photoalefbe

 

مشکلات از دیدن تا انداختن

مشکلات از دیدن تا انداختن

 

با وجود اینکه ابزار کار یعنی دوربین‌ها نقش اصلی و اساسی را در خلق هنر تصویری بازی میکند، تجربه و زمان نشان میدهد این خلاقیت و درک هنرمند عکاس است که تصاویر جذاب و تکان‌دهنده را بوجود آورده‌است. ثبت ثانیه‌های جذاب خبری، نمایش خلاقه‌ی عکس‌های طبیعت، چهره انسان و معماری و زندگی انسان، هنر عکاسی را جهانی‌تر و همگانی‌تر کرده‌است. ولی تعجب‌آور است که یک سوژه‌ی مشترک از دیدگاه عکاسان مختلف تصاویر متنوع و متفاوت بوجود آورده‌ است. تسلط و کاربرد وسائل، دوربین و اجزاء مهم آن یعنی لنز با تنوع زاویه‌ی دید، سرعت با ثبت و نمایش حرکت، فیلم در ثبت رنگ‌های زیبای طبیعت و مهم‌تر از همه ابتکار و خلاقیت عکاسان در خلق آثار سوررئال، مقام و مرتبه‌ی بالائی برای هنر  عکاسی و عکاس به ارمغان آورده است.

علم و دانش امروزی تکنیک عکاسی دیجیتال را به نقطه‌ای رسانده که حتی عکاسان حرفه‌ای را دچار شگفتی نموده است. تکنولوژی مدرن عکاسی، وسیله کار عکاس را صاحب شعور و تشخیص کرده‌است و در لحظه شکار تصویر میتواند تنوع و تغییرات تصویر را نشان دهد و حتی تمام و کمال آن تصاویر را بدون زحمت ظهور و چاپ در حافظه‌ی خود برای استفاده و خلاقیت عکاس نگهداری کند.

مقایسه‌ی تنوع و تغییرات رنگ و زاویه دید و وضوح تصویر هنوز بعهده‌ی عکاس است. هر چه تسلط ما به مسائل فوق بیشتر باشد سرعت عمل در کار ما بالاتر میرود وگرنه مانند عکاسان جدید دیجیتالی باید از هر سوژه چهار یا پنج عکس مختلف به سلیقه برنامه‌های موجود در دوربین دیجیتال بیاندازیم، بعد روی مانیتور آنها را با یکدیگر مقایسه کنیم بشرط آنکه بعلت کثرت تصاویر و شباهت زیاده از حد آنها دچار خستگی و سردرگمی نشویم. امکانات تکنیکی جدید در دوربین‌های دیجیتال و بک‌های دیجیتال برای دوربین‌های حرفه‌ای و برنامه‌های فتوشاپ و سایر برنامه‌های کمکی تکنیکی، وسعت دایره دید و خلاقیت عکاس را چندین برابر کرده‌است. مشکل اصلی هنوز شناخت رنگ، شناخت نور و زاویه‌ی دید است. تازگی‌ها قیمت گران وسائل دیجیتال تعدیل پیدا کرده‌است متاسفانه قیمت بک‌های دیجیتال برای دوربین‌های حرفه‌ای با کادر بزرگتر هنوز سرسام‌آور است و خریدن آن از عهده بیشتر عکاسان بر نمیاید.

ما هنگام صحبت کردن تمرکز و دقت چندانی روی گرامر زبانمان نمیکنیم ولی بخاطر تمرین و گفتار دائم تقریباً درست حرف میزنیم. در عکاسی هم باید با تمرین و شناخت اجزاء موثر در خلق تصویر، عکس روان و گویا بوجود بیاوریم.

هنگام عکاسی ما تمام صحنه‌ی روبروی خودمان را ضبط نمی‌کنیم بلکه یک کادر مستطیل و بسته‌ای را از تمام صحنه روبرویمان انتخاب میکنیم. حال اگر در کادر اننخابی فقط یک سوژه کوچک مورد نظرمان باشد بقیه سوژه‌هائی که در تصویر مستطیل ما دیده میشود در خلق تصویری ما شدیداً تاثیر خواهند گذاشت. قبل از فشار دادن به دکلانشور باید بسرعت هارمونی یا کنتراست، زیبائی یا زشتی سوژه‌ها را در رابطه با سوژه مورد نظرمان ارزیابی کرده و تا سرحد امکان آنها را حذف یا برعکس زیباتر نشان دهیم. خلاقیت تصویری فقط دیدن یک سوژه نیست بلکه آنچه در کادر ما دیده میشود در سرنوشت تصویر ما نقش خواهند داشت.

یکی از شانس‌های عکاسی دیجیتال این است که بعد از ثبت تصویر با دیدن عکس میتوانیم معایب آنرا کم کنیم.

در زبان فارسی عادت کرده‌ایم عکاسان را بنام آقای فوتو صدا کنیم که ترجمه‌ی واقعی آن آقا نور میشود هر چند در عکاسی فیلم و دوربین و دانش و علم دیجیتال اهمیت دارند ولی نور اصل و پایه هر نوع عکاسی است. بدون شناخت نور، رنگ‌ها در عکس و عکاسی ما تغییر خواهند کرد و بفراخور نوع نوری که از آن استفاده میکنیم و فیلم دوربین‌مان بیشتر رنگ‌ها در تصویر، تغییر رنگ پیدا میکنند. باید نور روز را نه فقط از نظر شدت بلکه از نظر رنگ و تغییرات آن در طول روز بیاموزیم البته در استودیو که انتخاب نور در اختیار عکاس است و بفراخور نوع عکاسی خود، نور مناسب را بکار میبرد، کار آسان‌تر از هوای آزاد است. رنگ پوست صورت مدل ما در ساعات مختلف روز در عکس متفاوت خواهد شد و از زرد تا آبی تغییر خواهد کرد. شدت آن هم باعث تغییر رنگ خواهد شد.

چشم ما این تفاوت رنگ را متاسفانه نمی‌بیند و باید توسط فیلتر و دیافراگم دوربین و نوع فیلم به رنگ واقعی دست پیدا کنیم مثلا  فلفل سبز در نور زرد غروب بجای سبز خاکستری خواهد شد در صورتیکه همان فلفل در نور اواسط روز کاملاً سبز میشود.

دوربین‌های دیجیتال برنامه‌ی کم و زیاد کردن رنگ‌ها را در حافظه‌ی خود دارند که میتوانیم با استفاده از این برنامه رنگ‌ها را اصلاح کنیم. البته با این کار کنتراست رنگ‌ها هم قدری تغییر میکند که باز توسط برنامه اصلاح کنتراست این عیب را نیز باید بر طرف کرد. فقط اشکال کار در این است که بسیاری مواقع سرتاسر عکس ما از نظر رنگ و کنتراست دچار مشکل نمی‌شود بلکه قسمت‌های مختلف تصویر بفراخور زاویه تابش نور و زاویه دید لنز دچار اشکالات رنگ و کنتراست شده‌اند که این عیب را نیز باید در فتوشاپ اصلاح کرد. تجربه نشان میدهد اگر عکاس بتواند معایب نور و رنگ و کنتراست را توسط عوامل مختلف از قبیل فیلتر، تغییر زاویه تابش و دید و یا نوع انتخاب فیلم بر طرف کرد. نه تنها با زحمت کمتر به تصویر بهتر دست پیدا میکند بلکه به مرور چشم او به دیدن سریع معایب عادت میکند و صاحب عکس‌های بهتر و بی‌عیب خواهد شد. در مبحث رنگ در عکاسی مفصل‌تر توضیح داده‌ایم. در ضمن استادان فن در این زمینه مقالات و مطالب فراوانی چاپ کرده‌اند. برای تمرین چند شیء رنگی را در نور مستقیم روزــ با نور چراغ ــ با سایه ــ در غروب و با دقت در تغییرات رنگ اشیاء عکاسی کنید و بعد بصورت آموزشی معایب رنگ‌ها را با کمک فیلتر و نور و فیلم برطرف کنید. در ضمن میتوانید با زرد و قرمز کردن بیشتر عکس‌های پائیز و آبی کردن بیشتر عکس‌های برفی زمستان و متعادل کردن تغییرات عکس‌ها را از نظر کنتراست در برنامه‌ی عکاسی دیجیتال خود قرار دهید.

موفق باشید

مسعود معصومی

 

 

 

پيام هاي ديگران ()        link        جمعه ۸ آبان ۱۳۸۸ - مسعود معصومی