photoalefbe

 

عکاسی صنعتی- تبلیغاتی

1- عکاسی صنعتی

 

 

عکاسی از کارخانه‌های صنایع سنگین و سبک و کارگاه‌های صنعتی

 

 

عکاسی از صنایع، متاسفانه جزو دروس درسی و کارگاهی دانشکده‌های عکاسی نیست و این رشته‌ی عکاسی را باید خودتان یاد بگیرید. این کاملاً طبیعی و قابل درک است که صاحبان صنایع و طراحان صنعتی-تبلیغاتی توقع دارند که شما نه تنها با نور پردازی در استودیو محصولات و تولیدات ، بلکه کارخانه و خط تولید آن را نیز بتوانید عکاسی کنید. طول و عرض سالن‌های کارخانه‌ها در بسیاری مواقع اندازه چند سالن ورزشی، استخر سرپوشیده- بسکتبال- والیبال و امثالهم وسعت دارد. مهمترین مسئله و مشکل شما نورها- نورپردازیها و محاسبه‌ی نور سالن‌ها است.

 

خوشبختانه چون صدها کارگر حرفه‌ای در سالن‌ها کار میکنند. نور سالن‌ها برای عکسبرداری کافیست مشکل بزرگ، تفاوت و تنوع رنگ چراغ‌هاست. اگر در یک کارخانه، لامپ‌های نئون، لامپ‌های گازی و بالای دستگاه‌ها لامپ‌های معمولی قرار داشته باشند در ضمن از پنجره‌ها هم نور روز وارد سالن بشود، در نتیجه چهار منبع متفاوت نور داریم با توجه به اینکه از چه فیلمی برای عکاسی استفاده کنیم. سالن کارخانه بفراخور اینکه در هر قسمت کدام چراغ و نور غالب است به رنگهای سبز کدر و کثیف، آبی روشن و زرد و قرمز و یا زردچوبه‌ای تغییر رنگ خواهد داد و نه تنها کارخانه‌ مانند چلوکبابی‌ها رنگ و وارنگ خواهد شد بلکه بخاطر تفاوت شدت نورها هر قسمتی برای خود تاریک‌تر یا روشن‌تر خواهد شد و کنتراست سالن و وسائل داخل آن حتی سیمان کف سالن به چند رنگ در خواهد آمد. با کمک فیلتر و چند بار نور دادن روی یک فیلم و خاموش و روشن کردن لامپ‌ها در زمان عکسبرداری و بفراخور فیلتری که جلوی دوربین قرار میدهیم و در ضمن نوع فیلم (نور روز یا نور‌مصنوعی) میتوانیم رنگ سالن را یک دست کرده و در ضمن شدت کنتراست را نیز متعادل کنیم.

 

مسئله دوم انتخاب اندازه دوربین و محل قرار دادن سه پایه دوربین است.

 

در عکاسی از سالن صنایع فلزی و نساجی و کارخانه‌های وسیع و بزرگ به دوربین‌های قطع بزرگ احتیاج پیدا میکنیم که دلایل منطقی و علمی دارد. در ضمن مجبوریم آنرا روی سه پایه‌ی سنگین و حرفه‌ای نصب کنیم.

 

صاحبان صنایع برای نمایش کارخانه‌ی خود مخصوصاً اگر مدرن و پیشرفته هم باشد جای وسیع و دیوار بزرگی را در غرفه‌ی نمایشگاه‌های داخلی و خارجی صنایع در نظر میگیرند که عکسی به طول 5 متر یا بیشتر نصب‌کنند که این چاپ متری از فیلم‌های کوچک و دیجیتال ممکن نیست و کیفیت حرفه‌ای نخواهد داشت.

 

دیگر اینکه برای نمایش تمام سالن به لنزهائی احتیاج داریم که حداقل 90 و حداکثر180 درجه بتواند بیاندازد که این کار فقط با لنزهای سوپرواید یا چشم ماهی عملی است. متاسفانه انتخاب اجباری این لنزها با خود اشکال و عیب بزرگی بوجود میاورد و آن تغییر پرسپکتیو سالن است و همه‌ی سالن و دستگاه‌ها کج و غیر واقعی خواهند شد و مجبوریم دوربینی بکار ببریم که پرسپکتیو با آن قابل کنترل و اصلاح باشد که فقط با دوربین‌های بزرگ یا فانوسی ممکن است و فیلم‌های آن نیز در ابعاد: 20x25cm, 13x18cm, 10x12cmتولید میشود. در ضمن حتماً باید همراه سه پایه محکم و مجهز از یک ارتفاع معقول که فضای کامل سالن و تمامی دستگاه‌های موجود، از آن زاویه قابل رؤیت باشد. مثلاً از بالای لیفت تراگ عکاسی شود.

 

در بعضی از کارخانه‌ها نور موجود به اندازه کافی در سالن‌ها نصب نشده. ما باید با خودمان نورهای وسیع و نرم و هم‌چنین نورهای قوی و متمرکز داشته باشیم تا بتوانیم فضا و نقاطی را که تاریک شده و نمی‌پسندیم روشن کنیم و یا مدت طولانی مثلاً چند دقیقه شاتر دوربین را باز گذاشته با یک سیم بلند، چراغ بدست در فضا و  زاویه‌ای که انتخاب کرده‌ایم حرکت کرده و نقاط تاریک را بمدت مورد احتیاج از فاصله‌ی حساب شده نورمالیکنیم که این تکنیک را باید بیاموزیم و تمرین کنیم تا بتوانیم یک عکس مورد قبول و بدون نقص فنی و تکنیکی از سالن کارخانه تهیه کنیم که هم برای نمایشگاه و هم کاتالوگ و هم همراه تبلیغ کالای تولیدی آن سالن در تبلیغات و آگهی‌های مربوط به آن کارخانه صنعتی استفاده خواهد شد.

 

جزئیات دیگری نیز هست که باید دقت کنیم. که هم به سفارش دهنده و هم عکاس مربوط میشود:

 

در سالن‌هائی که تولیدات ذوب فلز یا اشیاء سنگین یا هر تولید خطر آفرین دیگری دارند کفش ایمنی کارگران، کلاه و ماسک ایمنی و لباس کار آرم‌دار اجباری است و کمبود و عدم رعایت قوانین ایمنی فوق اشکال قانونی دارد.

 

نظافت راهروهای بین دستگاه‌ها، سالم بودن تمام چراغ‌هائی که در تصویر دیده میشوند. دیده نشدن سطل‌های آشغال، تعویض شیشه‌های شکسته‌ی پنجره‌ها. پر بودن و مرتب بودن خطوط و سطح نقاله‌ها در خط تولید اهمیت دارد و اصلاح آن با کامپیوتر بسیار وقت گیر است و نتیجه رضایت بخشی هم نخواهد داشت و بهتر است در هنگام عکاسی یکایک مسائل فوق را که تذکر دادم رعایت نمائیم.

 

کارگر جلوی کادر که صورت او کاملاً واضح و مشخص است باید با انتخاب شما و موافقت مسئول آن قسمت باشد که بعداً اشکال ایجاد نکند. معمولاً در هربخش باید از کارگران همان قسمت انتخاب کنیم.

 

تمیز بودن، سالم و خوش فرم بودن اندام، نگاه حرفه‌ای به دستگاه و کنترل خط تولید توسط او که نشان دهنده نظم و ترتیب و سرعت و تسلط کارگرحرفه‌ای کارخانه میباشد. در تصویر اهمیت فراوانی دارد.

 

حتماً با یک دیدار کوتاه از سالن و مشورت با مسئول هر قسمت، زاویه‌ی مناسب، دستگاه مهم و قابل توجه و سایر مسائل مربوط به سالن را متوجه میشوید و اشکالات دیگر را که شما بعنوان عکاس میبینید و برای آنها چندان مهم نیست توسط خود آنها باید رفع کنید. با رعایت همه مسائل و قوانین عکاسی صنعتی و تبلیغاتی میتوانیم به یک عکاس حرفه‌ای صنعتی تبدیل شویم. بعضی مواقع صاحبان صنایع، نمای کامل کارخانه را در فضای آزاد از سه زاویه‌ی، درب ورودی- از بالای برج آب یا دکل کارخانه و یا از آسمان با هلیکوپتر نیز سفارش میدهند که بفراخور زاویه‌ی تابش خورشید ساعت عکسبرداری و هوای مناسب، تمیز کردن فضای کارخانه و فضای سبز و نظافت دیوارها پاک کردن شعارها و نوشته‌ها نظم و ترتیب ماشین‌های کارمندان در پارکینگ و احتمالاً قرار دادن یک کامیون در حال دریافت کالا از انبار که آرم و نوشته‌ی کارخانه را داشته باشد به زیبائی و حرفه‌ای بودن عکس کمک میکند.

 

در عکس هوائی هم باید ساعت پرواز در رابطه با بهترین زمان تابش زاویه خورشید باشد. فاصله‌ی عکاسی با هلیکوپتر از سایت کارخانه در رابطه با لنز دوربین شما و ارتفاع پرواز، بلندی سالن‌ها و ساختمان اداری خواهد بود که با یک بار گردیدن دور کارخانه تقریباً زوایای مناسب و فاصله لازم و لنز مناسب را پیدا خواهید کرد سرعت شاتر باید حتماً از 500/1 کمتر نباشد و بخاطر لنز و فاصله، متراژ خودبخود بی‌نهایت و دیافراگم معمولاً بین 4 و 5.6 یا 8 است که به شدت نور نوع فیلم شما مربوط میشود.

 

مهمترین مسئله‌ای که باید همیشه و در همه حال رعایت کنید صاف قرار گرفتن خط افق است. در تمام عکس‌ها زمین و کارخانه باید با بالا و پائین تصویر موازی باشد. اگر در کادر انتخابی شما افق وجود ندارد خیلی سریع دوربین را اول با افق موازی کرده و بدون تغییر وضعیت دوربین کادر انتخابی خود را عکاسی کنید.

 

استثنائاً در بعضی از عکسهای  مفهومی و مدرن میتوان کادر را کج کرده و کارخانه را در حالت افتادن عکاسی کنیم. ظاهراً سالن یه‌وری شده  و کارخانه در حال ریختن در عکاسی مدرن دیگر اشکال ندارد!!

 

نوع دیگری از عکاسی صنعتی- تبلیغاتی و موارد غیر معمول مصرف آن نیز وجود دارد که بد نیست یاد بگیرید.

 

در عکاسی صنعتی معمولاً لغت تبلیغاتی را هم به آن می‌چسبانند و به عکاسی صنعتی- تبلیغاتی معروف و شناخته میشود. مقصود این است که عکاس باید عکسی بیاندازد که صاحبان صنایع یا طراحان کاتالوگ‌های صنعتی قبول داشته باشند و کار و تولید آنها را زیباتر، مدرن‌تر، مرتب‌تر و مفیدتر نشان بدهد در سالن‌های بسته‌بندی لبنیات و خوراکی‌ها زنبور و مگس حق ورود ندارند و فوراً قتل عام خواهند شد حال اگر یک عکاس هوس کرد یک سوسک را که روی خط تولید پنیر پاستوریزه مشغول قدم‌زدن و ناخنک زدن پنیر است عکاسی کند امیدوار نباشد که صاحب کالا یا طراح، برای این عکس پول بپردازد و از آن استفاده کند یا اگر در خط تولید ذوب آهن و سایر فلزات یک شیار سرخ رنگ مواد مذاب کف سالن راه افتاده و بصورت مارپیچ نهر براق و روشن سرخ رنگی که بسیار هم دیدنی و جذاب است تولید نموده، توقع نداشته باشیم صاحب کارخانه و مسئول تبلیغات یا روابط عمومی برایمان هورا بکشند و دو برابر هم پول عکاسی به ما بدهند.

 

ولی از نظر عکاسی هنری و غیر صنعتی اینجور عکس‌ها که تنوع فراوانی هم دارند خوراک نمایشگاه‌های عکاسی است و شانس برنده شدن هم دارند. در یکایک کارخانه‌های صنعتی و کارگاه‌های تولیدی مخصوصاً نوع قدیمی و کهنه آن صدها سوژه و زاویه و فرم جذاب وجود دارد قاطی کردن تکنیک عکاسی، استفاده از لنزهای مختلف، فیلترها و فیلم‌های مخصوص با این گونه صحنه‌ها و سوژه‌های رنگی و کنتراست، مطمئن باشید عکس‌های جذابی خواهند شد اگر یک ایده‌ی خاص هنری در سر دارید. معمولاً بما اجازه نمیدهند در سالن‌های کارخانه‌ها قدم بزنیم و از صحنه‌های کمدی یا خرابی‌ها و معایب و حوادث منفی عکس بیاندازیم. بهتر است در حین عکسبرداری صنعتی- تبلیغاتی که با کمک دوربین و وسائل و هنر تجربه، مشغول تبدیل کارگاه و کارخانه درب و داغون به یک کارخانه مدرن و امروزی هستید، تعدادی هم از اون جور عکس‌ها بیاندازید. توصیه میکنم آرم و نوشته و اسم شرکت در عکس دیده نشود. چهره مسئولان و کارگران در کادر نباشند، محصول هم نشان ندهد در کدام کارخانه هستیم. بعد از ظهور، این عکسها را جدا کرده و در آرشیو هنری- تکنیکی خود بایگانی کنید مسلماً برای نمایشگاه‌های حتی صنعتی تولیدی، آرشیو جذاب و دیدنی تهیه کرده‌اید. فقط شانس فروش آن کم است مگر اینکه فرم، رنگ، طرح و کنتراست آن عکس خیلی خلاق و جذاب شده باشد.

 

مشتری دیگر این گونه عکسها مطبوعات هستند. معمولاً روزنامه‌نگاران صنعتی- تبلیغاتی از کم کاری، کهنگی و عدم کارآئی کارخانه و کارخانه‌دارها مقالات انتقادی فراوانی مینویسند که فقط عکسهای آن چنانی و ابتکاری شما در لابلای نوشتارهای آنان جا دارند و احتمالاً کمی هم بودجه برای عکس‌های مقالات خود دارند که حق مسلم شماست. البته پول زیادی نیست و تا حدی جبران اجرت کم عکسبرداری صنعتی را میکند. بعضی مواقع، خرابی‌، نارسائی‌ و کهنگی‌هائی که شما انداخته‌اید شرکت‌های بیمه و یا یدک‌سازان هم مشتری‌های دیگر آن هستند که اگر از تمام نمونه‌های خود یک cdداشته باشید یا مثل قدیم‌ها آلبوم نمونه از اینگونه عکس‌ها داشته باشید، طراحان گرافیست برای پوسترهای خود از آنها استفاده می‌کنند. زنگ زدگیها. تــَرَک و نشط لوله‌های فلزی و پلاستیکی و بسیاری نارسائی‌های دیگر برای مقالات انتقادی- صنعتی مصرف دارند و بدرد میخورند.

 

مشورت و یاد گرفتن از نویسندگان بخش اقتصادی مجلات و روزنامه‌ها، دانش علمی- صنعتی شما را بالا خواهد برد و هر دو نوع عکس‌های صنعتی شما که با دو دیدگاه کاملاً متفاوت میاندازید تغییر خواهد کرد و حرفه‌ای‌تر خواهد شد. تماشای کاتالوگ‌های ایرانی و خارجی و مجموعه کتابهای صنعتی- تبلیغاتی باعث تنوع و نوآوری و رشد تکنیک عکاسی صنعتی تبلیغاتی می‌شود. با تمرین و دقت در رفع نقاط ضعف و معایب کار خود سریع‌تر عکاس حرفه‌ای صنعتی-‌تبلیغاتی خواهید شد.

 

اگر دانشجوی عکاسی هستید یک معرفی‌نامه‌ی عکس‌دار از دانشکده برای کارخانه یا تولیدی مورد انتخاب خود تهیه کنید و قدم به قدم تکالیف را انجام داده به صاحبان کارخانه و روابط عمومی هم نمونه‌ای نشان بدهید. چون عکاسی شما جنبه‌ی کارآموزی دارد پول کمتری خواهند داد که خرج کرایه و فیلم و چاپ را از جیب نداده‌اید که برای بار اول تجربه و موفقیت بزرگی است. صبوری و خوش اخلاقی و مردم داری فراموش نشود.

 

موفق باشید

 

 

2- عکاسی صنعتی تبلیغاتی

 

مقدمه

 

عکاسی صنعتی تبلیغاتی یکی از خدماتی ترین رشته‌های عکاسی است. در این رشته نه تنها باید حداکثر تسلط به تئوری و تکنیک را داشته باشیم بلکه به بسیاری از وسائل، علاوه بر دوربین احتیاج پیدا خواهیم کرد، از فون‌های رنگی تا میزهای مخصوص کار از وسائل جنبی نورپردازی‌های پیچیده تا سه پایه و پانتوگراف‌های بزرگ و از همه مهمتر استودیوهای عظیم و مملو از وسائل نورپردازی فقط بدرد عکسبرداری‌های صنعتی- تبلیغاتی میخورند.

 

هر گونه عکسی که در خدمت معرفی، تبلیغ و یا فروش تولیدات یا کالائی باشد، عکاسی صنعتی- تبلیغاتی بحساب میاید. یکایک مواد غذائی‌ها، انواع وسائل زندگی، هر نوع مبلمان و ماشین چه با حضور انسان چه بدون مدل در زمره عکس تبلیغاتی است. خطوط تولید، کارخانه‌های صنعتی و فنی در مراحل و زوایای مختلف عکاسی صنعتی محسوب میشوند. معمولاً این نوع عکاسی یک سفارش دهنده نیز دارد: صاحبان صنایع، ارگانهای دولتی، بخشهای اقتصادی و بازرگانی، روابط عمومی‌ها و سازمانهای تبلیغاتی و در ضمن گرافیست‌ها و طراحان صنعتی- هنری، همه و همه سفارش دهنده و محتاجان و علاقمندان عکاسی صنعتی- تبلیغاتی هستند.

 

هر چه عکاس تبلیغاتی تجربه و اطلاعات بیشتری درباره‌ی سفارشات حرفه‌ی خود داشته باشد موفق‌تر و صاحب‌نام تر خواهد بود. تسلط و در اختیار داشتن وسائل و فضای مورد لزوم، رمز موفقیت عکاسان صنعتی است.

 

بطور مثال معرفی تصویری یک یخچال خانگی، از چیدمان مواد درون یخچال، مدل کدبانوی منزل و یک کودک در ضمن فضای واقعی یا ساختگی یک آشپزخانه در حد یک صحنه سینمائی دردسر و اشکال خواهد داشت، مضافاً اینکه نورپردازی این صحنه احتیاج به فلاش یا چراغ‌های متنوع و متعدد خواهد داشت. در ضمن عکاس نه تنها نورها را باید بشناسد بلکه فیلم، دوربین، لنز، سه پایه‌ی مناسب این عکسبرداری را نیز باید در اختیار داشته باشد.در این نوع عکاسی ما موظفیم گویاترین، بی عیب و نقص‌ترین و حرفه‌ای‌ترین عکس در خدمت صنعت و تبلیغات را بیاندازیم. البته هر چه سفارش دهندگان حرفه‌ای‌تر باشند و بتوانند بعضی از مسائل جانبی کار از قبیل چیدمان، زاویه و ژست مدل و سوژه را کمک کنند کار ما آسانتر خواهد شد و میتوانیم تمرکز خود را روی نورپردازی و زیبائی، نور و رنگ صحنه و سوژه نموده و خانه آخر یک عکس یا اسلاید کاملاً حرفه‌ای تحویل بدهیم. تماس با بازار فروش و دنیای تولیدات، شناخت و رعایت نوآوری و خلاقیت در عکاسی تبلیغاتی- صنعتی همانند تسلط به دوربین و کار در استودیو اهمیت دارد.

 

برای مسلط شدن به عکاسی تبلیغاتی باید تمرینات و درسهای این رشته را در رابطه با ابعاد سوژه‌ی مورد نظر تقسیم بندی کرد. هر دانشجو باید بداند که اگر سوژه‌ی مورد نظر یک فضای شش متری دکور در پس زمینه‌ی خود دارد چه وسائل چه لنز و دوربین و چه نوع چراغهائی لازم است. این یک فکر کودکانه و غیر حرفه‌ای است اگر فکر کنیم میتوان با یک فلاش دستی و دوربین 135 عکس حرفه‌ای انداخت.

 

اگر قرار باشد اجاق گاز 6 شعله همراه یخچال ساید بای ساید و سایر وسائل برقی در آشپزخانه‌ای وسیع همراه دو مدل زنده مادر و بچه عکاسی شود، نه تنها باید یکایک وسائل مورد نظر کاملاً واضح خوشرنگ و با ابعاد منطقی عکاسی شود بلکه تمام فضای آشپزخانه. قفسه‌ها. میز و صندلی‌ها و مدل‌های زنده نیز بسیار روشن و حرفه‌ای نورپردازی شوند.

 

حال اگر از تمام فضای عکس فوق فقط یک آب میوه گیری با نمایش مارک آن و همراه دستهای کدبانوی منزل باید عکاسی شود، قوانین و وسائل بکلی عوض خواهد شد. از زاویه دوربین تا لنز آن از چراغ‌های مورد لزوم تا فضای تصویری باید تغییر کند. و باز اگر از تمام فضای عکس اولیه یک لیوان آب پرتقال همراه یک پرتقال نصفه باید عکاسی شود. باز باید همه چیز را بهم ریخت و وسائل و دکور و نورها را در خدمت رنگ آب پرتقال و فرم اشتها آور پرتقال قرار داد. آخر کار اگر قرار باشد فقط از دو سه عدد قاشق و چنگال استیل مارک‌دار و گران قیمت موجود در دکور آشپزخانه فوق عکاسی کرد  احتمالاً باید سوژه را به استودیوی عکاسی آورد و در یک حجله‌ی نورانی سفید عکاسی کرد و احتیاجی به آشپزخانه و دکور نداریم. شانس و موفقیت عکاسان در رشته‌ی تبلیغاتی بیشتر مربوط به نیروی فکری و کمکی است که باعث دلگرمی و نجات آنها خواهد شد. طراحان هنری، مدیران فروش و گرافیست‌ها نیروی نجات بخش عکاس تبلیغاتی هستند. بیشتر مواقع طراحی دکور- چیدمان وسائل و از همه مهمتر زاویه‌ی دید شیئی مورد نظر را آنها انجام خواهند داد و عکاس وظیفه سنگین و حرفه‌ای نورپردازی، انتخاب فیلم و لنز مناسب را بعهده دارد. در دنیای حرفه‌ای عکاسی تبلیغاتی حداقل چهار نفر در خلق یک اثر شرکت دارند.

 

با توجه و دقت در جدول زیر میتوان عکاسی تبلیغاتی را آسانتر سر و سامان داد:

 

در ضمن، عکاسی تبلیغاتی ممکن است همراه با مدل جاندار( انسان یا حیوان ) باشد در این مواقع نه تنها نمیتوان سوژه‌ی اصلی را که یک سوژه تبلیغاتی است فدای جذاب‌تر شدن مدل زنده کرد بلکه بر عکس مدل زنده باید مانند هر وسیله یا تکنیک دیگر نیز در خدمت سوژه اصلی باشد.

 

 

دانش و تمرینات ضروری در عکاسی تبلیغاتی

 

 

  • یاد گیری و کاربرد نور و موارد مصرف هر کدام (اسپات- مستقیم- نرم).

     

  • کار با مقوای خاکستری 18٪ و یادگیری محاسبه‌ی حرفه‌ای نورپردازیها شناخت کامل کنتراست و هارمونی نور در رابطه با سوژه‌های تبلیغاتی.

     

  • شناخت کامل دوربین بزرگ و لنزهای آن در رابطه با نوع سوژه.

     

  • دانش شناخت فیلم‌های موجود- رنگ- کنتراست و ظهور آنها.

     

  • دقت و توجه کامل، به خواسته و سلیقه‌ی سفارش دهنده و نوع و محل مصرف عکس شما.

     

  • نوآوری و عدم کپی برداری از نمونه‌های مشابه با مطالعه‌ی کارهای بقیه عکاسان.

     

  • تمرین و سعی در گروهی کار کردن با طراحان و گرافیست‌های حرفه‌ای صنعتی- تبلیغاتی.

     

 نوشته: مسعود معصومی

 

 

پيام هاي ديگران ()        link        شنبه ۳٠ تیر ۱۳۸٦ - مسعود معصومی