photoalefbe

 

تفاوت عکاسی معمولی با عکاسی تجاری

تفاوت عکاسی معمولی با عکاسی تجاری

 

طراحی در عکاسی تبلیغاتی با دیگر عکاسی‌ها تفاوت کامل دارد. در عکسبرداری‌های تبلیغاتی باید مورد مصرف عکس را بدانیم و بفراخور محل مصرف عکس مجبوریم طراحی آنرا بکلی تغییر بدهیم.

  •  آیا زیر عکس مطلب و شعار نوشته خواهد آمد یا نه؟
  •  آیا عکس‌ ما در کنار یک عکس دیگر قرار خواهد گرفت یا نه؟
  •  آیا عکس ما همراه یک مقاله چاپ خواهد شد یا نه؟
  •  آیا عکس ما از طریق اینترنت پخش خواهد شد یا نه؟

نسبت به سرنوشت عکس تبلیغاتی که انداخته‌ایم، از نوع دوربین (بزرگ یا کوچک)، پرسپکتیو، عمق میدان، عمودی یا افقی، کم و زیاد کردن شدت رنگ در عکس یا تغییر دادن کنتراست تصویر، انتخاب فضای بسته و کوچک یا فضای باز و بی انتها؛ یکایک تفاوت‌ها در نوع عکسبرداری و چاپ عکس تبلیغاتی ما سرنوشت ساز است و انتخاب نادرست طرح، مسلماً اثر و ارزش کار ما را کم خواهد کرد. باید بفراخور نوع مصرف عکس فضای سوژه عکاسی را خالی و سوژه اصلی را کوچک جلوه بدهیم. حتی محل سوژه در تصویر هم باید بفراخور نوع و مقدار نوشته‌ها و شعار تغییر کند.

این شامل نوع و شدت نورپردازی سوژه اصلی هم میشود. اگر سفارش عکسبرداری پرتره تبلیغاتی برای مثلاً پماد ضد جوش یا چین و چروک صورت باشد، پرتره‌ی جذاب و سینمائی که در آرشیو نگه‌داشته‌اید بدرد نمی‌خورد. یا اگر برای یک کلینیک جراحی دماغ و فک پت و پهن عکاسی میکنید مسلماً باز آرشیو عکس‌های زیبای شما بدرد این کلینیک نمی‌خورد و باید صورت و چهره‌ای پیدا کنید که بر عکس، خیلی هم زشت باشد با شعار اینکه کلینیک مجهز و مدرن ما صورت شما را تغییر خواهد داد عکس شما بدرد سفارش دهنده میخورد این شامل مواد دفع آفات نباتی یا رنگ‌های ترک خورده یا چوب‌های شکاف برداشته هم میشود و باید با هم فکری با طراح یا سفارش دهنده عکس بدرد خور را خیلی حرفه‌ای تحویل دهید.

در بسیاری از عکس‌های تبلیغاتی سیاسی، زیبائی حروف و نوشته‌ها، شعارها، اندازه و ابعاد آنها و خوانائی و نظم آنها بمراتب از تصویر منظره یا ساختمان یا پرتره‌ای که برای این پوستر انداخته‌ایم مهمتر است و این کار باید با مشورت و کمک یک طراح حرفه‌ای انجام گیرد وگرنه ممکن است حتی از فاصله نزدیک کار ما را با یک پوستر کنسرت آواز یک خواننده، عوضی بگیرند. در یک عکس تبلیغاتی توریستی ایرانی برای جلب سیاحان اروپائی تهیه میکنیم؛ انتخاب محل، اندازه‌ی بزرگ نمائی معماری نمای قدیمی و یا مثلاً فقط قسمتی از کاشی‌کاری یا درب چوبی یک ساختمان کاملاً فرق میکند. در هر نوع عکسبرداری که مورد مصرف تبلیغاتی پیدا خواهد کرد باید یکایک نکاتی را که اشاره کردم رعایت کنید. ممکن است تعداد کمی از بینندگان از یک عکس معما گونه و پیچیده بیشتر خوششان بیاید. ولی فراموش نکنید عکس شما در خدمت تبلیغ یک محل یا یک محصول است و عموم باید آنرا درک کنند و بپسندند حتی اگر با سلیقه شخصی شما هم جور نباشد. برای قبول مشتری و فروش عکس خودتان مجبورید رعایت مسائل تجربی فوق را بدقت مطالعه و رعایت کنید. البته در جشن‌ها و یادبودها‌ی سالانه که بدلیل خاص انجام میشود و هر سال احتیاج به پوستر و عکس پیدا میکنند ابتکارات، نوآوری و مطالعات جدید عکاس، هر سال باید بفراخور وضع اجتماعی و فرهنگی و مخصوصاً بازار رقابت داخلی و خارجی رشد کرده و بهتر شود.

 

موفق باشید

نوشته: مسعود معصومی

 

 

پيام هاي ديگران ()        link        چهارشنبه ۳ شهریور ۱۳۸٩ - مسعود معصومی