photoalefbe

 

عکاسی حیوانات

عکاسی حیوانات

فقط تکنیک و وسائل نیست که در عکاسی از جانداران باعث بوجود آمدن یک عکس خوب می‌شود، شرایط زمان و مکان و جور شدن وضعیت شما در لحظه‌ی برخورد با جاندار اهمیت دارد. چه بسا شرایط طوری نامناسب می‌شود که شانس حتی آماده کردن دوربین را هم نمی‌دهد.

سرعت عمل از یک طرف، تمرکز و صبر از طرف دیگر لازم است. شناخت زمان و مکان در یک لحظه کوتاه اهمیت دارد. عکاسی از جانداران اگر در حد سگ و گربه و یا قناری منزلتان باشد و همه چیز را بشود از قبل آماده کرد کار سختی نیست.

اگر ناگهان کنار دریاچه بختگان به سوسمار یازده متری برخورد کردید چکار می‌کنید؟ یا اگر در یک دشت یا جنگل لحظه‌ی شیرجه‌ی عقاب برای خوردن یک خرگوش سر رسیدید چه کار می‌کنید؟

اینکه گفتیم سرعت عمل منظور اینستکه احتمالاً منتظر دیدن ناگهانی جانداران هستید و مانند شکارچی‌ها که انگشت روی ماشه دارند و فقط تفنگ را باید بالا بیاورند، شما نیز همه چیز دوربین را آماده کرده‌اید و فقط باید آن را جلوی چشم خود قرار بدهید و صحنه را شکار کنید. اینگونه عکس‌ها از حیوانات بیشتر خبری و ژورنالیستی خواهد شد و شما شانس چندانی در رفع اشکالات صحنه، وضوح و غیره نخواهید داشت. غیر از حیوانات خانگی و اهلی عکاسی از وحوش چند مشکل اساسی دارد اول اینکه مانند عکاسی توریستی باید به نقاط دوردست و مشکلی سفر کنید. افریقا، هند، برزیل از مراکز عکاسی از حیواناتی هستند که شما در حیاط منزلتان به آنها دسترسی ندارید. پس فصل، هوا، تحمل مخارج و احتمالاً یک جفت پای سالم و قوی از ضروریات این عکسبرداری‌ها است البته ظاهراً شرکت‌های توریستی جدیداً تورهای فراوانی به منظور تماشا و مخصوصاً عکاسی از وحوش تدارک دیده‌اند حتی کیلومترها پارک‌های طبیعی و حفاظت شده‌ای ساخته‌اند که خطر عکاسی از وحوش را به حداقل رسانده‌اند تا دوربین شما توسط مثلاً یک سوسمار بلعیده نشود و فیل‌ها از روی لجبازی وسائل شما را زیر پاهای بزرگ خود خرد و خمیر نکنند. در یک چنین تورهایی به تله‌های قوی، فیلم حساسیت بالا و صبر و بردباری بالاتر نیاز دارید. مسلماً تورلیدر یا راهنمای شما خط سیر، محل تجمع یا زندگی مدلهای شما را نشان خواهد داد و آنچه را باید از قبل دقیقاً بدانید اینستکه: وسائل شما باید کامل باشد از واید تا تله‌های قوی مصرف پیدا می‌کنند، آماده بودن دائم و همیشگی، صبر و تحمل و منتظر لحظه مناسب نشستن، شناخت خلاف جهت باد، امکان استتار یا از سطح زمین بالاتر قرار گرفتن بخاطر دید و زاویه بهتر و عدم احتیاج به فرار و یا جیغ و از داد و ترس دویدن.  با گسترش کامپیوتر و فتوشاپ تعدادی از شاگردان عکاسی در موزه‌ی دار آباد از حیوانات خشک شده از چندین زاویه عکاسی کرده و بعد زمینه‌ی آنرا در فتوشاپ با استفاده از عکس‌های طبیعت، و دشت و جنگل مونتاژ کرده‌اند که بعضی از آنها واقعاً طبیعی و جذاب شده‌اند در ضمن با تماس با مجله‌ی توریستی و ایرانگردی با استاد محمد علی اینانلو تماس بگیرید و محل تجمع و نگهداری و حفاظت وحوش ایران را از ایشان سؤال کنید مسلماً بخاطر تجربه و علاقه‌ی ایشان به طبیعت و حیوانات ایران شما را راهنمائی خواهند کرد. در ضمن نمونه‌های عکاسی شده خود را نیز برای استفاده در مجلات حرفه‌ای ایران عرضه کنید. با شروع عکاسی از حیوانات مسلماً با علاقمندان این رشته آشنا خواهید شد و مطمئن باشید بصورت گروهی برای این رشته‌ی عکاسی کار کنید هم زحمت شما کمتر شده و هم نتایج بهتری خواهید گرفت.

شانس و وقت برای تعویض لنز و فیلم، استفاده از طعمه برای سرگرم کردن مدل و احتمالاً کلوزآپ‌تر عکاسی کردن مانند قسمتی از سر و کله یک آفتاب‌پرست یا فقط صورت یک شیر نر یا کشتی کردن دو بچه شیر را عکاسی کردن احتیاج به مکان مناسب خواهید داشت.

کاملاً واضح بودن حیوان اجباری است، پس محاسبه‌ی نور و شانس استفاده از سرعت‌های بالا ضروری است.

چادر استتار در خلاف جهت باد و در نزدیک‌ترین فاصله با طعمه یا محل تجمع و زندگی حیوانات شانس شما را در نت‌کردن مدل زیاد می‌کند. در ضمن با لنزهای غیر تله و ضوح بیشتری علیرغم کادر بسته خواهید داشت.

در بعضی از پارک‌ها یا پارک‌های جنگلی یا دشت‌های حفاظت شده با کمک متصدیان پارک و احتمالاً پرداخت پول مدل‌های رام‌تر و قابل عکاسی را در زوایا و نقاطی که انتخاب کرده‌اید قرار خواهند داد. در چنین مواقعی فضای اطراف حیوانات و دکور را طوری انتخاب کنید که با باغ‌وحش شهر خودتان عوضی گرفته نشود و هیجان فضای وحشی و دلهره‌آور عکس‌های شما از بین نرود.

در کلوزآپ‌های سر حیوانات سعی کنید با فلاش‌رینگ عکاسی کنید تا صورت حیوان تیره و تار نشود اگر کسی حیوانات را بطرف شما کیش کند و نزدیک شما بیاورد بمراتب بهتر و ساده‌تر است تا شما حرکت کنید و بطرف مدل بروید.

از باغ‌وحش‌ها حتی در شهرهای توریستی حتماً دیدن کنید. بعضی از کشورها آکواریوم‌های عظیم و دیدنی از مناظر کف دریا با ماهی‌ها و حیوانات دریائی ساخته‌اند در نهایت دقت لنز را که بهتر است آفتابگیر لاستیکی و نرم داشته باشد به شیشه آکواریوم تقریباً بچسبانید و با این کار از انعکاس نورهای سالن به لنز جلوگیری کنید.

از پشت توری‌های قفس با کمک دیافراگم باز توری و میله‌ها را در تصویر حذف خواهید کرد و در بعضی از فواصل و با استفاده از لنزهای تله و عکاسی با دیافراگم باز مانند این است که از داخل قفس عکاسی کرده‌اید.

در سرزمین غریبه و دوردست شاید پیدا کردن فیلم مورد علاقه شما ممکن نباشد، به اندازه کافی فیلم همراه داشته باشید.

اگر بخواهید عکاس حرفه‌ای حیوانات شوید با سیستم کنترل از راه دور و دوربین موتوردار و دوربین اتومات فوکوس و آماده کردن فضای مورد نظر خودتان از قبل و یا با قرار دادن چشم‌های حساس در خط سیر حرکت حیوان و همه چیز را از قبل آماده کردن به عکس‌های جذاب و نمونه‌ای دست پیدا خواهید کرد. حتی سر راه پرندگان وحشی نیز می‌توان از تکنیک‌های فوق استفاده کرد.

نوشته: مسعود معصومی

 

پيام هاي ديگران ()        link        پنجشنبه ٢٧ تیر ۱۳۸٧ - مسعود معصومی