photoalefbe

 

بازی با نور و رنگ

بازی با نور و رنگ و شیشه و کریستال و اشیاء هندسی

(راههایی برای پول درآوردن1)

 

در مواقعی به ما سفارش عکسبرداری تبلیغاتی از اشیاء شفاف و شیشه‌ای، از جواهرات تراش‌خورده مانند الماس و برلیان با قاب و زنجیر از طلا میدهند که  دو نوع نور و نورپردازی کاملاً متضاد لازم داریم. برای نمایش نوع تراش و فرم سنگ‌های شفاف (الماس و برلیان  یاقوت و غیره) به نور متمرکز و اختصاصی برای نمایش فرم و شفافیت الماس احتیاج داریم که برای قاب طلائی یا فلزی غیر ضروری است و احتیاج به نور نرم و یکسان و نرم داریم و در یک گل سینه یا گردن‌بند با زنجیر طلا این دو نور متفاوت اثر یکدیگر را خنثی نموده و هدف ما که نمایش هم الماس و هم طلا است تقریباً غیر ممکن میسازد که باید با تغییر زاویه‌ی تابش نورها و دقت در زاویه‌ی دوربین و استفاده از رفلکتور و سایر وسائل کمکی هر دو جنس متضاد الماس و طلا را با بهترین روشنایی و انعکاس نشان بدهیم.

چیدمان گردن‌بند در رابطه با زمینه‌ی پشت آن و هم چنین انتخاب نوع خاص زمینه‌ از نظر فرم و رنگ میتواند به زیبایی تصویر کمک کند که با انتخاب غلط مسلماً سفارش دهنده کار ما را قبول نخواهد کرد. تمرینات متعدد و یادگیری نورپردازی اشیاء متضاد به فراگیری و حرفه‌ای شدن ما کمک خواهد کرد. استفاده از فتوشاپ برای نجات دادن انعکاس و نور نامناسب یکی از سوژه‌ها قدری عکس ما را نجات خواهد داد ولی بعضی مواقع جلا و شفافیت سوژه‌های طلایی و شفاف کمتر خواهد شد.

شیشه و موادی که نور از آن عبور میکند و در موقع عکسبرداری چندین مشکل مخصوص بخود دارد که باید هم مطالعه کرد و آنها را شناخت و هم نور و چراغ مورد لزوم را برای عکسبرداری حرفه‌ای از این نوع اشیاء با تمرین و تجربه  یاد گرفت مثلاً شیشه‌های مسطح بصورت پنجره یا پوشش اشیاء و قاب محافظ در ضخامت‌های مختلف با تفاوت جنس و قدری هم تفاوت سنگ بکار برده میشود. نمایش این تنوع و تفاوت در عکاسی کار آسانی نیست. در ضمن مواد مصرف جنس شیشه‌ای تنوع فراوانی دارد و اگر در عکسبرداری ما باید جنس، ضخامت و رنگ شیشه همراه هر شیئی دیگر نشان داده شود؛ عکسبرداری از اینگونه اشیاء هم منابع نورهای اختصاصی  و هم زوایای مخصوص بخود را دارد. بسیاری از شیشه‌ها با ضخامت زیاد رنگ سبز کدری بوجود میاورد که با چشم قابل دیدن نیست. در دیجیتال هم در مراحل فتوشاپ باید به جنگ اصلاح این رنگ کدر رفت. مساحت وسیع‌تر و یکنواخت‌تر منابع نور باید شیشه را کاملاً روشن کرد و در همان زاویه باید نور قوی و موضعی قسمت مناسب شیشه را که مشکل و عیب جنس و رنگ نامناسب شیشه را برطرف کند انتخاب نمود. مثلاً کپی از تابلوهایی که در قاب شیشه‌دار قرار گرفته باید زوایای نور را طوری انتخاب کرد که انعکاس آن در شیشه دیده نشود ولی شفافیت و جلای شیشه نمایش داده شود که فقط میتوان با نور از پهلو و بعضی مواقع با کمک فیلتر ضد انعکاس (پلار) این جلای مورد نظر را بدست آورد. اگر روی شیشه نوشته یا یک تصویر کنده‌کاری شده باشد و قسمت‌های کار شده مات و سفید باشد همان نورپردازی فوق مشکل را برطرف میکند ولی اگر  این کنده‌کاری شفاف شده باشد یعنی بعد از تراش آنرا جلا داده باشند آنوقت نشان دادن آن نقش یا نوشته کار بسیار مشکلی است و نور موضعی و قوی باید قسمت‌های کار شده را جداگانه نورپردازی کرد با تغییر دادن زوایه نور و استفاده از انواع نورافکن‌ها و فیلترها با زحمت زیاد میتوان نوشته شفاف روی شیشه شفاف را تفکیک کرده و در تصویر نشان داد. ولی اگر شیشه از صورت مسطح خارج شده باشد و یک فرم برجسته و مجسمه یا کتیبه‌وار با شیشه بوجود آورده باشند باید با تمرین مخلوط کردن نورپردازی اشیاء و نورپردازی و کمک فیلترهای مورد لزوم در عکاسی از شیشه، فرم دست‌ساز و هنر شیشه‌کار یا مجسمه ساز را نشان داد. حال اگر وسط این شیشه یک قطعه طلا یا شیشه‌ای الماسی‌شکل مونتاژ کرده باشند همان تغییر دادن نورپردازی نوع دوم با تغییر دادن محل نورهای سری دوم تا حد زیادی این جنس زیبا و مزاحم را هم نشان داد. هرچه تراش و نقوش روی شیشه بیشتر باشد کار عکاسی ما با تغییرات نورپردازی‌های نورهای سری دوم قابل نجات دادن است. باید دقت کنید کوچکترین رنگ یا جنس رنگی که در کنار یا زیر شیشه قرار گرفته باشد تمام زحمات ما را از بین خواهد برد و عکس ما بیشتر به پلاستیک رنگی شباهت پیدا خواهد کرد. در عکسبرداری از چند فرم متنوع شیشه‌ای کنار هم در یک تصویر باید از تجربه‌های خود در عکاسی از جواهرات توام با تجربیات عکاسی از شیشه عکس را نجات داد.

موفق باشید

مسعود معصومی

 

 

پيام هاي ديگران ()        link        چهارشنبه ٤ اردیبهشت ۱۳٩٢ - مسعود معصومی