photoalefbe

 

عکاسی با فلاش

عکاسی با فلاش

 استفاده از فلاش در عکاسی مخصوصاً پرتره سبب می‌شود عکس شما حرفه‌ای‌تر بنظر بیاید دلیل آن این است که:

  • 1. رنگ‌ها کاملاً طبیعی دیده می‌شوند.
  • 2. وضوح عکس‌ها بسیار بالاست چون شانس عکاس برای دسترسی به دیافراگم‌های بسته‌تر بیشتر است.
  • 3. سرعت بالا از تکان خوردن دست و کشیده شدن و محو شدن صورت جلوگیری می‌کند.
  • 4. در هوای آزاد رنگ سوژه مورد نظر طبیعی و زمینه‌ی پشت به فراخور تکنیک ما تیره و سیاه یا سفید و روشن خواهد شد البته در لنزهای کمپور که با هر سرعتی فلاش آن عمل می‌کند (سرعت روی لنز قرار دارد).
  • 5. مدت زمان نوردهی کوتاه است و از حرارت لامپ که عرق مدل را در می‌آورد خبری نیست.
  • 6. فقط در عکاسی با فلاش قادر هستید سوژه یا مدل در حال حرکت یا ورزش را ثابت و واضح نشان بدهید.
  • 7. اگر با چند فلاش عکاسی می‌کنید، با قرار دادن فیلترهای رنگی جلوی بعضی فلاش‌ها هر چه را که سر راه نور آن باشد همان رنگ خواهد شد.
  • 8. با بکار بردن فلاش‌های متناسب که با فاصله‌ی زمانی کوتاه پشت سر هم عمل می‌کند می‌توانید حرکت، راه رفتن، تکان دادن صورت و دست‌ها و یا هر دو را متناوب ثبت کنید. مخصوصاً در عکاسی از مسابقات ماشین سواری و موتور و دوچرخه نجات بخش است.

تنها زمانی عکاسی با فلاش مسئله ساز می‌شود که فضای دید شما بازتر و وسیع‌تر از زاویه‌ی تابش فلاش شما باشد، در این صورت چهار گوشه‌ی تصویر نور نتابیده و سیاه خواهد شد. در این مواقع یا باید دو فلاش بکار برد یا از فلاشی استفاده کرد که زاویه‌ی تابش آن برابر یا وایدتر از زاویه‌ی لنز شما باشد، یا کادر خود را توسط لنز زوم بسته‌تر کنید.

استفاده از فلاش در هوای آزاد زمانی جذاب خواهد شد که شما رابطه‌ی مناسب و شدت و ضعف صحیح بین نور روز و نور فلاش خودتان را پیدا کنید. غروب خورشید در افق دریا و انعکاس روی آب از روبرو ظاهراً باید همه‌ی اشیاء در ساحل ضد‌نور و سیاه شوند، در صورتی که با فلاش میتوان سوژه‌های جذاب ساحل را شفاف و روشن نشان داد. اینکه افق چقدر روشن یا تیره و یاسوژه و مدل شما در جلوی صحنه چقدر نسبت به افق روشن باشد سلیقه و دیدگاه شماست که می‌توانید تنظیم کنید.

اگر در یک فضای تاریک مدل شما جای خود را تغییر دهد و دوربین شما روی سه‌پایه محکم شده باشد و زمان هم روی B باشد و شما از فاصله‌ای که فلاش با مدل از نظر شدت نور برابر دیافراگم انتخابی شما باشد هر بار که مدل جای خود را در فضای تاریک صحنه تغییر می‌دهد و شما فلاش می‌زنید تصویر او ثبت می‌شود و اینطور به نظر می‌آید که شما از چند‌قلوها عکاسی کرده‌اید.

حال اگر اشیاء، درخت‌ها، نیمکت یا هر سوژه‌ی جذاب دیگری نیز که در زمینه پشت یا گوشه‌ای از تصویر شما وجود دارد را نیزمی‌توانید با زدن یک فلاش ضعیف به آن در تصویر خود قابل دیدن کنید آنوقت یک پرتره کاملاً سوررئال بدست آورده‌اید.

فلاش‌های کوچکی که روی دوربین سوار می‌شوند و بدون سیم یا با یک سیم کوتاه از طریق بدنه دوربین و زدن دکلانشور روشن می‌شوند اینگونه فلاش‌ها مخصوص خبرنگاران و عکاسانی هستند که فقط به یک سوژه مثلاً سخنران- هنرپیشه و یا هر سوژه‌ی خبری و روزنامه‌ای که در رابطه با یک مقاله باید عکاسی شود. قدرت و برد این فلاش‌ها حداکثر تا دو سه متر بیشتر نیست. در ضمن زاویه تابش بسته و مستقیمی دارند و نمی‌توانند بجز آرتیست مقاله و سوژه مورد نظر شما بقیه سالن یا فضای اطراف را روشن کند. محاسبه‌ی نور توسط خود دوربین TTL الکترونیک انجام می‌گیرد و شما به جز کادره کردن احتمالاً با یک زوم مناسب کار دیگری نمی‌کنید و مسلماً عکس مناسب و قابل قبولی نیز بدست خواهید آورد.

ولی اگر عکاسی با فلاش، مقصود سیستم نورپردازی با فلاش همانند چراغ و پروژکتور باشد، گاوتان باصطلاح معروف زائیده است و باید داستان نورپردازی را  کاملاً یاد بگیرید و شدیداً تمرین کنید تا اثرات نور ناگهانی و شدید فلاش‌ها را در رابطه با هر سوژه‌ای بشناسید.

تقریباً بیشتر رشته‌های عکاسی که با نورپردازی سر و کار دارند می‌توانند توسط فلاش الکترونیک هم عکاسی شوند که نکات مهم و دقیقی را باید بخاطر داشته باشید.

  • 1) نور فلاش از نظر رنگ شبیه نور روز است، پس هم فیلم نور روز باید بکار ببرید و هم اگر نورهای دیگری در تصویر شما وجود دارد و بر روی دکور و شخص و یا فضای کادربندی شده شما اثر می‌گذارند باید همگی 5500 کلوین یعنی از نوع daylight باشند. مثلاً اگر از صورت یک مدل که با فلاش خود نورپردازی کرده‌اید و در زمینه‌ی پشت با چراغ‌های نئون روشن است، توقع رنگ صحیح در زمینه‌ی پشت مدل نداشته باشید بلکه پشت او همه چیز یک رنگ سبز کدر خواهد شد یا اگر کنار یک چراغ خواب و آباژور از یک مدل پرتره بیاندازید و از یک طرف دیگر با فلاش الکترونیک صورت او را روشن کنید، یک طرف صورت او رنگ طبیعی و خوشرنگ و طرف دیگر که به طرف آباژور است زردچوبه‌ای خواهد شد.
  • 2) آنچه را که شما با لامپ و چراغ عادت داشته‌اید عکاسی کنید همان سوژه‌ها با فلاش مسلماً کنتراست شدیدتر خواهد شد در ضمن در کلوزآپ و فواصل نزدیک صورت سفیدک خواهد زد و زمینه که دورتر است شدیداً سیاه و تیره خواهد شد مگر اینکه زمینه هم مانند خود مدل نورپردازی شود.
  • 3) بر روی اشیاء شفاف و براق انعکاس شدید خواهید داشت با فیلتر پولار و تغییر زاویه تابش معایب انعکاس شدید روی قسمت‌های براق را باید برطرف کنید، البته چون فلاش‌های الکترونیک شما مدلینگ لایت هم دارد کار سختی نیست.
  • 4) مواظب سایه‌های مدل روی دیوار یا در قسمت‌هایی از صورت او باشید یا در اشیاء مواظب باشید سایه‌های خوفناکی بوجود می‌آید در معماری نیز قسمت‌های سایه و تاریک باید جداگانه نورپردازی شود.
  • 5) بعضی مواقع نور را نیز باید پولاریزه کنید که در بخش‌های دیگر مفصلاً صحبت کرده‌ایم. دقت داشته باشید نشان دادن حرکت محو هیچ سوژه‌ای چه انسان و جانداران و چه سوژه‌های در حال حرکت در عکاسی با فلاش عملی نیست ولی برعکس تکرار واضح ولی جابجا شده‌ی سوژه کار آسانی است که با فلاش‌های متناوب روی سرعت B عملی است. برای نشان دادن حرکت با کمک از B و یا سرعت‌های آهسته و لامپ نور روز یا لامپ نور مصنوعی باضافه فیلتر 80 می‌توانید حرکت سوژه‌ی مورد نظر خود را نشان بدهید، در ضمن بقیه سوژه‌های ثابت و پس زمینه و غیره را با فلاش البته بعد از برداشتن فیلتر 80 روی همان فـِـرِم فیلم عکاسی کنید.
  • 6) محاسبه نور زوم‌بک و استفاده از زمان آهسته تمام تصویری را از وسط به کنار محو و کشیده خواهد کرد. حال اگر در طول مدت کوتاهی که زوم را حرکت می‌دهید به یک سوژه در تصویر نور فلاش بتابد فقط آن سوژه واضح شده و محو و کشیده نخواهد شد که خود تصویر سوررئال و جذابی است.
  • 7) وسیله‌ای وجود دارد بنام فلاش پروژکتور باضافه آئینه 50 درصد و پرده‌ی جیوه‌ای مخصوص که انسان یا هر سوژه‌ای را جلو پرده قرار می‌دهید که از داخل پروژکتور یک اسلاید بر روی پرده تابیده است، از درون لنز دوربین که با زاویه‌ی 45 درجه پشت آئینه 50 درصد قرار گرفته، شما سوژه‌ی خود را داخل تصویر اسلاید مشاهده خواهید کرد که در تبلیغات و بعضی مواقع پرتره‌های استودیویی کاربرد دارد.
  • 8) با استفاده از فلاش‌های لنزدار یا اسپات که خشاب و جای مخصوص برای اسلاید دارد نیز می‌توان اسلاید را روی صورت، بدن یا هر سوژه‌ی غیر سیاه پروژکت کرده و با نور همان پروژکتور عکاسی کرد. نوع لامپی و غیر فلاش آن با سه‌پایه و با نوع اسپات آن قابل عکاسی بدون سه‌پایه می‌باشد، کار ساده‌ای است فقط آنچه که اهمیت دارد انتخاب اسلاید مناسب در تلفیق با سوژه و مدل شما است وگرنه عکس بازاری احمقانه‌ای خواهد شد. البته این کار جدیداً با مونتاژ فیلم‌ها در هنگام چاپ عکس و یا توسط کامپیوتر نیز عملی است که تقریباً مانند عکاسی طبیعی و مناسب در می‌آید، باید مقیاس- فرم اسلاید و زاویه تابش را کنترل کنید که سوژه‌ی مورد نظر شما در لابلای شلوغی صحنه اسلاید گم نشود.

 نوشته: مسعود معصومی

 

 

 

مطالب مرتبط:

خلاقیت تصویر با نور

نور دادن طولانی در عکاسی

ماکروفتوگرافی 

 

 

پيام هاي ديگران ()        link        جمعه ٧ تیر ۱۳۸٧ - مسعود معصومی