

 

1- لنز ماکرو که بتواند اشیاء را از فاصله سه یا چهار سانتیمتری هم عکاسی کند. 2- فیلترهای کلوزآپ با قدرت بزرگ‌نمائی متفاوت. 3- فانوس مخصوص ماکرو که با قرارگرفتن بین لنز و بدنه‌ی دوربین متراژ تا یک سانتیمتری عمل میکند. در ضمن تا بزرگ‌نمائی یک به یک هر سوژه هم جلو خواهد رفت.

 

در ضمن داشتن فلاش رینگ یعنی فلاش بصورت دایره که لنز دوربین در وسط آن قرار میگیرد و در نتیجه سوژه‌های کوچک بهیچ وجه تیره و سایه‌دار نخواهند شد. محاسبه‌ی نور توسط نورسنج دوربین یا نورسنج دستی با رعایت ضریب بزرگ‌نمائی انجام خواهد شد.

 

اشکالات و خطراتی که در عکاسی ماکرو وجود دارد با قدری دقت و تجربه قابل رفع است. مثلاً نه تنها سوژه‌ی مورد نظر شما بلکه زمینه‌ی پشت و یا سایر سوژه‌ها که در ویزور قابل دیدن هستند هم بزرگ و درشت خواهند شد. که ممکن است سوژه‌ی مورد نظر شما را تحت تاثیر قرار بدهند و یا لکه‌های رنگی یا تیره که در زمینه‌ی تصویر قرار دارند، شیئ مورد انتخاب شما را بپوشانند و فرم آن‌را تغییر دهند. خوشبختانه در عکاسی ماکرو با دورکردن زمینه‌ی پشت و یا اشیاء اطراف حتی چند میلیمتر هم که باشد، آرتیست مورد نظر شما نجات پیدا خواهد کرد و به راحتی از زمینه‌ی پشت و سایر اشیاء جدا خواهد شد. پرسپکتیو هر سوژه در این عکاسی اهمیت بیشتری دارد. و با چرخاندن آن یا تغییر چند میلیمترمحل دوربین فرم و پرسپکتیو آن تغییر خواهد کرد باید با صبر و حوصله بهترین زاویه‌ی را برای نمایش فرم مورد نظر خود پیدا کنید و به کمک دیافراگم مناسب آنرا از سایر زمینه و اشیاء جدا کنید. هم چنین با استفاده از اهرم عمق میدان و بسته شدن دیافراگم مقدار وضوح مورد احتیاج خود را ببینید. چون تماشای صحنه در عکاسی ماکرو با بازترین دیافراگم انجام میگیرد و این با تصویری که شما در نظر دارید متفاوت است و بهتر است صحنه را با دیافراگم انتخابی خودتان تماشا کنید که بتوانید معایب و اشکالات سوژه اصلی را مجاورت با سایر سوژه‌ها برطرف کنید در ضمن سوژه‌های لرزان و متحرک چه در طبیعت و چه در فضای داخلی به علت سرعت‌های احتمالاً آهسته که بعضی مواقع  بعلت انتخاب دیافراگم بسته و یا نور کم صحنه کار به سرعت‌های یک ثانیه و یا بیشتر میکشد که احتیاج به سه‌پایه محکم و استواری پیدا خواهید کرد. داشتن فیلتر پولار هم بد نیست در بعضی از عکاسی‌های ماکرو، انعکاس نور در سوژه بصورت لکه‌ای بزرگ و سفید خودنمائی میکند که باید حتماً با فیلتر پولار رفع شود. بعضی مواقع که یک یا چند سوژه‌ی ماکرو را انتخاب کرده و به صورت استودیوئی عکاسی میکنید اگر یک فیلتر پولار بزرگ هم جلوی منبع نور اصلی قرار بدهید، با چرخاندن فیلتر پولار جلوی لنز، نوع انعکاس و شدت انعکاس را کنترل کرده طبق سلیقه خود تغییر دهید، آنوقت قدر و ارزش امکان پولاریزه کردن نور را در عکاسی ماکرو درک خواهید کرد.

 

بسیاری از سوژه‌های معمولی و بی‌ارزش در عکاسی ماکرو ابهت و اهمیت چشم گیری پیدا خواهند کرد از تراشه‌های فلزات و چوب و نخ رنگی در کارگاه تا پوسته‌ی حبوبات و گندم و برنج در انبار از ذرات چربی تا براده‌های شیشه رنگی یا پودر فلزات رنگی همه سوژه‌ی عکاسی ماکرو بحساب میایند.

 

لحظه ورود یک نخ رنگی به سوراخ سوزن با وضوح و دقتی که بتوان آنرا حتی (50 ×60) سانتیمتر هم بزرگ کرد. یا مثلاً فشار سوزن تزریق موقع ورود به پوست انسان مخصوصاً اگر چند عدد موی سیاه هم در آن اطراف باشند تصویر آن بیننده‌ را مبهوت خواهد کرد. هیچ کس تجسم واقعی از شهد گل نوشیدن یک پروانه از داخل یک گل را ندارد، اگر یک پروانه‌ی خوشرنگ را با اسپری نیمه بیهوش کنید و وسط گل مورد انتخاب خود قرار دهید که البته همه چیز را باید از قبل آماده کرده باشید. از محاسبه‌ی نور تا انتخاب زمینه و رنگ پشت صحنه از روبرو یا پهلو که در بعضی مواقع باید یکی دو گلبرگ را هم از سر راه بردارید. شاخک‌ها و بالهای پروانه و رنگ آن در تضاد یا هارمونی با رنگ گل، مقدمات عکاسی ماکروی حرفه‌ای و هنری است که هر بیننده‌ای را مجذوب خواهد کرد.

 

عکس ماکرو حتماً از نظر کیفیت باید در حدی باشد که بتوان خیلی راحت آنرا تا یک متر در یک متر چاپ کرد و رنگ و کنتراست و وضوح آن جذاب باقی مانده و کوچکترین تغییری نکند. سوژه‌های ماکرو در بین خرت و پرت‌های بیشتر مادر بزرگ‌ها و مادرهایمان فراوان است. از دکمه‌های رنگی و قدیمی نقش‌دار تا ماسوره‌های نخ‌های ابریشمی رنگارنگ، از زیورآلات صنایع دستی تا قیچی و چاقوهای قدیمی. همه آنها با قدری علاقه و خلاقیت چه بصورت تکی و یا توام با یکدیگر سوژه‌هائی جذاب برای عکاسی ماکرو هستند. اجزای پارچه‌های زربافت طلائی و نقره‌ای بعنوان زمینه‌ی پشت و دتای انگشت پُر چین و چروک مادربزرگ با انگشتر قدیمی او برای ماکروفتوگرافی دکوراتیوترین تصویر زیبا و خلاق رنگی است. نورپردازی آن مخصوصاً اندازه‌ی سایه‌ها و مساحت سوژه‌ها در تصویر به سلیقه و تمرین شما بستگی دارد هرچه بیشتر تخیل کنید و سوژه‌ها را در رابطه  مناسب با هم عکاسی کنید، کارهای شما پرمعنی‌تر و جذاب‌تر خواهد شد. تماشای اجزای طبیعت لانه‌ی بچه زنبورها، تار عنکبوت با مگس دربند افتاده، قارچ‌های کوچک رنگی که روی تنه‌ی خزه بسته درختان کهنه در میایند از پوست درخت مو که در عکس مانند گیسوی بافته خواهد شد تا اجزاء و نقش‌های رنگی برگ‌ چنار پائیزی؛ هر کدام تک تک یا با هم، شما را در هنگام عکاسی و دیگران را موقع تماشای عکس‌های شما مجذوب خواهد کرد. قبول ندارید یکبار امتحان کنید. صبر و تحمل فراموش نشود. موفق باشید.

نوشته: مسعود معصومی

 

پيام هاي ديگران ()        link        جمعه ۱۸ آبان ۱۳۸٦ - مسعود معصومی