photoalefbe

 

عکاسی سری از یک سوژه یا عکاسی دنباله‌دار

عکاسی سری از یک سوژه یا عکاسی دنباله‌دار

 

هر وقت در یک فضا و صحنه‌ای قرار گرفتید که یک سوژه را به عنوان اصل و مرکز خود انتخاب کردید و در همان محل و در رابطه با فضا با اضافات آن (Sequenzen) ولی بدون دور شدن از اصل خلاقیت خود عکس‌های متعدد و پشت سر هم انداختید که حالت عکس در عکس پیدا کرد این کار عکاسی دنباله‌دار است که حالت توالی دارد در اصل این نوع هنر عکاسی فرار از هنر دگم و استاندارد است که شما معتقدید اضافات و جزئیاتی در کنار هر سوژه قرار دارد که به اندازه خود آن سوژه جذاب و گویاست.

در ضمن وسعت فکری و اجتماعی هنر عکاسی در این نوع عکس‌ها وقتی یکایک آنها مخلوطی از خلاقیت و تسلط تکنیکی شما بشود خواهید دید این تسلسل و توالی و تکرار هنر ارزش بیشتری به کار عکاسی شما خواهد داد این عکاسی بصورت‌های کاملاً متفاوت به نتایج موفق و یکسانی خواهد رسید.

  • 1) چند کودک در یک ساحل مشغول بازی هستند عکس سوپرواید واضحی از فضای آسمان دریا و کودکان و خلاصه کل مجموعه‌ی موجود می‌اندازید.
  • 2) از دور با لنز تله توپ‌بازی دو کودک را که آنرا دینامیک (توسط زمان آهسته) کرده‌اید به تصویر فوق اضافه می‌شود.
  • 3) از دوربین با لنز نرمال دو کودک را از لابلای چند کودک تماشاگر اینبار واضح عکاسی می‌کنید.
  • 4) با لنز تله‌ی کلوزآپ صورت آنها را عکاسی کنید.
  • 5) سایه‌های آنها و انعکاس آنها را روی برکه‌ی ساحل و یا آب ساکن عکاسی می‌کنید.
  • 6) از نزدیک‌تر با لنز چشم‌ماهی فرم بدن آنها را هنگام بازی به پرسپکتیو می‌برید.
  • 7) یک عکس دسته جمعی شاد و حالت یادگاری که به شما توجه کرده‌اند می‌اندازید.
  • 8) در حال رفتن و دورشدن از شما که صورتشان را برگردانده‌اند و با دست همگی از شما خداحافظی می‌کنند و یا هر کس ژست مورد علاقه خود را گرفته است.
  • 9) یک سگ سیاه که در بعضی از عکس‌های فوق در گوشه و کنار بوده و در عکس آخر کنار شما ایستاده یا نشسته، رفتن کودکان را نظاره می‌کند.

مجموعه عکس‌های فوق باضافه سیلوئت بعضی از آنها در مقابل افق خورشید نه تنها یکایک عکس‌ها جذابیت هنری خلاقیت کافی و تکنیک موفقی دارد بلکه کنار همه یک تسلسل تصویری موفق و زیبا بدست آورده‌اید حال اگر سوژه شما بازی توام با کنجکاوی یک گربه و قورباغه در کنار یک برکه باشد باز همانند عکس‌های فوق اول با فضا بسته‌تر و باز بسته‌تر تا سر حد ماکرو مثلاً پنجه‌ی گربه و کله‌ی قورباغه و انواع و اقسام خلاقیت‌های داستانی و تداوم این در حیوان و استفاده از فرم کنتراست رنگ پرسپکتیو و تفاوت تکنیک عکاسی نمایش حرکت بزرگنمائی و جهش و سرعت آنها همه و همه باز یک عکاسی سوژه در سوژه جذابی خواهد شد بازی چرخ و فلک بچه‌ها با هیجان خنده و ترس و گریه و فریاد آنها با رنگ و فرم وسائل بازی یک کار هنری است.

اگر نور و زاویه تابش آنرا نیز در نمونه‌هائی که آوردیم وارد کنید و سوژه‌ها را با نوع نور خود دست‌کاری کنید کاراکتر مختلفی پیدا می‌کند مسلماً بیشتر از دو سیخ اضافه با گوجه کار کرده‌اید.

باید اضافه کنم مانند بسیاری از عکاسی‌های دیگر این نوع عکاسی نیز صبر و بردباری، عجول نبودن، تمرکز و فکر کردن، به سرعت کشف صحنه کردن و آماده دائمی بودن از قبیل دوربین و فیلم، محاسبه‌ی نور، سه پایه همه باید کاملاً آماده کار باشند فقط نگاه در ویزور و تیک... علت این است که بعضی از صحنه‌ها که با کاراکتر و صفت صورت و حرکت بدن انسان یا جانور بستگی دارد وقت برای آماده کردن وسائل ندارید و چون زمان ربطی به کار شما ندارد بهتر است اگر به یک سوژه جذاب برخورد کردید در صورت لزوم حتی تمام روز روی یک یا دو سوژه کار کنید. اگر عکاسی متوالی شما به مساحت خاصی از نور خورشید یا خود قرص خورشید بستگی دارد مجبورید آن لحظات را از دست ندهید و ثبت کنید.

یا اگر در حین کار تخیل و خلاقیت شما کشف جدیدی در رابطه با سوژه زمان بدست آورد مانند سوژه و ابر و مه یا صورت‌ها به صورت سیلوئت با خورشید یا نقش یک قطعه سنگ در بازی گربه و قورباغه با جابجائی اشیاء و محل عکاسی خلاقیت و کشف خود را جدی بگیرید و به آن عمل کنید.

بعضی مواقع دانش و تجربه‌ی شما درباره‌ی رنگ نور در ساعات غروب یا سپیده‌دم اگر به ایده انتخاب سوژه‌ی شما کمک می‌کند ساعت کار خود را نیز تنظیم نمائید.

مثلاً اگر یک قایق بادبانی در تلاطم دریا با سرنشینان آن سوژه‌ی انتخابی شماست. خوب می‌دانید ضد نور و استفاده از برق زدن سطح آب یا سیاه کردن فرم قایق در لابلای امواج الماس شکل دریا و یا در افق سرخ رنگ چه تصاویر متفاوت و زیبائی بوجود می‌آورد. اگر بین تصاویر شما چند ماه فاصله بیافتند ما خبردار نخواهیم شد، مهم این است که عکس‌های شما معنی‌دار و فکر شده باشند آنچه بینندگان را مسحور می‌کند و به تمجید وادار می‌کند نتیجه‌ی کار شماست.

زمان فقط نشان دهنده تحمل و صبر و حوصله و تشخیص هنری و روشن بودن خواست شماست اگر تشخیص داده‌اید که قایق بادبانی را هم در باد شدید روی امواج لازم دارید و هم در یک افق رمانتیک و آرام و شاعرانه باید صبورانه هر دو عکس را در زمان خودش عکاسی کنید. باید بدانید در عکاسی دنباله‌دار به ترتیب زمان بندی داشتن نقشه و فکر از قبل یک سوژه ده‌ها عکس مختلف -تمرکز روی یکایک عکس‌ها- عدم تکرار عکس‌های مشابه- سرعت عمل خود و وسائل- کشف جدید هنگام کار- بی‌حوصله‌ شدن از کوره در رفتن- انتخاب درست لنزها برای هر عکس-

بعد از چند بار که موفق به تهیه عکس‌های متوالی و دنباله‌دار شدید بفکر باشید که اصولاً یک داستان را همراه با مدل و قهرمان خودتان خلق کنید یک یا دو پرنده‌ی خشک شده را در فضاهای متنوع و جذاب زندگی‌ ببخشید و با عکس آنها را علیرغم فرم ثابت و خشک‌شده‌ای که دارند با رنگ و فضای سایر سوژه‌ها متحرک و زنده‌ نشان بدهید این کار حتی با یک مجسمه کوچک نیز عملی است.

در بعضی از اماکن و محل‌های بخصوص شانس این نوع عکاسی هم بیشتر و هم آسانتر است که در ضمن قدری تکراری است شما نیز حتماً سری عکس‌هائی که از سیرک- دنیای بازی- معرکه‌گیرها و رقصانندگان مار و میمون و خرس گرفته‌اید دیده‌اید.

در سوژه‌های فوق هم هنوز صدها عکس بکر و نینداخته وجود دارد استفاده از چشم ماهی و یا تله‌های قوی استفاده از زیر سوژه‌ها - سقف سوژه‌ها - و استفاده از فیلتر و نورهای ابتکاری عکس‌های جدید و تازه‌ای بدست می‌دهد - حتی می‌توانید خودتان یک بازیگر تماشاچی کوچک به صحنه‌ها اضافه کنید.

می‌توانید چند تکه پارچه رنگی یا پرچم، بین دوربین و سوژه‌های اصلی قرار دهید و عمق‌های رنگی مصنوعی بوجود بیاورید ما متوجه نخواهیم شد که پرچم‌ها کار شما است و با خود از منزل آورده‌اید ما فقط برای ایده و خلاقیت شما در رابطه با محل ایستادن مناسب شما هورا می‌کشیم.

بدقت داستان و سوژه‌ی خود را مطالعه کنید این بسیار اهمیت دارد که سوژه‌ی شما با عکاسی رنگی جذاب می‌شود یا به دلایل مختلف حرفه‌ای از قبیل کنتراست و فرم، سیاه و سفید آن جذاب‌تر می‌شود.

اگر گچ بری گل‌زنی نقش آفرینی یک پیرمرد هنرمند استاد‌ گچبری سوژه‌ی شماست مسلماً سیاه و سفید آن جذاب‌تر است. یا اگر داستان شما زندگی و تولد یک کره اسب سفید از یک مادیان سیاه است آن هم سیاه و سفیدش قشنگ‌تر خواهد شد. این شامل بازی یک کودک بومی بندری با یک گربه‌ی سفید در کوچه پس کوچه‌های جنوب هم می‌شود.

در عکاسی دنباله‌دار سیاه و سفید بیشتر باید در فکر تنوع فرم با استفاده از کنتراست در رنگ موجود باشید. هر سوژه‌ای را هم که به سوژه‌های اصلی اضافه می‌کنید سعی کنید در کنتراست شدید سیاه و سفید جای بگیرند. حال اگر از فیلم رنگی استفاده می‌کنید درب‌های رنگی، پرده‌های رنگی، دستمال رنگی، لباسهای رنگی، آسمان آبی در کنار سوژه‌های اصلی تنوع فرم زیبای رنگ و بازی آنها را بوجود می‌آورد. هر چه قدرت تخیل خود را بیشتر بکار بیاندازید و بیشتر فکر کنید و رابطه فرم رنگ را در داستان  تصویری خود بیشتر بگنجانید، عکس‌های زیباتری بدست خواهید آورد در سوژه‌ها و داستان‌هائی که داخلی است و فضای اطراف آن در اختیار شماست، نه همیشه بلکه کم و بیش بعضی مواقع فلاش ضعیف و نرم    (Hazy) یا رفلکتور به رنگ‌های شما جلا و شفافیت بیشتری می‌دهند چون معولاً در عکاسی داخلی بدون نورهای قوی (پنجره- خورشید- فلاش) خطر زیاده مسطح شدن و بی روح شدن تصویر وجود دارد که با کمک فلاش و آئینه می‌توان شدت نور را در بعضی از نقاط بالا برد و کنتراست مناسبی بوجود آورد دقت کنید نور در خلاقیت شما جای مناسبی در رابطه با سوژه‌ی انتخابی شما داشته باشد.

نوشته: مسعود معصومی

 

 مطلب مرتبط:

عکاسی رپرتاژ یا داستانی

 

پيام هاي ديگران ()        link        جمعه ٢٤ خرداد ۱۳۸٧ - مسعود معصومی