photoalefbe

 

رنگ‌ها لبخندهای طبیعت است

رنگ‌ها لبخندهای طبیعت است

یکصد سال و اندی طول کشید تا عکاسان- طرح - ایده - سوژه و حوادث را بصورت سیاه و سفید نشان دهند. تمام نظریات و سلیقه‌های خود را توسط رنگ‌های سیاه و سفید و خاکستری مطرح کردند هنوز پس از گذشت این همه سال بسیاری از آنها به عنوان سمبل خلاقیت و کشف هنر اصیل عکاس مقام خود را حفظ کرده‌اند. نمایش کنتراست تعریف هنر و فرم بدون استفاده از رنگ‌های الوان خلوص و عمق بیشتر و اصیل عکاسی را صاحب مقام والائی در هنر زمان ساخت هنوز بسیاری از نمونه‌های سیاه و سفید در موزه‌ها جا و مکان ابدی و اصیل برای خود به ثبت رسانده‌اند. با پیدایش رنگ در عکاسی قرن جدید چیزی از اصالت عکاسی سیاه و سفید کاسته نشد فقط وسعت و دایره‌ی امکانات هنر عکاسی هر روز وسیع‌تر و چند جانبه‌تر شد و امروز با پیدایش و ظهور دیجیتال امکانات و خلاقیت هنر عکاسی در بیشتر رشته‌های نه فقط هنری بلکه علمی- تکنیکی و اجتماعی حتی سیاسی، جای خود را باز کرده‌است.

برای پیوستن به موج عظیم عکاسان هنرمند جهان امروز باید رنگ‌شناسی- دیدن جدید - شناخت کامل نور- کاربرد همه جانبه فیلترها در عکاسی مدرن را فراگرفت به علاوه ادامه تغییرات و ابتکارات فنی هنری بعد از ثبت اولیه یک عکس شامل تغییرات رنگ‌ها بعد از عکاسی و شناخت عکاسی مفهومی هنگام عکاسی و یا بعد از خلق یک تصویر وهمه و همه نشان دهنده وسعت دایره جدید هنر عکاسی امروزی است که با دنیای سده قبل کاملاً تغییر فرم و وسعت و تنوع خلاقیت بیشتری را می‌طلبد و برای موفقیت و نوآوری باید زحمات زیادی را تحمل کرد.

وقتی یک عکس را خوب میدانیم که بین طراحی و تکنیک تصویری آن فرم کامل نمایش داده شده باشد. آنچه که در خلق هر تصور توسط عکاس باید رعایت شده باشد و در حد کفایت بین آنها رابطه نمایش داده شده باشند عبارتند از با اولین نگاه بیننده سوژه‌ی مورد نظر عکاس را درک کند، این سوژه اصلی از نظر رعایت نقطه تمرکز- اندازه و ابعاد - رنگ - نمایش فرم و طرح و گویائی کاملاً سریع و ساده موفق شده باشد؛ انتخاب فضای تصویری در رابطه با موضوع اصلی حداقل فضای اضافی و بدون رابطه را اشغال کرده باشد. و بر عکس هر سوژه ی فرعی نقش هر قدر هم ناچیز در نمایش و توجه به سوژه ی اصلی داشته باشد لحظه ضبط تصویر درست انتخاب شده باشد و بیننده دچار این توهم که کاشکی زودتر و شاید دیرتر انداخته میشد نشود، زمان بندی ثبت تصویر از نظر بیننده کاملاً درست انتخاب شده باشد.

با حرکت نگاه و گردش روی تصویر- به همان اهداف و مقاصد عکاس نزدیک شود تا بتواند در صورت مناسب نبودن موضوع، انتقاد از عکس منطقی و علمی باشد. ثبت تصویر و دیدن توسط دوربین و چشم تفاوت بسیار دارد. چشم انسان متاسفانه با سرعت زیادتری یک صحنه را مشاهده و بخش مورد پسند خود را ثبت میکند؛ در صورتیکه دوربین نه تنها در لحظه تماشای یک صحنه بلکه تا اینکه آنچه را که انتخاب نموده به تصور نهائی تبدیل کند، بمراتب وقت بیشتری صرف میکند؛ حتی برای ثبت نهائی چندین بار تجدید نظر میکند و اجزاء صحنه را جابجا یا حذف یا اضافه میکند. حتی با امکانات تکنیکی در ابعاد اجزاء تصویر نیز تغییرات لازم را میدهید تا به یک صحنه‌ی نهائی و برگزیده شده برسد.

موفق باشید

نوشته: مسعود معصومی

 

پيام هاي ديگران ()        link        شنبه ٢٦ تیر ۱۳۸٩ - مسعود معصومی