photoalefbe

 

نور دادن طولانی در عکاسی

نور دادن طولانی در عکاسی

 

 

معمولاً همیشه سعی می‌کنیم با رعایت انتخاب سرعت مناسب در هر نوع عکاسی مخصوصاً سه پایه نیز همراه نداریم سوژه‌ی مورد انتخاب و نظر ما واضح و مشخص در عکس بیافتد. حال اگر سوژه‌ای را انتخاب کنیم که زیبائی و جذابیت آن موقعی بدست بیاید که اصلاً واضح نباشد بلکه بر عکس شدیداً به اصطلاح کش آمده باشد و حرکت را نشان بدهد آنوقت باید بر عکس عمل کنیم و با انتخاب زمان‌های طولانی (البته با رعایت دیافراگم بسته که فیلم زیاد نور نخورد) آنوقت عکس‌های دینامیک و منحصر به فردی خواهیم داشت که با نور دادن طولانی بدست آمده است. معمولاً در شب و بعد از غروب که نور کم است و به ما اجازه می‌دهد به زمان‌های چند ثانیه یا حتی چند دقیقه دست پیدا کنیم، کار آسان‌تر است. فراموش نکنید باید یک سه‌پایه‌ی محکم و قابل اطمینان داشته باشید.

 

تکرار یک سوژه بصورت مکرر در یک تصویر حرکت یک سوژه در تصویر، حرکت نقطه یا سوژه‌ای روشن و نورانی در تصویر هم دینامیک و ثبت حرکت را بوجود خواهد آورد.

 

1-     اگر در یک صحنه مثلاً فضای یک پارک را با نیمکت‌های چپ و راست در تصویر دارید حال دوربین را بر روی سه پایه قرار داده دیافراگم را کاملاً ببندید (هر چه بسته‌تر که به زمان‌های طولانی احتیاج پیدا کنید بهتر) و حال مدل شما از روی یکایک نیمکت‌ها جا عوض کند و روی هر نیمکت که می‌نشیند، شما از یک فاصله ثابت و مشخص (برابر با نور لازم برای دیافراگم انتخابی شما) بصورت و یا تمام فیگور او بدون اینکه به شما نور اصابت کند فلاش بزنید حال که عکس را چاپ کنید مدل شما روی یکایک نیمکت‌ها با ژست‌های مختلف در تصویر دیده خواهد شد مانند این است که از پنج قلوها عکاسی کرده‌اید. چون پارک تاریک است و مثلاً یکی دو دقیقه‌ای درب دوربین باز است فقط لحظاتی که شما فلاش می‌زنید تصویر آن صحنه‌ی نور داده شده در عکس بوجود خواهد آمد.

 

2-     یک بچه یا حیوان خانگی یا هر سوژه متحرک دیگر از جلوی دوربین شما رد می‌شود و شما با فواصل مشخصی به او نور تابانده فوراً خاموش می‌کنید (فلاش بسیار ساده‌تر است) در تصویری که بدست می‌آورید آن شخص در یک تصویر با ژست‌های مختلف تکرار خواهد شد که البته اگر از فلاش استفاده کنید در تمام تصاویر واضح و شفاف است حال اگر ژست و لباس عوض کند بیننده‌ها مبهوت خواهند شد.

 

3-     در شب‌های چهاردهم ماه، دوربین را روی سه‌پایه قرار دهید و افق شرق و آسمان را تا بالای سر خود در تصویر کادر بندی کنید حال هر نیم الی یک ساعت که ماه از افق بیرون می‌آید با سرعت مثلاً (125/1) یا (60/1) یک بار عکس ماه را بیاندازید و این کار را مثلاً چهار پنج بار که ماه در کادر شما حرکت کرده روی همان فیلم قبلی عکاسی کنید اگر فواصل ماه در تصویر شما حدوداً مساوی باشد در یک تصویر چهار الی پنج ماه شب چهارده خواهید داشت که همه‌ی آنها داغ و جذاب است.  می‌توانید در مدت زمانی که بین دو حرکت ماه از نقطه اول به دوم است با یک مقوای سیاه جلوی لنز را بپوشانید که آسمان چند بار یا طولانی نور نخورد و خود سرانه روشن نشود.

 

4-     دوربین را روی سه پایه قرار داده و یک خیابان چراغانی شده را در کادر انتخاب کنید حال توسط یک وسیله‌ی نقلیه آهسته با دوربین باز حرکت کنید. این بار چراغ‌ها بصورت خطوط رنگ و وارنگ در تصویر شما منعکس خواهند شد.

 

5-     دوربین را روی دست گرفته و با انتخاب زمان (بی) و دیافراگم بسته مثلاً یک الی دو دقیقه دوربین را بصورت نیم هلالی یا ضرب‌در رو به لامپ‌ها گرفته و دورانی یا ضرب‌دری حرکت می‌دهید فراموش نکنید در تمام مدت این کار باید درب دوربین باز باشد.

 

6-     دوربین را مقابل یک صفحه‌ی تاریک روی سه‌پایه قرار دهید حال یک چراغ قوه کوچک را که فاصله آن را با دوربین از نظر متراژ حساب و واضح کرده‌اید درب دوربین را باز بگذارید و نور چراغ قوه بطرف لنز یک تصویر یک شکل تخیلی رسم کنید (محاسبه‌ی دیافراگم را با روشن کردن چراغ قوه در رابطه با فاصله آن با لنز بدست آورید) در طول مدت کار به شما یا کسی که چراغ قوه را حرکت می‌دهد نور نخورد.

 

7-     در شب در کنار گل‌کاریهای یک پارک دوربین را روی سه‌پایه قرار دهید زمان روی (بی) و دیافراگم برابر فاصله نور تا گل. حال در بین گل‌ها حرکت کرده از فاصله‌ی ثابت برای گل‌ها بعضی از آنها را روشن کنید تصویر سوررئال خوش رنگ و زیبائی بوجود آورده‌اید.

 

8-     در جلوی زمینه‌ی تیره مدل لباس توری سفید و از چپ به راست چرخان و رقص کنان آهسته حرکت کنید و شما تمام مدت نور ممتد به او بتابانید و رویB (بی) عکاسی کنید مانند این است که از یک روح یا شبح در حال حرکت عکس انداخته‌اید می‌توانید در یکی از حرکت‌ها بایستید تا صورتش واضح نشود. مدت زمانی که توقف می‌کنید باید از نظر مدت نور دهی درست باشد و بعد دوباره حرکت کند، مخلوطی از شبه و روح و یک چهره واضح (چه بهتر ماسک بگذارد) خواهید داشت.

 

9-     بالای پل بزرگ‌راه بایستید و از وسط با زمان طولانی و دیافراگم بسته عکاسی کنید یک سری خطوط ضعیف‌تر قرمز در اطراف راست خواهید داشت که نشانه رفت و آمد ماشین‌ها است، سه‌پایه و کادر ثابت فراموش نشود.

 

10-  یک فواره را در شب با زمان باز طولانی عکاسی کنید کوهی از برف یا مه بدست خواهید آورد؛ کنار فواره اگر به قوی سفید داخل حوض یک فلاش بزنید پرنده واضح و شفاف و در مقابل آب حرکت کرده و به شکل پشمک خواهد افتاد.

 

11-  یک اسب سوار در شب از روی مانع بپرد و شما با لامپ مثلاً هزار وات یا بیشتر موقع پریدن از روی مانع او را نورپردازی کرده روی (بی) عکاسی کنید؛ تصویر اسب و اسب‌سوار شبیه شوالیه ارواح خواهد شد که در فضا به پرواز درآورده‌اید.

 

12-  از فشفشه یا آتش‌بازی با سرعت آهسته عکاسی کنید (مانند همیشه سه‌پایه و دیافراگم بسته فراموش نشود) چندین حرکت فشفشه را روی یک صحنه ثابت بیاندازید زیباتر خواهد شد.

 

13-  در شب‌های بارانی که رعد و برق در افق تکرار می‌شود، روی سه‌پایه طولانی درب دوربین را باز بگذارید (البته مقصود دیافراگم و لنز است) و چندین رعد و برق را روی همان فیلم ثبت کنید، البته افق روشن خواهد شد تمرین کنید یاد خواهید گرفت که در مدت زمانی که از رعد و برق خبری نیست جلوی لنز را با مقوای سیاه بپوشانید و فقط زمانی که رعد و برق زده می‌شود مقوا را کنار ببرید.

 

محاسبه‌ی نور در بیشتر عکاسی‌هائی که توضیح دادیم تجربی است ولی بخاطر داشته باشید معمولاً خطر سفید شدن یا باصطلاح زیاد نور خوردن کمتر اتفاق خواهد افتاد؛ بلکه برعکس نسبت تاریک بودن صحنه فیلم شما بطرف under شدن میل دارد اینستکه حتی اگر چند واحد نوری اضافه هم محاسبه کنید تصاویر شما خراب نخواهد شد. اگر در موقع عکاسی و تمرینات اولیه زمان و دیافراگم را یادداشت کرده باشید به سرعت یاد خواهید گرفت که چه زمانی درست است.

نوشته: مسعود معصومی        

 

پيام هاي ديگران ()        link        جمعه ٢ آذر ۱۳۸٦ - مسعود معصومی