photoalefbe

 

سوژه یابی در عکاسی

سوژه یابی در عکاسی

هنگام تماشا و مطالعه کتاب و مجلات به عکس‌هایی برمی‌خوریم که فوراً این سؤال را پیش می‌کشیم که عکاس چگونه و کجا این موضوع را پیدا کرده؟! آیا فقط تصادف باید ما را در لحظه سرنوشت ساز کنار یک سوژه برساند یا اینکه راه‌ها و شانس‌هائی وجود دارد که بتوانیم صحنه‌های نادر و بسیار مهم تاریخی را شناسائی کنیم و با برنامه ریزی قبلی آماده عکاسی از یک چنین سوژه‌هائی باشیم.

یک عکاس حرفه‌ای باید در اطراف سوژه‌ی مورد نظر خود مطالعه و تحقیقات لازم را از قبل انجام داده باشد و کاملاً مطلع باشد که آن سوژه کجا و در چه زمان و مکانی قابل ثبت کردن توسط دوربین است.

فرق بین یک عکاس حرفه‌ای و آماتور در این است که یک عکاسی حرفه‌ای باید به ارزش مادی سوژه، شانس فروش یا چاپ، شانس بازار عکس فکر کند در ضمن نمی‌تواند برای هر عکس هفته‌ها معطل بماند بلکه به دلیل شغل و حرفه‌ی عکاسی ِ باصطلاح تجاری سریع‌تر از مطالعه تا اجراء، عمل کند. برعکس یک عکاس آماتور برای خلق یک عکس جذاب بدون سود و مخارج آن می‌تواند مدت‌ها وقت بگذارد بیشتر به این دلیل است که بعضی از عکس‌های آماتورها گویاتر از حرفه‌ای‌ها در می‌آید وقتی مسئله فروش یک عکس به میان می‌آید مگر چند بار می‌توان یک غروب خورشید یا ساحل زیبا و ابرهای سفید عکاسی کرد؟ یک عکاس حرفه‌ای باید سریعاً در فکر سوژه‌های جدید و خلاقیت تازه باشد و نمی‌تواند سال‌ها با چند عکس بازی بازی کند و وقت بگذارد.

آدرس جاهای زیبا و جذاب را از توریست‌ها بپرسید آن هم نه فقط آدرس بلکه اطلاعات دقیق درباره‌ی فضاهای قابل عکاسی و مهم فصل و زمان مناسب آن.

از کتاب‌ها مجلات بروشورها و آنچه که مربوط به نقاط جذاب می‌شود استفاده کنید.

راهنماهای محلی را که نقاط بخصوص و دور دست را می‌دانند شناسائی کنید و اگر پروژه ارزش مادی و یا هنری بالائی دارد آنها را اجیر کنید. بسیاری از عکس‌های نادر و به یاد ماندنی آفریقا، آمازون و هندوستان توسط همین راهنمایان شناسائی و به عکاسان حرفه‌ای نشان داده شده‌اند.

در مورد محل اقامت خود نیز در شهرهای قدیمی معروف رم، پاریس، مادرید، آتن، یزد و اصفهان مطالعه کنید بسیاری از عکس‌هائی که از فضای بام‌های شهرها به افق گرفته شده و زاویه و محل آن شما را شگفت زده کرده از ایوان یا بام محل اقامت عکاسان عکاسی شده است.

نقشه شهر نه فقط نقشه‌های استاندارد سازمان‌های توریستی بلکه علامت گذاری اضافه‌ی اماکنی که توریست‌ها نمی‌روند ولی شانس عکاسی را دارد را نیز روی نقشه‌ی خود علامت گذاری کنید.

مانند بسیاری از دیگر رشته‌های عکاسی از خلاقیت خود برای مونتاژ و استفاده از لوازم و وسائل ابزار آدم‌ها و چهره‌ها را که به رابطه و اصالت خلاقیت شما و سوژه شما کمک می‌کند بهره ببرید.

روی نقشه‌های خود حتماً زاویه مساحت تابش خورشید را یادداشت کنید که بیخودی وقت تلف نکنید و دست خالی بر نگردید.

درباره‌ی تاثیرات هوا در بسیاری از شهرهای توریستی که ثبات ندارد باید اطلاعات دقیق داشته باشید یک عکاس حرفه‌ای که حداکثر یک الی دو روز در یک دهکده یا شهر کوچک توقف می‌کند حتماً باید وضعیت نور و زاویه‌ی تابش خورشید را بر روی درب عظیم و بی‌همتای یک مسجد یا کلیسا که مثلاً در شرق یک خیابان شمال-‌ جنوبی قرار دارد دقیقاً بداند و اگر زمان و نور را از قبل معین نکرده باشد وقت برای عکاسی را از دست داده است. شاید در یک چنین وضعیتی بهترین شانس برای شما سواری کرایه دربست است که ارزش کار را دارد.

ممکن است بطور اتفاقی و شانسی یک عکاس آماتور در یک لحظه‌ی مناسب موفق به ثبت یک تصویر استثنائی شود ولی کار یک عکاس حرفه‌ای فرق می‌کند و باید دقیقاًٌ مطابق آنچه که توضیح دادیم عمل کند. عکس از اجزاء یک سوژه بزرگ فراموش نشود چندین زاویه‌ی بسته‌تر از سوژه‌های باز و وسیع انتخاب کنید و بیاندازید آمادگی تکنیکی (لنز، فیلم، سه‌پایه و فیلتر) داشته باشید چون ممکن است ناگهان با یک صحنه‌ی اجتماعی، پرتره‌ی محلی یا سوژه‌ی ژورنالیستی نیز برخورد کنید باید کاملاً آماده باشید که اینگونه عکس‌های منحصر بفرد را از دست ندهید اگر در مقابل سوژه‌ها و حوادث ناگهانی قرار بگیرید و وسیله‌ی لازم را نداشته باشید واقعاً پشیمان خواهید شد.

کاراکتر و ارزش بعضی از صحنه‌ها در آن است که متوجه شما نشوند فوراً یک در نیمه باز، دیوار، ماشین‌های کنار خیابان از پشت مردم سرکشیدن هر ابتکاری را که با مخفی کردن شما و سریعاً کار کردن شما را به هدف می‌رساند بکار ببندید سرعت عمل آنهم در نهایت خونسردی با هول و دست‌پاچه شدن و دقت نکردن و فراموش کردن تکنیک و وسیله‌ی ضروری فرق دارد. مانند هر عکاس خبری دیگر تمرین کنید هنر خونسرد و دقیق بودن را در لحظات بحرانی یاد بگیرید. در چنین لحظاتی در مصرف فیلم صرفه جوئی نکنید چندین فریم بیاندازید؛ و از همه مهم‌تر دوربین مانند چشم و گوش و دست شما باید عنصری از بدن شما بشود که از مغز شما فرمان می‌گیرد. باید به همان سرعت و دقت واکنش طبیعی بدن شما عمل کند.

می‌دانیم حمل بر پرروئی و توقع زیادی و بیجایی است که بگویم لطفاً مواظب پشت سوژه هم باشید!! با انتخاب زاویه‌ی مناسب و محل مناسب، دیافراگم مناسب، شانس اصلاح زمینه را نیز بدست می‌آورید، هر چه در یک فضای انتخاب شده و کشف یک سوژه زوایا و سوژه‌های جنبی و زیبای دیگری به تعداد عکس‌ها اضافه کنید نشان دهنده‌ی تمرکز فکری خونسردی و خلاقیت و شناخت اجتماعی بیشتر شما در کشف رابطه بین یک سوژه و اصل خلاقیت از قبل و گسترش آن خلاقیت در جهت درست در محل است.

 نوشته: مسعود معصومی

 

 

پيام هاي ديگران ()        link        جمعه ۱٤ تیر ۱۳۸٧ - مسعود معصومی