photoalefbe

 

شناخت کاربرد و مصرف عکس

شناخت کاربردی و مصرف عکس در رشته‌های عکاسی

 

1-    عکاسی پرتره: یک نفره، دو نفره و دسته‌جمعی- پرتره کاربردی مد- ورزشی- سیاسی اجتماعی- یادگاری- تاریخی- مشاغل- سینما و تئاتر- دسته‌جمعی در محیط کار- تبلیغاتی یا پرترۀ مصرفی- جشن‌ها و عروسی‌ها.

 

2-    عکاسی معماری: مراحل مختلف ساختمانی- گزارش مصور- عکاسی معماری هوایی- معماری تاریخی- سبک معماری‌ها- مواد و مصالح مصرفی در معماری- معماری آموزشی در تصویر- تغییرات معماری یا تکنیک عکاسی؛ پرسپکتیو و تغییرات آن یا تغییرات رنگ آن با وسایل و فیلتر در عکاسی- ماکت ساختمان تنها- ماکت ساختمان با فضای اطراف آن- عکاسی معماری و شهرسازی؛ تبلیغاتی برای فروش تولیدات معماری- نمایش سبک مورد نظر سازندگان و معماران- عکاسی معماری تبلیغاتی و تجاری از ماکت ساختمانی- نمایش راحتی و رفاه کاربردی با وجود انسان در عکس معماری- استفاده از نور و وسایل زندگی برای تبلیغ ساختمان- دتای معماری- آشپزخانه‌ها- مهمان‌خانه‌ها- حیاط و استخر و ایوان و پنجره‌های پانوراما و غیره برای تبلیغ تجاری.

 

3-    عکاسی تبلیغاتی: معرفی کالا در هوای آزاد یا در استودیو با نور مصنوعی- استفاده از هنر طراحی و گرافیک در عکاسی تبلیغاتی- موارد مصرف عکس تبلیغاتی؛ کاتالوگ- پوستر کوچک- پوستر دیواری بزرگ- کتابچه‌ای برای آگهی در مطبوعات- طرح و طراحی عکاسی تبلیغاتی در خدمت نمایش، معرفی؛ جذابیت بیشتر برای فروش کالا.

 

4-    عکاسی طبیعت: چهار فصل، جهت؛ تقویم- پوستر دیواری- کتاب- علمی- نمایشی- جغرافیایی- تبلیغاتی- توریستی- نمایش اختصاصی یک فصل در یک محل یا دتای طبیعت برای استفاده تبلیغاتی یا نمایش زیبای دتای آن برای منظور مورد نظر دکور دیواری بزرگ؛ تلفیق طبیعت برای هدف خاص توریستی، معماری ساختمانی و یا گزارش جغرافیایی یک فضا، محل یا سوژه مورد نظر.

 

5-    عکاسی صنعتی: عکسبرداری برای سازندگان- عکسبرداری برای مصرف کنندگان- عکاسی برای استفاده تبلیغاتی تولیدی برای یک شرکت یا یک ارگان صنعتی کشور- نمایش و دقت در انحصاری بودن و نداشتن مشابه تولید با کارخانجات یا تولیدات مشابه در ایران یا دنیا- ابتکار در استفاده از عکسهای حرفه‌ای صنعتی برای نمایشگاههای ایران و جهان؛ دقت در رعایت عدم تشابه و تقلید- استفاده از عکسهای متری فتودکور توام با طراحی انحصاری در زیباتر کردن و ابتکار در تولیدات- عکس و اشیاء در هدیه برای مردم و موسسات صنعتی و تبلیغاتی در بالا بردن اثرات نمایشگاه در تولیدات و فروش کالا در رقابت با سایر تولید کنندگان مشابه.

 

6-    عکاسی ماکرو: بالابردن تجربه و دانش عکاسی ماکرو- تهیه لنز و لوازم ضروری و شناخت کاربرد وسائل در عکاسی ماکرو. ابتکار و خلاقیت در استفاده از عکسهای ماکرو در تبلیغات- دکور- مطبوعات- نمایشگاه‌ها و آموزش عکاسی- تلفیق انسان با مقیاس معمولی و مقیاس ماکرو در کنار هر سوژۀ تولیدی یا جذاب صنعتی- تبلیغاتی در بالابردن اثر بیشتر و گیرایی تصویری. کنار هم قرار دادن خلاقه و ابتکاری انسان و اشیاء و تولیدات در بالابردن اثرات تصویر و عکس در تبلیغات و هنر و صنعت و علوم. حداکثر استادانه از تشابه فرم و شکل یک تولید صنعتی مورد نظر با ماکروهای جذاب از نظر رنگ و فرم که در طبیعت موجود است و ساختن فرم قرینه و جذاب از سوژه های موجود در طراحی تبلیغاتی سفارش داده شده.

 

7-    عکاسی ژورنالیستی : تمام حوادث بشری و یا هر سوژه‌ای  که برای بشر در نوشته‌ها، گفتارها؛ تلویزیون و هر چه که خبری نامیده میشود مقصود عکاسی ژورنالیستی است که به زبان ساده‌تر تمام عکاسی‌های مختلف ممکن است استفاده ژورنالیستی هم بشود؛ هر چه عکاس سواد و تجربۀ فرهنگی و اجتماعی بیشتری داشته باشد در عکاسی ژورنالیستی موفق‌تر خواهد بود.

 

 

شناخت و یادگیری وسائل ضروری در رشته‌های عکاسی:

یکایک عکاسی‌ها احتیاج به دوربین و لنز و فیلترهای مخصوص بخود را دارد ولی این واقعیت تجربی است که عکس با کمک نور بوجود میاید. بدون نور عکس و عکاسی وجود نخواهد داشت. هر چه نور و تنوع کاربرد آنرا بهتر یاد بگیریم کیفیت و تنوع عکسهایمان بیشتر خواهد شد. در طول یک قرن که از عمر هنر عکاسی میگذرد سعی کرده‌ایم برای خلاقیت و سلیقه خود نورها را نیز متنوع و چند کاره کنیم؛ نور خورشید و ماه با صدها تنوع رنگ و شدت در خلق عکسهای متنوع عکاسان نقش بزرگی بازی کرده‌اند. هر چه تنوع در کار عکاسان بیشتر شد کشف نورهای جدید و شیشه و فیلترها و فیلمهای مختلف هم ساخته شد و امروزه عکسهایی را میبینیم که نوع فیلم همراه یک نور خاص عکس منحصر و خلاقانه‌ای توسط عکاسان بوجود آمده است. از نور شمع تا نور ماوراء بنفش. از نور فلاش تا فلورسنت همراه فیلترها و فیلمهای مختلف عکس‌های متفاوت و باورنکردنی بوجود آورده‌اند.

برای پرتره انسان در هر زمان و هر منظره‌ای به نورهای مختلف به عکسهای کاملاً متفاوت دست پیدا کرده‌ایم. البته در شروع کار عکاسی با نور لامپ مخصوصاً با وات بالاتر مثلاً تا هزار وات عکاسی میکردیم و رنگ زرد موجود در فیلم و عکس را در هنگام چاپ یا با کمک فیلتر هنگام عکاسی اصلاح میکردیم با گذشت زمان با اختراع نور فلاش هم از تعداد عکسهای خراب کم کردیم و هم نور و رنگ و شناخت عکس‌ها را بالا بردیم.

امروزه باید نورها با تنوع رنگ و قدرت را در خلق عکس‌های خود کاملاً بشناسیم و اگر ایدۀ جدیدی در تغییرات رنگ و کنتراست عکس خود داریم توسط نورهای موجود به عکس مورد نظر خود دست پیدا کنیم. در ضمن اثر و تغییرات مخلوط شدن نورها را با یکدیگر یا با نور روز بیاموزیم. امروزه عکس‌های هنری بسیار جذاب بعلت تسلط و شناخت عکاس به نور بوجود آمده‌اند در یک عکس خورشید در انتهای افق در حال غروب کردن است و در جلوی تصویر یک سوژه جذاب بدون اینکه نور خورشید در حال غروب بآن بتابد توسط عکاس بقدری طبیعی و زیبا روشن شده که فکر میکنیم غروب دیگری در حال طلوع کردن نور خود را به سوژۀ مورد نظر عکاس تابانده است. بکار بردن نورهای متنوع در یک عکس علاوه بر سلیقه و خلاقیت به دانش شناخت کاربردی نور هم احتیاج داریم که باید آنرا بیاموزیم. در عکاسی باید نوع فیلم را در رابطه با نور مورد احتیاج خود انتخاب کنیم. فیلم‌ها یا برای نور روز Day Light با 5600 کلوین و یا برای نورهای مصنوعی Tungstan  یا 3200 کلوین ساخته شده‌اند که اگر اشتباه استفاده کنیم عکس ما یا آبی و یا زرد خواهد شد البته ممکن است بفراخور ابتکار و خلاقیت و سلیقه مخصوصاً فیلم دیگر انتخاب میکنیم. اگر بین فیلم انتخابی ما در عکاسی آنالوگ و اشتباه فیلتر در دیجیتال ما به تصویر واقعی و حرفه‌ای نخواهیم رسید. شدت و کنتراست نورها در خلق تصویر حرفه‌ای نیز باید با یکدیگر هارمونی لازم را داشته باشند. وجود لامپ‌های نئون و فلاش یا لامپ نور مصنوعی با نئون یا فلاش حتماً قسمتی از تصویر ما را که تحت تاثیر نور اشیاء باشد بد رنگ و خراب خواهد کرد.

فراگرفتن و شناخت نورهای موجود و کاربرد و هارمونی آنها با یکدیگر ضروری است و در هر نوع عکاسی که با نور سر و کار داریم باید یکایک نورها را بشناسیم و آنهایی را که تمام و یا قسمتی در تصویر ما را تحت تاثیر قرار داده و خراب میکنند کاملاً مسلط باشیم و قبل از عکاسی آنها را مرتب کنیم. مسئله مهم دیگر شدت و قدرت نورهای متنوع در هر تصویر است مثلاً در نور پردازی پرتره اگر نیمۀ تیره تر صورت دارای هارمونی با قسمت روشن صورت نباشد مسلماً پرتره‌ای که میاندازیم مورد رضایت و پسند ما نخواهد بود. نسبت شدت نور در قسمتهای مختلف تصویر را نمیتوان با نگاه معمولی تشخیص داد بلکه احتیاج به سالها تجربه و تست و مطالعه کاربردی نورها دارد. این اشکال نه فقط روی پوست صورت بلکه در زمینه پشت مدل و لباس او نیز باید کنترل و اصلاح شود. اگر در یک تصویر از بیست مدل با سن متفاوت و لباس و رنگ متنوع باید عکس دسته جمعی بیاندازیم، تعادل دادن به فرم نشستن یا ایستادن افراد تنها مشکل ما نیست بلکه طبیعی و خوشرنگ نشان دادن صورت و اندام مدل‌ها، نوع و شدت نور چراغ‌ها و از همه مهم‌تر زاویۀ تابش نور به یکایک مدل‌ها بدون آنکه یکدیگر را خراب کنند و کنتراست و رنگ مناسب و طبیعی بوجود بیاوریم کار بسیار مشکلی است و با پرتره از یک یا دو نفر خیلی فرق خواهد داشت.

در مورد عکسبرداری‌های معماری همین مشکل هارمونی و تناسب نور را با قسمت‌های مختلف دکور و ساختمان خواهیم داشت و سایۀ ستون‌ها یا نور پنجره ها و یا اندازه روشنایی اشیاء و مبلمان کار بسیار مشکل و خسته کننده است و در عمل ممکن است ساعت‌ها وقت ما صرف آماده کردن فضای معماری در تصویر شود در عکاسی تبلیغاتی که سوژه ها و اشیاء در استودیو توسط طراح یا عکاس چیده میشود نیز باید از نظر نور سایه ها و رنگ با یکدیگر تصویر جذاب و گویایی بوجود بیاورد و اگر موفق نشویم؛ در عکس ما اشیاء فرم طبیعی و مناسب خود را از دست خواهند داد و ارزش و زحمات ما کاملاً بی ارزش خواهد شد.

در عکاسی تبلیغاتی اگر طراح و سفارش دهنده کالا جنس یا شیئ مورد نظر را همراه اشیاء یا دکور مناسب دیگری سفارش دهند آنوقت نورپردازی ما دچار مشکلات جدیدی خواهد شد ما مجبوریم در درجه اول طوری نورپردازی کنیم که تولید اصلی در تصویر ما حرف اول را بزند و هر بیننده ای با اولین نگاه جذب سوژۀ تبلیغاتی یا بااصطلاح آرتیست صحنه شود در ضمن بقیه سوژه های کمکی از پارچه و دکور گرفته تا گل و سنبل همه و همه باید درست و حرفه ای نورپردازی شده باشند و همه جذابیت آنها در درجه اول در خدمت کالای مورد نظر ما باشد. این دو نوع نورپردازی کار آسانی نیست و هر عکاس تبلیغاتی برای موفق شدن در این نورپردازی واقعاً به تجربه و تسلط کافی به نور و نورپردازی نیاز خواهد داشت. وقتی نورپردازی را انجام میدهیم چند اشکال جدید بوجود میاید اول همه اینکه سوژه تبلیغاتی از نظر ابعاد و فرم اصلی تحت تاثیر نورپردازی ما تغییر خواهد کرد. که در مورد بسیاری از سوژه ها این اتفاق عکس ما مورد قبول قرار نمیگیرد. مثلاً یک بطری نوشابۀ کوچک در کنار یک شاخه گل شبیه یک گالن خواهد شد. واقعی و طبیعی نشان دادن تولیدات در کنار هر دکور ممکن است با نورپردازی غیر حرفه‌ای تغییر فرم و ابعاد دهد رفع این عیب   تمرین و تجربۀ فراوانی لازم دارد. برای طبیعی و در ضمن جذاب بودن اشیاء مختلف در تصویر احتیاج به چندین منبع نور متفاوت از نظر فرم و شدت خواهیم داشت که با تغییر زاویه تابش آنها هارمونی فرم رنگ زیبایی بین سوژه مورد نظر و بقیه اشیاء بوجود بیاوریم.

 

 

موفق باشید

نوشته: مسعود معصومی

 

 

 

پيام هاي ديگران ()        link        چهارشنبه ٢ اسفند ۱۳٩۱ - مسعود معصومی