photoalefbe

 

نمایش حرکت در عکاسی

نمایش حرکت در عکاسی

تنوع و ابتکار در عکسبرداری از سوژه‌های در حال حرکت مخصوصاً اگر حرکت کردن آن سوژه قابل رؤیت در تصویر شما باشد عکس هم جذاب است و هم تکنیکی است. نوع دیگر این نوع عکسبرداری عکاسی از یک سوژه ساکن و ایستاده است که شما با دوز و کلک‌های تکنیکی آنرا در حال حرکت نشان میدهید. اگر سوژه‌ی شما متحرک باشد ماننده پرنده‌ی در حال پرواز یا ورزشکار در حال دویدن و اسب‌سواری و شیرجه زدن و یا مانور هوائی یک هواپیما، برای عکسبرداری از این نوع سوژه‌ها، دوربین را روی سه‌پایه محکم کنید، بعد کادر و زاویه‌ای را که سوژه وارد آن خواهد شد مشخص کنید حال در ثانیه‌ای که سوژه در حال حرکت وارد کادر شما می‌شود سرعت‌های آهسته به نسبت سریع یا آهسته‌بودن حرکت سوژه از سرعت بی B تا حداکثر یک سی‌ام ثانیه  حرکت سوژه را انتخاب کنید بشرط آنکه حواستان جمع باشد و دکلانشور را بعد از ورود سوژه به کادر دوربین و قبل از خارج شدن از کادر فشار داده باشید وگرنه قسمتی از سوژه یا هنوز وارد نشده یا متاسفانه از کادر شما خارج شده است.

این نوع عکسبرداری آسانترین نوع نمایش حرکت سوژه‌ٔ متحرک است فراموش نکنید مقدار اضافی نور را که با آهسته عکاسی کردن وارد دوربین شده با بستن به همان اندازه‌ی دیافراگم جبران کنید وگرنه عکس خراب و سیاه خواهد شد.

نوع دیگر ثبت حرکت سوژه این است که سوژه‌ی متحرک را در وسط کادر انتخابی خودتان ثابت کنید و همینطور که در دوربین سوژه را تعقیب میکنید بدون اینکه حرکت را متوقف کنید دکلانشور را فشار دهید و چون سرعت انتخابی شما آهسته است به حرکت دادن و تعقیب سوژه که حتی دیگر در ویزور بسته شده قابل رؤیت نیست ادامه دهید. با چند بار تمرین و تماشای هنرتان اشکالات و ضعف‌ها برطرف خواهد شد. بهترین این نوع عکاسی حرکت افقی دوربین است. بهیچ وجه نگذارید دوربین عمودی یعنی بالا و پائین شود وگرنه سوژه در حال حرکت فرم و شکل کشیده شده جذاب خود را  از دست خواهد داد. بعضی مواقع در عکاسی نوع دوم قسمت‌هائی از سوژه متحرک واضح‌تر میشود ولی در عوض زمینه‌ی پشت تصویر که ثابت است کاملاً کشیده و محو خواهد شد. حرکت مارپیچی یا دایره‌وار سوژه‌ی در حال حرکت تصویر متفاوت و شلوغی خواهد داشت. بر عکس آن هم ممکن است و عکس‌های زیبا و کاملاً متفاوتی میشوند مثلاً لحظه شکار یک پرنده توسط عقاب یا لحظه خروج مرغ ماهیخوار از آب با یک ماهی بزرگ لای منقار- یا لحظه شکار گربه‌ی سفید خانگی که یکی از ماهی‌ قرمز‌های حوض را سر پنجه خود گرفته است. این نوع عکسبرداری‌ها همه و همه باید با سرعت‌های یک هزارم ثانیه به بالا عکاسی شود و در عوض برای جبران نور کم باید دیافراگم را به همان نسبت باز کرد و اگر مشکل تکنیکی وجود داشت مثلاً نور ضعیف بود و باز کردن دیافراگم جواب نمیداد باید فیلم‌های با حساسیت 6400 ASA بکار برد. بسیاری از سوژه‌ها هم خودشان در تصویر حالت حرکت دارند و خود به خود جذاب میشوند و حرکت دادن دوربین لازم ندارد مانند آتش‌بازی در جشن‌ها یا عکاسی از فشفشه‌ی رنگی و روشن. البته اگر در این نوع سوژه‌ها هم کلک‌های حرکت دادن دوربین را روی سرعت بی B یا سرعت‌های آهسته انجام دهید حرکت جرقه‌ و شعله‌ها کشیده شده و بصورت خطوط رنگی و نورانی درمیایند برای تمرین یک فشفشه ثابت یا یک چراغ قوه قلمی را با زمینه‌ی کاملاً تیره در وسط کادر دوربین قرار دهید و با روشن کردن آن دوربین را دایره‌وار چند بار بچرخانید. و یا دوربین را افقی و یا بصورت مواج حرکت دهید تصاویر فشفشه روشن ِ شما از نظر فرم باعث تعجب نه فقط دوستان بلکه خودتان هم خواهد شد.

حال اگر شما دوربین را بصورت اولین تمرین یعنی روی سه‌پایه و ثابت با کادر مشخص آماده کرده و روی سرعت B یک نفر که با لباس کاملاً تیره و زمینه‌ی تیره فشفشه یا چراغ قوه را روشن کرده در کادر انتخابی شما بصورت دایره یا ضربدر یا موج‌وار حرکت دهد در این تصاویر هم مانند فـِرم‌های قبلی به علت ثابت بودن دوربین خطوط نور یا فشفشه مرتب‌تر و هندسی‌تر و واضح‌تر خواهند شد. اگر در طول چند ثانیه یا حتی یک دقیقه‌ای که دوربین باز است و فیلم شما در حال نور دیدن است، که البته به همان نسبت هم دیافراگم بسته‌تر است، حال اگر یک نور فلاش کوچک به صورت مدل بزنید در تصویر علاوه بر حرکت نور پرتره‌ی واضح او را هم خواهید داشت. بسیاری از عکسبرداری‌هایی که در مطالب گذشته نوشته‌ام حالت ثبت حرکت در تصویر دارد مانند انعکاس تصویر درختان و ابرهای آسمان در سطح آب با موج کم یا زیاد یا حرکت آهسته‌ و راه رفتن مدل در کادر افقی از چپ به راست و پشت سر هم فلاش زدن؛ تکرار و تداخل مدل حالت حرکت بوجود میاورد. چه یک کودک جلوی دوربین شما بازی کند یا برقصد بشرط آنکه از کادری که شما معین میکنید خارج نشود اگر سرعت روی B یا حداکثر یک چهارم ثانیه باشد تصاویر حرکت کرده کودک در کادر شما تماشائی است. یا اگر چند نوار رنگی را در نور روشن و مناسب آویزان کنید بعد از فاصله دورتر با باد زدن، نوارها را آهسته به حرکت در بیاورید باز هم با سرعت B یا آهسته‌تر؛ نوارهای محو رنگی و در هم آمیخته جذابی خواهید داشت. تمرینات اصلی و حرفه‌ای در نمایش حرکت در اصل همان دو نوع دوربین ثابت روی سه‌پایه و حرکت سوژه و یا با دوربین روی دست و تعقیب سوژه در حال حرکت. فرم خطی شده سوژه را نشان خواهید داد. به علت تفاوت صد و هشتاد درجه‌ای ثابت بودن و حرکت دادن دوربین بنظر پیچیده و مشکل بیاید ولی باور کنید ساده‌تر از آن است که فکرش را می‌کنید. با چند بار تمرین مطمئنم معایب کار را هم در عکسبرداری‌های بعدی برطرف خواهید کرد. مهم انتخاب و ابتکار در پیدا کردن سوژه‌هایی است که نمایش حرکت آن از نظر تصویری جذاب باشد.

موفق باشید

 مسعود معصومی

 

 

پيام هاي ديگران ()        link        شنبه ٧ آذر ۱۳۸۸ - مسعود معصومی