photoalefbe

 

عکاسی از شیشه و کریستال

عکاسی از شیشه (کریستال ساده و یا کارشده)

 

در مواقعی که بما سفارش عکسبرداری تبلیغاتی از اشیاء شفاف و شیشه‌ای از جواهرات تراش خورده مانند الماس و برلیان با قاب و زنجیر از طلا میدهند دو نوع نور و نورپردازی کاملاً متضاد لازم داریم. برای نمایش نوع تراش و فرم سنگهای شفاف (الماس و برلیان یاقوت و غیره) به نور متمرکز و اختصاصی برای نمایش فرم و شفافیت الماس احتیاج داریم که برای قاب طلائی یا فلزی ضروری است و احتیاج به نور نرم و یکسان و نرم داریم و در یک گل سینه یا گردن‌بند با زنجیر طلا این دو نور متفاوت اثر یکدیگر را خنثی نموده و هدف ما که نمایش هم الماس و هم طلا میباشد تقریباً غیر ممکن میسازد که باید با تغییر زاویه تابش نورها و دقت در زاویۀ دوربین و استفاده از رفلکتور و سایر وسائل کمکی هر دو جنس متضاد الماس و طلا را با بهترین روشنائی و انعکاس نشان بدهیم. چیدمان گردن‌بند در رابطه با زمینۀ پشت آن و هم چنین انتخاب نوع خاص زمینه از نظر فرم و رنگ میتواند به زیبائی تصویر کمک کند که با انتخاب غلط مسلماً سفارش دهنده کار ما را قبول نخواهد کرد. تمرینات متعدد و یادگیری نورپردازی اشیاء متضاد به فراگیری و حرفه‌ای شدن ما کمک خواهد کرد. استفاده از فتوشاپ برای نجات دادن انعکاس و نور نامناسب یکی از سوژه ها قدری عکس ما را نجات خواهد داد ولی بعضی مواقع جلا و شفافیت سوژه های طلائی و غیر شیشه‌ای شفافیت کمتری خواهند داشت.

شیشه و موادی که نور از آن عبور میکند در موقع عکسبرداری چندین مشکل مخصوص به خود دارد که باید هم مطالعه کرد و آنها را شناخت و هم نور و یا چراغ مورد لزوم را برای عکسبرداری حرفه ای از این نو ع اشیاء با تمرین تجربه یاد گرفت. مثلاً شیشه های مسطح بصورت پنجره یا پوشش قاب عکس و یا محافظ اشیاء با ضخامتهای مختلف و تفاوت جنس و رنگ متفاوت کاربرد نیز خواهند داشت. نمایش این تنوع و تفاوت در عکاسی کار آسانی نیست. در ضمن موارد مصرف جنس شیشه ای تنوع فراوانی دارد و اگر در عکسبرداری باید جنس ضخامت و رنگ شیشه همراه هر جنس دیگر نیز نشان داده شود، عکسبرداری از این گونه اشیاء هم تنوع نورهای اختصاصی و هم بفراخور نوع شیشه زوایای نورپردازی مخصوص بخود را دارد. بسیاری از شیشه ها با ضخامت زیاد و رنگ سبز کدر نامرعی که با چشم ما قابل دیدن نیست در دیجیتال هم در مراحل فتوشاپ باید به جنگ اصلاح این رنگهای کدر ناخواسته رفت. مساحت وسیعتر و یکنواخت تر منابع نور باید شیشه را کاملاً روشن کند و از همان زاویه باید با یک نور موضعی متمرکز و قوی تر آن قسمت معیوب و بد رنگ شیشه را همراه نشان دادن سوژه مورد نظر، نشان داد. کپی از تابلوهایی که در قاب شیشه دار قرار داشته باشند باید زوایای نور را طوری انتخاب کرد که انعکاس آن نور در شیشه دیده نشود ولی شفافیت و جلای شیشه نیز از بین نرفته باشد که فقط با نور از پهلو و بعضی مواقع با کمک فیلتر ضد انعکاس (پلار یا نیمه پلار) میتوان این جلای مورد نظر را بدست آورد. اگر روی شیشه نوشته یا یک تصویر کنده کاری شده باشد و قسمتهای کار شده مات و سفید نمایش داده شده باشد همان نورپردازیهای فوق مشکل را برطرف میکند ولی اگر این کنده کاری شفاف و همانند خود شیشه براق و جلا داشته باشد آنوقت نشان دادن این نقش یا نوشته کار بسیار مشکلی است و با نور موضعی و قوی باید قسمتهای کارشده را جداگانه نورپردازی کرد. با تغییر دادن زاویۀ نور و استفاده از انواع نورافکنها و فیلترها با زحمت زیاد میتوان نوشته شفاف روی شیشۀ شفاف را تفکیک شده در تصویر نشان داد. ولی اگر شیشه از صورت مسطح خارج شده و آنرا بصورت یک فرم برجسته یعنی کتیبه‌وار یا مجسمه بوجود آمده باشند باید با تمرین مخلوط کردن نورپردازی اشیاء و نورپردازی و کمک فیلترهای مورد لزوم در عکاسی از شیشه، آن فرم دست‌ساز و هنر شیشه‌کار یا مجسمه ساز را نشان داد. حال اگر در وسط یا کنار این شیشه یک قطعه طلا یا شیشۀ الماسی شکل مونتاژ شده باشند، همان تغییر دادن نورپردازی نوع دوم با تغییر دادن محل نورهای سری دوم تا حد زیادی این جنس شیشه‌ای زیبا و مزاحم را هم میتوان نشان داد. هرچه تراش و نقوش روی شیشه بیشتر باشد کار عکاسی ما با تغییر دادن محل نورپردازی نورهای دوم قابل نجات دادن است. باید دقت کنید کوچکترین رنگ یا جنسی رنگی که در کنار یا زیر شیشۀ مورد عکاسی قرار گرفته باشد تمام زحمات ما را از بین برده و عکس ما بیشتر به یک نقاشی پلاستیک رنگی شباهت پیدا خواهد کرد. در عکسبرداری از چند فرم متنوع شیشه‌ای کنار هم در یک تصویر باید از تجربه های خود در عکاسی از جواهرات توام با تجربیات عکاسی از شیشه شاید بتوان به عکس مورد پسند و حرفه‌ای دست پیدا کرد.

موفق باشید

مسعود معصومی


پيام هاي ديگران ()        link        سه‌شنبه ۱٠ بهمن ۱۳٩۱ - مسعود معصومی